در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نمایش «لنگ ظهر» به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی

    آشپزخانه جای خوبی برای شنیدن است حتی اگر نباشی

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: تغییر و تحول در هر زمینه‌ای می‌تواند دو جانبه باشد و گاهی در جهت مثبت و گاهی در جهت منفی سوق پیدا کند. اما ایده متحول شدن در ابتدای امر همیشه برای کسی که می‌خواهد راه تازه‌ای را برود بسیار وسوسه کننده است به طوری که دانستن نتیجه تصمیم او را عوض نخواهد کرد. جسارتی که این روزها در نمایش‌هایی به چشم می‌خورد.

    باید باور داشت که حس تغییرپذیری و رو به جلو رفتن می‌تواند ثمرات قابل توجه‌ای را برای انسان‌هایی که در این روزگار زندگی می‌کنند به ارمغان آورد. تصمیمی که اگر با داشته‌های مشخص و قابل دفاع از هویت خود باشد این انگیزه را ایجاد می‌کند که در ازای ساختارشکنی با متدهای جدیدی رو به رو شویم که در ازای رعایت قوانینی بسیار کارآمد خواهند بود. بنابراین این کنش در دنیای هنرهای تصویری و بخصوص تئاتر لازمه‌ای است که باتوجه به قابلیت متون نمایشی کهن تا امروزی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد تا افزایش مخاطب را بر اساس نوآوری‌ها شاهد باشیم. البته این امکان هم وجود دارد که گاهی این نو شدن‌ها در آثار نمایشی با کم دقتی در زمینه طراحی متن و دیگر ارکان نمایش مخاطب را از نزدیک شدن به آن اثر دور می‌کند. لذا باید توجه داشت که ارائه موضوع نمایش در قالب جدید با چه مختصات و مسائلی تولید می‌شود، دیدگاهی که اگر در ازای نظم و تحلیل نباشد به بیراهه خواهد رفت. بنابراین باید آگاه بود که وارد شدن به دنیای مدرن تبعاتی دارد که در مقابل خلق اثری از داشته‌های آن جهان باید به خوبی دفاع کرد.

     

    نمایش «لنگ ظهر» سعی دارد در ساختارش باتوجه به اهمیت روایت در جریان داستان گویی خود فضایی نو را تجربه کند. تجربه‌ای که بتواند در ازای داده‌هایی محیط نمایش، موقعیتی را تداعی کند تا همه چیز در عین باورپذیری دلایل منطقی را با خود به همراه داشته باشد و شرایط به طوری پیش برود که هر لحظه آن با خلق اتفاقی رو به جلو حرکت کند. پرهیز از نوسان در ریتم اثر جزو نکاتی است که از سوی نویسنده و کارگردان این نمایش بسیار به آن توجه شده و این موضوع در ازای استفاده مستقیم از مقوله زمان شکل گرفته است. تمهیدی که بطن و ریشه جهان متن این اثر را تحت تاثیر قرار داده و فضایی را فراهم آورده است تا کالبد روایت در بیان رخدادها نقشی عمده را ایفا کند. حال این دقت مکلف است با در نظر گرفتن موقعیت نمایش و زمانی که اتفاق‌ها در آن برهه شکل می‌گیرد تمهیدات لازم را برای راوی‌های اثر که همان شخصیت‌های نمایش هستند پیش آورد. موقعیت مکانی نمایش از جمله مواردی است که در راستای پیش آوردن اتفاق‌ها موثر بوده و جهان اثر را در آنجا به تصویر می‌کشد. در واقع دلیل پیش آمدن موضوع نمایش در کنار مقوله زمان، نوگرایی ساختار نمایش و طراحی‌های صحنه، لباس و نور همان موقعیت مکانی اثر است که در کنار آنها به صورت موازی پیش می‌رود. لذا این کارکردها باتوجه به ساختار کلی اثر از جمله دلایلی هستند که می‌توانند لزوم ورود به دنیای مدرن را در تئاتر تعریف بدهند به طوری که این پازل طراحی شده هیچ قطعه ناقصی نداشته باشد.

     

    بنابراین باید اشاره داشت جزئیات این نمایش به نوعی مکمل یکدیگر هستند که باعث می‌شوند تا همه چیز سر جای خودش قرار بگیرد و مخاطب درگیر روایتی شود که شاید به نوعی آن را در زندگی تجربه کرده‌ است. البته فرم اجرایی این اثر با تبعیت از نگاه نو سبب شده است تا میزانسن‌ها در نیمه ابتدایی کارکرد متفاوتی از نظر نوع حرکت شخصیت‌ها داشته باشند و در کنار آن مقوله زمان، فضایی را پیش آورد تا تمهید تکرار این حرکت‌های رفتاری در تعریف درستی از استفاده حرکت‌های فیزیکال در جهت بیان داستان روایت ارائه شود. لذا در کنار این داشته‌ها، آمبیانس‌های محیط نمایش از دیگر اهرم‌هایی بوده است که بسیار در تقویت حس شخصیت‌ها موثر عمل کرده و محیطی را فراهم آورده است تا مخاطب در زمانی قبل از وقوع اتفاقی که برای این افراد در آشپزخانه محل زندگیشان رخ داده قرار بگیرد و آگاه شود که دلیل حضور آنها در این موقعیت مکانی چیست. البته دلیل اصلی شکل گرفتن اتفاق این نمایش کاملا به مقوله زمان باز می‌گردد زیرا در فاصله هفت ثانیه همه چیز در جهان این اثر تغییر می‌کند و شرایط به نحوی پیش می‌رود که در نیمه دوم با برون ریزی شخصیت‌ها در شکلی متفاوت رو به رو می‌شویم. در واقع کلیت و جزئیات این نمایش کوشیده است تفاوت و نوگرایی را در قالب سبک واقع گرا خود با ترفند‌هایی ارائه بدهد که چندان دور از ذهن نیست و مرزی مشخص با دنیای غیرواقعی دارد.

     

    نمایش «لنگ ظهر» تجربه جدیدی است که با رعایت قوانین در جهان تئاتر می‌کوشد تا حرف‌های خود را به زبانی دیگر در گوش مخاطب زمزمه کند. لازمه‌ای که نیاز است هر اثر نمایشی آن را به عنوان امضای خود حک نماید.             

     

     

     

     

     

     

     




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با رسول کاهانی کارگردان نمایش «لنگ ظهر»

لزوم تمایز داشتن در تکرار فعل متفاوت بودن است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با رسول کاهانی کارگردان نمایش «لنگ ظهر»

    لزوم تمایز داشتن در تکرار فعل متفاوت بودن است

    ایران تئاتر: لزوم شناخت داشته‌های جهان لازمه‌ای است که همیشه مدنظر نویسنده‌ها و کارگردان‌ها است. اکسیری است که باعث می‌شود مخاطب‌ها با آثاری متفاوت و متمایز نسبت به یکدیگر تولید و اجرا شوند. اهمیتی که نباید هرگز آن را فراموش کرد.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با علی بابایی کارگردان نمایش «داشتی عاشقونه باهام حرف می‌زدی»

هنر باید تاثیر قابل توجه‌ای بر باورهای مخاطب داشته باشد
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با علی بابایی کارگردان نمایش «داشتی عاشقونه باهام حرف می‌زدی»

    هنر باید تاثیر قابل توجه‌ای بر باورهای مخاطب داشته باشد

    ایران تئاتر: جهان انسان‌ها مملو از داشته‌ها و نداشته‌ها است که گاهی آنها را به مرز تباهی و گاهی دچار اشتباهات مشخصی می‌کند. البته در این میان تصمیم‌های زودهنگام همچون ویروسی در کل جامعه سیال است تا درون و بیرون هر فرد را بنابر اتفاق اکنون آن شخص تغییر بدهد.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با آریو راقب کیانی کارگردان نمایش «هتل کوهستانی»

انسان گاهی تعیین‌کننده و گاهی تحت تاثیر است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با آریو راقب کیانی کارگردان نمایش «هتل کوهستانی»

    انسان گاهی تعیین‌کننده و گاهی تحت تاثیر است

    ایران تئاتر: شناخت و کشف کردن از لازمه‌هایی است که آدمی را در زمان معاصر به شکل عیانی دغدغه‌مند معرفی می‌کند. البته کشف کردن به اندازه مشاهده کردن نیز قابل تامل است زیرا گاهی آدمی از نقطه الف به نقطه ب و نیز در مواقعی آن مسیر را برعکس تجربه می‌کند تا کنش و واکنش هر استدلال ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با نیلوفر شهفری بازیگر نمایش «ریل»

جهان من در اتاقی جا گرفته است که کلید آن را گم کرده‌ام
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با نیلوفر شهفری بازیگر نمایش «ریل»

    جهان من در اتاقی جا گرفته است که کلید آن را گم کرده‌ام

    ایران تئاتر: تمایز بین جهان درون بیرون هر انسان انباشته از داشته‌هایی است که می‌توان با هر یک از آنها جهانی دیگر را به تصویر کشیده و در آنها شخصیت‌هایی را به وجود آورد که هر کدامشان آینه‌ای از آن انسان هستند. دلیل توجه به رویکردهای روانشناسانه و البته اجتماعی دقیقا برگرفته ...

    |

    نگاهی به نمایش «ریل» به کارگردانی حمیدرضا خسروی لرگانی

گزارش اغمای درونی کُلفت‌هایی که دوست داشتند یک خانم باشند
    نگاهی به نمایش «ریل» به کارگردانی حمیدرضا خسروی لرگانی

    گزارش اغمای درونی کُلفت‌هایی که دوست داشتند یک خانم باشند

    ایران تئاتر_کیارش وفایی: لازمه‌هایی که می‌تواند جهان را با تمام داشته‌هایش دگرگون و متغیر نشان بدهد برگرفته از امیالی است که انسان زمان‌های زیادی از آن استفاده می‌کند. حال این حس متناوب در روح و جسم هر انسانی به شکل‌های مختلف نمایان می‌شود. کارکردی که بیشتر شبیه شعبده است ...

    |

    نگاهی به نمایش «دلفین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محمد خداوردی

نوای خواب‌های طلایی دست مایه‌ اغمایی برای سفر به ماورا است
    نگاهی به نمایش «دلفین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محمد خداوردی

    نوای خواب‌های طلایی دست مایه‌ اغمایی برای سفر به ماورا است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان انسان‌ها فارغ از داشته‌هایی که آنها برای خود می‌سازند برگرفته از لحظاتی است که گذشته را در زمان حال برایشان تداعی می‌کند. گذشته‌ای که در اوج تاثیرگذاری حرف‌هایی را جهت یادآوری، لذت، غم، سختی، آسودگی و... با خود به همراه دارد. عنوانی که بی‌شک ...

    |

    نظرات کاربران