در حال بارگذاری ...
حامد سلیمان زاده کارگردان «مائو بودن» در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

نمایشی درباره قطع بال های کسانی که سودای پرواز دارند

حامد سلیمان زاده، کاگردان نمایش «مائو بودن» درباره ایده اولیه این نمایش گفت: ایده کار «مائو بودن» از مطالعه یک یادداشت بسیار کوتاه در شبکه اجتماعی به دست آمد.

حامد سلیمان‌زاده دانشجوی سال آخر دکترای پژوهش هنر با گرایش مطالعات پیشرفته سینمائی و مدرس تئاتر و سینما است. او که از 27 اردیبهشت، نمایشی با عنوان «مائو بودن» در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برده است ضمن بیان این مطلب افزود: وقتی‌که دوباره داستان قتل عام گنجشک‌ها به دست مائو را در آن متن خواندم، بر آن شدم تا به قصه این دیکتاتور البته محبوب در بین چینی ها بپردازم. برایم بسیار جالب بود که دیکتاتورها اول از همه سراغ قطع بالهای کسانی می روند که سودای پرواز در سردارند و در آن داستان، گنجشک تمثیلی از فعل پرواز است .به هر ترتیب با تحقیق گسترده با بخش های پیدا و پنهان این کاراکتر مرموز بیشتر و بیشتر آشنا شدم و سعی کردم در قالب پرفورمنس مونولوگ آن را طراحی کنم.
کارگردان نمایش هایی همچون «عشق سرخ می‌پوشد» و «هملت و تو» در رابطه با سبک و سیاق نمایش «مائو بودن» گفت: سبک اصلی کار مونولوگ پرفورمنس است که البته در رویکرد تئاتر غرب جایگاه والایی دارد. ترکیب کلام و سکوت، مهمترین دغدغه ام در آفرینش این کار بود و تمام میزانسن ها بر این اساس طراحی شده است.
این کارگردان جوان در رابطه با پروسه ی تمرینات گفت: پروسه  تمرینات حدود ۶ ماه با یک گروه نزدیک به سی نفره و هزینه شخصی به طول انجامید. البته پروسه کشف اثر بیشتر از یک سال به طول انجامید.
او همچنین با اشاره به همزمانی اجرای نمایش «مائو بودن» با ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با وجود این همزمانی کمابیش در بین مخاطبان چهره های دانشگاهی می بینم. چه اساتید، چه پژوهشگران و چه دانشجویان که نظرات جالب و متفاوتی هم دارند. امید این است که این اجرا در حافظه تاریخی تالار مولوی که به نظر من مهمترین تالار دانشجویی و دانشگاهی کشور است بماند.
حسین خانى، سپهر سلیمى، محمد مازندران، مجید گنجى، امیر دولتخواه، حامد بدیعى، محمد مرادیان، اشکان دلاوری، مهربان خداوردی، سحر روانبخش، حسین نصاری، مریم کیان پیشه، بهراد رفیعى، طناز رضایى، سروناز جمشیدی، شبنم بهنام پور، معصومه خالدی و نسیم خسروشاهى از جمله بازیگرانی هستند که در «مائو بودن» به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سایر عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از مشاور کارگردان: مصطفى ذره پور، دستیار اول کارگردان: هادى همتى، دستیار دوم کارگردان: احمد عادل‌نیا، طراح گریم: زهرا شیخلانى، دستیار گریم: دنیا فراهانى، طراح گرافیک: استودیو شاملو| صادق شاملو، تهمینه اقتدارى، طراح نور: حمید اسکندری، دستیار نور: محمدرضا چشُمى، موسیقى: مهدى زمانى، طراح افکت: مصطفى طالبیان، عکاس: صادق شاملو، طراح لباس: غزل عباسى، مدیر روابط عمومى: على صفرى.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران