در حال بارگذاری ...
ناصر آقایی:

«تله موش» تبدیل به یک برند شده است

ناصر آقایی که به‌عنوان مشاور کارگردان نمایش «تله موش» در این پروژه حضور دارد؛ در مورد اهمیت «تله موش»، دلایل اقبال آن در انگلستان و ریسک اجرای آثار جنایی و پلیسی روی صحنه مطالبی را بیان کرد و گفت: نمایش «تله موش» در انگلستان تبدیل به یک برند شده است.

به گزارش ایران تئاتر ناصر آقایی درباره اهمیت نمایشنامه «تله موش» گفت: «نمایش «تله موش» فی‌نفسه در انگلستان تبدیل به یک برند شده است. از سال 1952 تا امروز شاید نزدیک به 27 یا 28 هزار اجرا داشته، این را جایی خواندم. جامعه انگلستان جامعه‌ای نیست که مثل آمریکا مسائل جنایی را خیلی راحت هضم کند».
او درباره موضوع این نمایش خاطر نشان کرد: «در انگلستان نویسندگانی در یک برهه خاص مثلا نیمه دوم قرن نوزدهم، نوشته هایی دارند که شاید از روی دست هم کپی می کردند، اما ماهیت مشترکی داشتند که تعلیق در مسائل جنایی بود. از این دست می توان از دونل دوین نام برد که شرلوک هولمز را می نوشت، جی بی پرسلی که نمایشی مثل «بازرس وارد می شود» را نوشت، پاتریک هملیتون که «چراغ گاز» را در کارنامه دارد و همچنین آگاتا کریستی که همه اینها تقریبا هم عصر هستند. چرا در جامعه‌ای که اینقدر آرام است، چنین موضوعاتی مورد توجه قرار می گیرد؟ چرا «تله موش» در مدت زمانی که در انگلستان روی صحنه بود، فقط برای انگلیسی ها نبود، بلکه توریست ها هم مخاطب آن بودند!».
او افزود: «تاجایی که من می دانم حتی بلیت های این نمایش یک ساله پیش فروش می شود. سالها قبل که این نمایش را در انگلستان دیدم، حقیقتا چیزی خاصی در آن نبود. اینکه چرا این نمایش تبدیل به یک برند شده، چرا اینهمه برایش سرمایه گذاری می کنند؟ این مسئله سبب می شود که من به فکر فرو روم و ببینم چه دلیلی می تواند وجود داشته باشد. حقیقتا من پاسخ مشخصی برایش پیدا نکردم».
آقایی در مورد استقبال مخاطب از نمایش پلیسی توضیح داد: «این سوال را باید از کارگردان نمایش بپرسید. او این متن را انتخاب کرده و همه چیز را پرورش داده و حتی در متن هم دست برده است. او سعی کرده به نوعی بازنویسی متن را انجام دهد که آن را تبدیل به اثر جذاب تری برای مخاطب ایرانی کند».
او گفت: «درمتن بازنویسی شده، تعداد زیادی قتل صورت می گیرد که در نمایش اصلی اصلا اینطور نیست. همان طور که بیننده ایرانی فیلم های با ژانر مختلف می بیند می تواند در تئاتر هم چنین چیزی را تجربه کند و من منافاتی نمی بینم. در هر اثر نمایشی که کشش وجود داشته باشد و مخاطب را همراه کند، می توانیم موفقیت آن را پیش بینی کرد و ژانر نمایش «تله موش» هم از این دست است».
آقایی در مورد بازخوردها نسبت به نمایش «تله موش» گفت: «ممکن است که آثاری با ارائه دادن طنز سطحی تماشاگران را جذب کنند. تماشاگران طبیعتا به اینطور آثار علاقه دارند. اصولا اقبال نمایش های طنز بیشتر است. کسانی که به دیدن این نمایش آمده بودند اکثرا مخاطبان تئاتری نبودند و همان قشری بودند که پای تلویزیون هم می نشینند که با آثار طنز همراه شوند و بخندند؛ بنابراین این میزان سنجی برایم خیلی مطرح نیست».
 لازم به اشاره است نمایش «تله موش» به کارگردانی سیاوش اسد وتهیه کنندگی لیلا اسماعیلی هرروز ساعت 22.30 دقیقه در تماشاخانه شهرزاد به روی صحنه می رود علاقمند جهت خرید بلیط می توانند به سایت https://www.tiwall.com/theater/rattrap مراجعه نمایند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران