در حال بارگذاری ...
در آیین افتتاح نمایش موزیکال «بُزَک زنگوله‌پا» مطرح شد

بنی‌اعتماد: بهترین راهِ آموختنِ صلح به بچه‌ها، هنر است

نمایش موزیکال «بُزک زنگوله‌پا» با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری ، «رخشان بنی‌اعتماد»(کارگردان سینما) ، حسین موذن (مدیر جدید تالار هنر) و مهناز آریان‌فر (مربی مطرح مهدکودک‌های تهران) اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرد که طی این مراسم، بنی‌اعتماد و آریان‌فر به صورت مشترک، زنگوله‌ی افتتاح نمایش را نواختند.

به گزارش ایران ‌تئاتر، آیین اجراهای نمایش «بُزک زنگوله‌پا» به نویسندگی زنده‌یاد محمود بهادری و کارگردانی شیرین کاشفی، با حضور مفاخر فرهنگی کشور از جمله رخشان بنی‌اعتماد و جمع گسترده‌یی از تماشاگران به همراه فرزندان‌شان در تالار هنر برگزار شد و در جریان برگزاری این مراسم، علاوه بر کارگردان نمایش، فیلم‌ساز مطرح کشور، رخشان بنی‌اعتماد نیز به ایراد سخن پرداخت.
پیش از اجرای نمایش، ابتدا شیرین کاشفی به بیان توضیحاتی درباره‌ی شکل‌گیری این نمایش و وضعیت تئاتر کودک و نوجوان پرداخت که حرف‌های او با انتقادات و گلایه‌هایی از شرایط نابسامان تئاتر و ارتباط نه چندان مطلوب خانواده‌ها با این کالای ارزشمند همراه بود. کاشفی در آغاز این برنامه گفت: «در پروسه تولید نمایش «بُزک زنگوله‌پا»، من به عنوان نخستین تجربه‌ی کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان، متوجه شدم چقدر این تئاتر از سوی جامعه‌ی هنری نادیده گرفته می‌شود. انگار جامعه‌ی هنری اصلاً تئاتر کودک را نمی‌بیند یا برایش مهم نیست. جالب است که وقتی ما از برخی رسانه‌ها و فضاهای مجازی خواستیم که تئاتر ما را تبلیغ بکنند، ولی به ما گفتند ما تئاتر کودک کار نمی‌کنیم! اما وقتی به همان صفحات مجازی گفتیم مهمان افتتاحیه‌ی ما خانم بنی‌اعتماد است، وسوسه شدند و گفتند حالا پوستر نمایش‌تان را با عکس خانم بنی‌اعتماد کار می‌کنیم!».
این کارگردان تئاتر ادامه داد: «ولی دعوت از خانم بنی‌اعتماد برای افتتاح نمایش ما صرفاً این‌که ایشان یک ستاره‌ی عرصه‌ی کارگردانی هستند، نیست و دلیلش را آقای رامین بهادری (مشاور کارگردان، طراح پروجکشن و پوستر و بروشور) توضیح می‌دهند اما دل‌مان می‌خواهد کاری بکنیم که جامعه‌ی تئاتری کشور بیش‌تر به نمایش‌های کودک و نوجوان اهمیت بدهد. اگر شما بیش‌تر در تالار هنر رفت‌وآمد بکنید، هر گوشه‌ی این تالار کسی را می‌بینید که این تئاتر را تولید بکند. این تئاتر آن‌قدر درآمد مالی ندارد که به خاطر پول کار بکنند. کسانی که در این فضا کار می‌کنند، برای‌شان مهم است که برای بچه‌ها کار بکنند و بعداً همان بچه‌ها، بروند آن نمایش‌های بزرگسالی را ببینند که برای همه مهم است و مدام تبلیغش را می‌کنند. اگر کودکان امروز برای فردا درست تربیت نشوند، فردا تماشاگری وجود ندارد که نمایش‌های بزرگسال را هم ببیند».
کاشفی همچنین خطاب به پدر و مادرهای داخل سالن تاکید کرد: «ما باید از مردم بخواهیم که تئاتر کودک را ببینند. تماشاگران ما، فقط کودکان نباشند. بزرگسالان هم باید تئاتر کودک را ببینند، چون ما در نمایش‌های‌مان چیزهایی را می‌گوییم که در ارتباط با بچه‌ها مهم است. خیلی مهم است که هنرمند تئاتری به دیدنِ نمایش ما بیاید تا بتواند ایرادات ما را بگوید. به ما بگویند اگر این کارها را بکنید برای بچه‌ها بهتر است. باید کاری بکنیم تا افراد بزرگسالی هم که همراه بچه‌ها یا به تنهایی، پای تئاتر کودک می‌نشینند، لذت ببرند. همان‌طور که در کل دنیا اتفاق می‌افتد. مدام به بچه‌ها پند ندهیم. بخش زیادی از تئاتر لذت‌بردن است. در نمایش‌های‌مان به این بخش هم توجه بکنیم».
در ادامه این مراسم، رامین بهادری طی سخنرانی کوتاهی گفت: «نمایشی که امروز قرار است ببینید، عقبه‌یی دارد؛ عقبه‌یی که به 28 سال قبل برمی‌گردد، یعنی زمانی که پدر من ـ زنده‌یاد محمود بهادری ـ این متن را در قالب یک فیلمنامه نوشت اما متن او سال‌ها در گنجه بود. زمانی که به مادرم گفتم دنبال متنی برای اجرا می‌گردیم، ایشان گفتند چرا متن زنگوله‌پا را کار نمی‌کنید؟ ناگهان جرقه تولید این نمایش زده شد و یک تیمِ هم‌دل جمع شدند، سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتند و نتیجه‌اش نمایشی شد که امشب می‌بینید».
بهادری افزود: «حضور خانم بنی‌اعتماد در این اجرا، فقط به دلیل ستاره‌بودن‌شان در سینما نیست. بلکه عقبه‌ی همکاری با پدر من را داشتند و تفکرات‌شان خیلی به هم نزدیک و در یک راستا بود».
سپس بهادری ضمن دعوت از رخشان بنی‌اعتماد، از مادرش و مهناز آریان‌فر دعوت کرد تا روی سن به آنها بپیوندند اما پیش از حضور این هنرمندان روی صحنه، بهادری خطاب به تماشاگران کودک و نوجوان گفت قرار است انیمیشنی بر اساس این نمایش ساخته بشود و از آنها درخواست کرد تصورشان را از نمایش، نقاشی بکنند و نقاشی‌ها را برای گروه اجرایی بفرستند تا با استفاده از نقاشی‌ها، انیمیشن بزک زنگوله‌پا نیز ساخته بشود.
پس از سخنان بهادری، رخشان بنی‌اعتماد روی صحنه آمد و با حرکتِ قابل‌توجه و ارزشمندی همه را غافلگیر کرد. این کارگردان سینما پیش از شروع به سخنرانی، از کودکان حاضر در سالن خواست بلند بشوند و بایستند و پدر و مادرها سی ثانیه آنها را تشویق بکنند! این حرکت زیبا با استقبال گرم تماشاگران روبه‌رو شد.
بنی‌اعتماد در ادامه با یادکردن از مرحوم بهادری (نویسنده نمایش) و زنده‌یاد توران میرهادی (استاد ادبیات کودکان، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش) چنین گفت: «نویسنده این نمایش، آدم‌ها را دوست داشت. دنیا را دوست داشت. خیلی انسان دوست‌داشتنی‌یی بود. نامش محمود بود و فامیلی‌اش بهادری. می‌نوشت و فیلم می‌ساخت. همچنین باید بگویم من افتخار این را دارم که از سال 91 با توران میرهادی ـ مادر علم تعلیم و تربیت ایران ـ به اتفاق مجتبی میرطهماسب همراه شدم. برای همه شما پدر و مادرها لازم است این شخصیت را بشناسید. کسی که شاید بنیه‌ی خانم مهناز آریان‌فر بودند. بچه‌های ما زیر دست ایشان بزرگ شدند و من همیشه شخصیت و اعتماد به نفس دخترم باران را، بدون هیچ تعارفی، مدیون مهنازخانم آریان‌فر هستم».
کارگردان فیلم «قصه‌ها» در ادامه یادآور شد: «می‌خواهم یک جمله‌ی تاریخی از توران‌خانم میرهادی بگویم. ایشان کتابی دارند به نام «صلح را باید از کودکی آموخت» و من به شما پدر و مادرهای جوان می‌گویم بهترین راهِ آموختنِ صلح، از راهِ هنر آموختن به بچه‌هاست».
سخنران بعدی، مهناز آریان‌فر بود که گفت: «من این افتخار را داشتم که رامین بهادری و برادرهایش و همین‌طور باران‌جان کوثری در مهدکودک نزد من بودند و امروز افتخار می‌کنم که چنین عزیزانی را پرورش دادم. هر بار که برای هر برنامه‌یی دعوت می‌شوم، دوباره بزرگ می‌شوم و این باعث افتخار من است».
پایان‌بخشِ مراسم افتتاح نمایش موزیکال «بزک زنگوله‌پا»، نواختن زنگوله‌ی نمادین توسط رخشان بنی‌اعتماد و مهناز آریان‌فر بود.
نمایش موزیکال «بزک زنگوله‌پا» بر اساس قصه‌ی عامیانه «شنگول، منگول و حبه‌ی انگور» با روایتی متفاوت به نظم و نثر و نوشته‌ی مرحوم محمود بهادری، فیلمساز و فیلم‌بردار عرصه‌ی مستند سینمای کشور تولید شده است. در این اجرا، فرهنگ و هنر آیینی و سنتی ایران‌زمین مانند موسیقی، حرکات موزون، نمایش‌های شادی‌آور، تعزیه، نقالی، سیاه‌بازی و... به کار گرفته شده تا کودکان و فرزندان نسل امروز با پیشینه‌ی غنی فرهنگی خود آشنا و با فضایی برای رشد خلاقیت و تخیل‌شان روبه‌رو بشوند.
مینا مقامی‌زاده، داوود معینی‌کیا، لیلا خسروی، ساناز امینی، بارمان اهورا، امیرمحمد انصافی و حمیدرضا گودرزی بازیگران این نمایش هستند و دیگر عوامل آن عبارتند از: مشاور کارگردان، طراح پروجکشن، پوستر و بروشور و تصویرساز: رامین بهادری. آهنگسازان: سهند بهادری، بارمان اهورا. طراح صحنه و لباس: سمانه حسینی. مشاور و مجری طرح: امیرعباس کبوترصحرایی. طراح گریم و ماسک: حسین تبریزی. طراح حرکت: مهبد فیضی. گروه حرکت: مهبد فیضی، مهدی باقری، آیدا امیرعصامی، شیرین محمودی، طناز محرمی. نوازندگان: سهند بهادری، غزال مشکاتی، علی جباری، پیام رضایی، آرین حقانی. طراح نور: علی‌اشرف سمایی. دستیار کارگردان: حمیدرضا گودرزی. عکاس: ساناز دریایی. روابط‌عمومی: مجتبی جمشیدی، حمیدرضا گودرزی. ساخت تیزر: علی بهادری.
گفتنی است نمایش موزیکال «بزک زنگوله‌پا» هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 19:30 در تالار هنر به نشانی خیابان مفتح جنوبی، ضلع جنوبی ورزشگاه شهید شیرودی، خیابان ورزنده روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند از طریق شماره تماس 09389888187 و سایت ایران‌نمایش http://www.irannamayesh.com/theater/8007 اقدام به رزرو و خرید بلیت بکنند.




نظرات کاربران