در حال بارگذاری ...
گفت وگو با شیوا مسعودی نویسنده و کارگردان تئاتر

زبان تمشک های وحشی را بازتولید می کنم

شیوا مسعودی یکی از کارگردان با تجربه و دانشگاهی تئاتر است که در سال های اخیر حضور موثری در تئاتر داشته است و سال قبل نمایش تمشک های وحشی را با موفقیت روی صحنه برد . مسئولیت شکستن مطلق سکوت و اینجا کجاست؟ آخرین نمایش های مسعودی هستند.

عروسک‌گردانی در نمایش”داس مه نو“ به کارگردانی”افسانه جنادی“، دانشکده هنر های زیبا ،1373 ، عروسک‌گردانی در نمایش”پیغام ماهی‌ها“ به کارگردانی”مرجان ضامنی“،سالن شماره 2، 1374 ،عروسک‌گردانی در نمایش”آخرین گل“به کارگردانی”مریم شهیدی“،دانشکده هنرهای زیبا، 1374 ،عروسک‌گردانی در نمایش”لیلی و مجنون“به کارگردانی”حسین نورایی“،دانشکده هنرهای زیبا، 1373 ،عروسک‌گردانی در نمایش”اپرای عروسکی رستم و سهراب“ به کارگردانی”بهروز غریب‌پور“، تالار فردوسی، 1383 ،عروسک‌گردانی در مجموعه تلویزیونی”آقای ورزش“، به کارگردانی”رامین سلیمان پور“، 1374 ،عروسک‌گردانی در مجموعه تلویزیونی”زنده باد دست و پای خودم“، به کارگردانی”یوسف صدیق“، 1376 ،کارگردانی نمایش عروسکی”زال و رودابه“، دانشکده هنرهای زیبا، 1375 ،کارگردانی نمایش عروسکی”قصه‌ی سیاه پرک“، تالار هنر، 1377 ،کارگردانی نمایش عروسکی”گربه‌های شهر خاکستری“،تالار هنر، 1381از جمله آثار کارنامه کاریش محسوب می شوند .تدریس تئاتر عروسکی در مدارس و فرهنگسرای اشراق ،تدریس نمایشنامه‌نویسی عروسکی و طراحی صحنه‌ی عروسکی در دانشگاه سوره، 1382ـ 1383،تدریس در دانشگاه تهران از 1382 تاکنون ،دریس در دانشگاه علمی کاربردی از 1382 تاکنون، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن نمایشگران عروسکی از 1379 تاکنون، ساخت فیلم انیمیشن”خوابهای دختر قالی“به شیوه پیپر انیمیشن، ساخت فیلم انیمیشن”ترانه کوچک برای ماه“ به شیوه خمیر روی شیشه، عضو هیئت داوران جشنواره دانشجویی عروسکی از جمله سایر فعالیتهای کاری مسعودی محسوب می شوند. شیوا مسعودی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیتهای جدید تئاتریش گفت : قرار است با نغمه ثمینی همکاری در نوشتن و اجرای نمایشی مشارکت داشته باشم و موضوع نمایش در باره یک واقعه تاریخی با محوریت یک زن است و علاقه دارم آن را در تئاتر شهر اجرا کنم و نمایش تک شخصیته است و احتمالا پانته آ پناهی ها این نقش را بازی خواهد کرد .

مسعودی در باره باز تولید نمایش زبان تمشک های وحشی عنوان کرد :قصد دارم نمایش زبان تمشک های وحشی را دوباره روی صحنه اجرا کنم و منتظرم تا الهام کردا و صابر ابر بازیگران نمایش مجالی را پیدا کنند تا بتوانند دوباره از حضورشان در نمایش استفاده کنم. بنابراین نمی شود زمان قطعی بری اجرای نمایش مطرح کرد و به طور حتم نمایش در پاییز اجرا می شود. برای اجرای نمایش به سالن شهرزاد فکر کرده ام. تم اصلی این نمایش سه نفر بحث طلاق است و بخش مدیا هم در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

این کارگردان در ادامه سخنانش تاکید کرد : در اجرای مجدد نمایش ایمان یزدی به عنوان تهیه کننده با ما نخواهد بود و چالش های با ایشان به وجود آمد و دکور صحنه را در اختیار گروه برای اجرای نمایش در جشنواره تئاتر فجر قرار نداد و مجبور هستیم بخشی از دکور و وسائل را از نو تهیه کنیم و بسازیم. در بازتولید محمد قدس به عنوان مدیر تولید با نمایش همکاری دارد .

گفتنی این است نمایش زبان تمشک های وحشی پاییز سال قبل در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت و ساختار سورئالی مبتنی بر زبانی پر ایهام است و در باره زندگی زن و شوهری است (داوود و دنیا) که طبق آیین مشخصی که برای خود قرار داده اند هر سال مسیری را که برای اولین بار در ماه عسل خود از تهران تا شمال رفته اند، دوباره طی می کنند و در تمامی مکان هایی که در آن روز توقف داشته اند، غذا خورده یا استراحت کرده اند دوباره از نو توقف می کنند و روز اول زندگی مشترک را از نو با جزئیاتش تکرار می کنند. این بار آنها با قصد متفاوتی این سفر را آغاز می کنند و آن هم این است که از مادر زن عقدنامه و مدارک ازدواجشان را بگیرند تا بتوانند پس از بازگشت به تهران از یکدیگر جدا شوند.

 

 

 

 

 

 




نظرات کاربران