در حال بارگذاری ...
بررسی نقش رسانه‌ها در توسعه تئاتر در گفت‌وگو با موثرین تئاتر استان‌ها (بخش دوم)

تاثیر انکارناپذیر رسانه‌ها در طرح مطالبات حرفه‌ای تئاتری‌ها

ایران تئاتر- تعامل تئاتر با سایر رسانه‌ها به گفته مدیران تئاتر استان‌ها به قدری اهمیت دارد که چگونگی این ارتباط می‌تواند حتی در کیفیت آثار نمایشی تولید شده در هر استان تاثیر مستقیم داشته باشد و مهم‌تر آنکه رسانه‌ها همواره بهترین کمک کننده برای رسیدن به مطالبات حرفه‌ای‌ تئاتری‌ها هستند.

همانطور که در بخش اول سلسله گفتگوهایمان با 5 مدیر تئاتر استان‌ها خواندید تمام این مدیران استانی باور داشتند چنانچه تعاملی بین رسانه‌ها و تئاتر برقرار نمی‌شد، امروز دیگر شاید در بسیاری از نقاط کشور تئاتری به شکلی که امروز هست، نمی‌ماند. اما بواسطه برقراری این تعامل دیدیدم که مثلا استان هرمزگان به یک الگو می‌تواند برای ارتباط سایر استان‌ها با صدا و سیما تیدبل شود. از افزایش 400 درصدی تماشاگران تئاتر در نتیجه تعامل با رسانه‌ها در خراسان جنوبی شنیدیم. با نتایج مثبت استفاده صحیح از درگاه‌های استانی بعنوان ظرفیتی بزرگ، موثر و حرفه‌ای در تئاتر آشنا شدیم. و همچنین ضمن آشنایی از روند چگونگی رونق تئاتر در مشهد بعنوان تجربه‌ای دست‌یافتنی برای همه استان‌ها، متوجه شدیم که استان آدربایجان غربی و ارومیه چگونه توانسته به شهری با هزار تماشاگر بطور میانگین برای هر نمایش تبدیل بشود.

در بخش دوم این سلسله گفتگوها درباره نقش و جایگاه رسانه در توسعه تئاتر، در ادامه نقطه نظرات پنج تن دیگر از روسای دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی ایران  دراین‌باره را می‌خوانید:

 

بوشهر؛ نمونه موفق استفاده تئاتری‌ها از فضای مجازی

جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن نمایش استان بوشهر بعنوان یکی از چهرههای شناخته شده و فعال تئاتر استان‌ها همچون سایر همکارانش در دیگر استان‌های کشور در این‌باره به  ایران تئاتر گفت: بدون تردید یکی از مهمترین عوامل پیوند امروز مردم استان بوشهر با تئاتر رسانه است. چراکه رسانه ها در این استان از دیرباز به فعالیت می پرداختند و در زمینه تئاتر تاثیری به سزایی را ایفا کردند.

او در ادامه با بیان آنکه به هیچ وجه نمی توان نقش رسانه در توسعه تئاتر را نادیده گرفت، افزود: در حال حاضر با توجه به وسعت این استان تعداد نشریه های مکتوب و سایت های مجازی بسیار مطلوب بوده و اخبار و رویداد های تئاتر توسط آنها به خوبی اطلاع رسانی می شود. امروز با توجه به پیشرفت رسانه های مکتوب و مجازی فضایی در تئاتر استان بوشهر حاکم شده است، که به راحتی می توان به قدرت پیوند رسانه با تئاتر پی برد.

یاراحمدی صحبت هایش را اینطور ادامه داد: در گذشته مردم از اجرای نمایش ها در نقاط مختلف شهر و حتی جشنواره های تئاتر مطلع نمی شدند و از همین سو تئاتر با استقبال نسبتا خوبی از سوی مردم همراه نبود. اما حال با توجه به پیشرفت رسانه ها ، هر روز به تعداد مخاطبان تئاتر اضافه شده و نمایش ها در نقاط مختلف شهر با استقبال نسبتا خوبی از سوی مردم همراه می شوند. در نتیجه می توان گفت که پیشرفت تئاتر با رسانه پیوند عمیقی دارد.

رئیس انجمن نمایش استان بوشهر در بخش دیگری از صحبت هایش موفقیت یک نمایش در جذب مخاطب را بسته به عوامل مختلفی دانست و در این باره یادآور شد: مورد استقبال قرار گرفتن یک نمایش در استان بوشهر به عواملی مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال پیشینه کارگردان و یا بازیگران در استقبال مخاطبان به شدت موثر است، اما این به آن معنا نیست که نمایش های جوانان مورد استقبال قرار نگیرد. به طور کلی مردم بوشهر وقتی از اجرای نمایشی اطلاع پیدا می کنند، آن را مورد استقبال خود قرار می دهند. به عنوان مثال به تازگی نمایشی در بوشهر 10 شب به صحنه رفت. این اثر از همان ابتدا با استقبال فوق العاده ای همراه بوده و حتی در شب اول اجرا بلیت به تعدادی از تماشاگران نرسید. عامل موفقیت این نمایش، اطلاع رسانی خیلی خوبی بود که توسط گروه انجام شده بود.

جهانشیر یاراحمدی با بیان آنکه با توجه به وسعت استان بوشهر، خبرنگار تخصصی حوزه تئاتر در آن وجود ندارد، گفت: پوشش اخبار حوزخ تئاتر در بوشهر توسط خبرنگاران حوزه فرهنگ انجام می شود و ازین نظر با توجه به میزان رویداد های تئاتری این استان و وسعت آن ما در این زمینه احساس ضعف نمی کنیم. چراکه با همین وضعیت پوشش اخبار در شهرستان های این استان نیز به خوبی صورت می گیرد.

او در ادامه صحبت هایش تاثیر رسانه مجازی در تئاتر بوشهر را بیشتر از رسانه های مکتوب دانست و در این باره گفت: پیشرفت تئاتر در بوشهر با پیشرفت رسانه های مجازی گسترش یافت و این موضوع به تاثیر فراگیر رسانه های این چنین در بین مردم دارد. یکی از مشکلات اساسی ما گروه های ما در گذشته موضوع اطلاع رسانی بود که امروز با وجود رسانه های مجازی به سادگی صورت می گیرد.

یاراحمدی در پایان با بیان اینکه امیدوار است، که پیوند رسانه و تئاتر روز به روز بیشتر شود، گفت: اتفاقی که چند سال است در فضای تبیغاتی رسانه ای برای تئاتر بوشهر پیگیر آن هستیم، یک سری بیلبورد های خاص تبلیغاتی است، که اگر به تئاتر اختصاص داده شود قطعا در روند استقبال تماشاگران از نمایش های بوشهر به شدت موثر عمل می کند.

 

استقبال از «کچل اوغلان»؛ تجربه موفق تعامل تئاتر و رسانه

حسین نجفی رئیس انجمن نمایش زنجان تجربه موفق اجرای نمایش «کچل اوغلان» و استقبال مخاطبان از این اثر نمایشی را یکی از نمونه‌های موفق تعامل تئاتر با رسانه می‌داند. نجفی رئیس انجمن نمایش استان زنجان درباره نقش رسانه در توسعه و گسترش تئاتر با بیان اینکه تئاتر کالای فرهنگی است و که باید خریدارانش از وجود آن مطلع باشند به ایران تئاتر گفت: امروز رسانه‌ها در شناخته شدن یک کالا نقش به سزایی ایفا می‌کنند و اگر به کمک تئاتر بیایند به طور قطع مردم بیشتری با این هنر اصیل آشنا می‌شوند.

او در ادامه با اشاره به وجود افراد زیادی که متاسفانه هنوز حتی کلمه تئاتر را نشنیده‌اند، افزود: هنوز هستند افرادی که به طور کامل با تئاتر بیگانه‌اند و اگر رسانه‌ها بتوانند آنها را یک‌بار به سالن تئاتر بیاورند، قطعا گام بزرگی را در پیشرفت تئاتر ایفا کرده‌اند. چراکه در گذشته نیز افرادی بودند که با یکبار تئاتر دیدن به این هنر اصیل علاقمند شده و حال یکی از دست اندرکاران اصلی و یا تماشاگران ثابت نمایش‌ها به شمار می‌آیند.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با ابراز تاسف از تمایل نداشتن رسانه‌های استانی برای پرداختن به مبحث تئاتر گفت: در تئاتر تهران هنرمندان چهره‌ای حضور دارند که تبلیغات نمایش‌های آنها بسیار خوب است، اما از نظر من آن افراد نیاز چندانی به تبلیغ ندارند. در صورتی که هنرمندان استان‌ها ناشناخته هستند و در حقیقت در چنین جایی است، که از رسانه می‌توان بهره برد. اما متاسفانه وضعیت استفاده از رسانه در شهرستان‌ها وضعیت مطلوبی ندارد.

او همچنین با بیان اینکه  غالب تماشاگرهایی که برای بار اول به تئاتر می‌آیند؛ در انتها از نمایش ابراز رضایت می‌کنند، ولی از نحوه اطلاع رسانی نمایش‌ها ناراضی هستند. اظهار کرد: از نظر من مردم این استان به شدت به هنر نمایش علاقمندند و اگر اطلاع‌رسانی درست انجام شود، قطعا شاهد استقبال کم نظیر مخاطبان خواهیم بود.

نجفی درباره همه گیر شدن فضای مجازی و تاثیرگذاری آن در مخاطبان تئاتر و تجربه موفق اجرای نمایش «کچل اوغلان» در استان زنجان گفت: به تازگی در استان زنجان در حال استفاده از فضای مجازی در جهت اطلاع رسانی برای نمایش‌ها هستیم. نمایش «کچل اوغلان» که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر و امسال در جشنواره آیین سنتی به نمایش گذاشته شد؛ تجربه نسبتا موفق ما در این زمینه بود و توانست با استقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. به همین ترتیب با الگو گرفتن از تئاتر تهران می‌خواهیم تیم‌های روابط عمومی دو و سه نفره را در هر گروه مستقر کنیم، تا به این صورت آنها هم در فضای مجازی و تبلیغات محلی به فعالیت پردازند و هم رابط بین گروه نمایشی و رسانه‌ها باشند.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش با اعلام اینکه رسانه‌ها می‌توانند مردم زیادی را با تئاتر آشنا کنند، خاطر نشان کرد: از نظر من رسانه در تئاتر از جایگاه بالایی برخوردار است و با همه این توضیحاتی که داده شد، فکر می‌کنم زمان آن رسیده که رادیو و تلویزیون که رسانه ملی ما هستند، وارد عمل شوند و به این صورت نقش به سزایی را در پیشرفت هنر نمایش ایفا کنند.

 

رسانه‌‌ها عامل افزایش 50 درصدی تماشاگران تئاتر در اصفهان

هوشنگ جمشیدیان رئیس انجمن نمایش استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۵۰درصد تماشاگران تئاتر در استان اصفهان از طریق رسانه‌ها جذب هنر نمایش شده‌اند. جمشیدیان رئیس انجمن نمایش استان اصفهان در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره جایگاه و نقش رسانه‌ها در توسعه و گسترش هنر نمایش با بیان اینکه رسانه می‌تواند باعث رونق صد در صدی هنر تئاتر شود، عنوان کرد: رسانه می‌تواند علاوه بر اینکه توجه مردم را به اصل هنر تئاتر معطوف کند، بلکه می‌تواند آینه تمام‌نمایی برای تمام نمایش‌ها بوده و هنر تئاتر را به روز نگه دارد.

جمشیدیان در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه می‌تواند به پختگی و کارآمدتر شدن تئاتر کمک شایانی کند، افزود: از ارتباط نداشتن تئاتر و رسانه، قطعا هنرمندان ضربه خواهند دید. هنرمندانی که اهمیت رسانه را در اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب زیاد می‌دانند، تعامل بیشتری با رسانه‌ها دارند؛ اما کسانی هستند که به این تعامل اعتقادی ندارند و فکر می‌کنند که خودبه‌خود معجزه می‌شود و مردم اطلاع پیدا می‌کنند. اهالی رسانه به سراغ هر دو گروه می‌روند؛ اما بیشتر با کسانی ارتباط دارند که اهمیت ارتباط دوطرفه با رسانه را درک می‌کنند.

رئیس انجمن نمایش استان اصفهان در ادامه درباره تعامل گروه‌های تئاتری و رسانه‌ها در استان اصفهان گفت: اگر بخواهیم رسانه‌ها را دسته‌بندی کنیم، رادیو و رسانه‌های نوشتاری کمک بسیاری به تئاتر در استان اصفهان کرده‌اند و تلویزیون کمتر زیر بار اطلاع‌رسانی نمایش‌ها می‌رود. البته صحبت‌هایی کردیم و برنامه‌هایی داریم که بتوانیم از روش اطلاع‌رسانی در تلویزیون هم برای رونق تئاتر کمک بگیریم.

رئیس انجمن نمایش با بیان اینکه اطلاع‌رسانی، باعث جذب بیشتر مخاطب شده و باعث تشویق هنرمندان نیز می‌شود، بیان کرد: اصفهان 5 هزار نفر تماشاگر دارد که حدود 2500 نفر آن‌ها از طریق اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها به تئاتر جذب شده و به تماشای نمایش‌ها می‌نشینند. در گذشته دو سالن فعال در اصفهان داشتیم، اما اکنون 27 مرکزی فعال تئاتری داریم؛ در واقع مکان‌هایی که استعداد اجرای تئاتر را داشت، اما فعال نبود، امروزه فعال شده و از طریق اطلاع‌رسانی به مخاطب هر شب در اکثر این مراکز نمایش‌هایی با سالنی پُر از مخاطب به صحنه می‌روند.

او در ادامه درباره استفاده هنرمندان و گروه‌های تئاتری از فضای مجازی در استان اصفهان عنوان کرد: ما در فضای مجازی با تشکیل کانال‌های تخصصی و ویژه تئاتر سعی داریم از تمام ین ظرفیت به نفع هنر نمایش بهره بگیریم. در همین راستا در حال حاضر یک کانال داریم با نام «اقتصاد هنر» که در آن به چگونگی جذب مخاطب و به سمت خودکفایی رفتن گروه‌های تئاتری می‌پردازیم. در کانالی دیگر با نام «پژوهش تئاتر» به معرفی متون، مقالات و کتب مربوط به تئاتر می‌پردازیم. کانالی دیگر با نام «تئاتر بانوان» داریم که به نویسندگان، بازیگران و کارگردانان خانم استان اصفهان اختصاص دارد و همچنین نمایش‌های مخصوص بانوان را نیز معرفی می‌کند. یک گروه عمومی با عنوان «کلینیک هنر» هم داریم تا آحاد مردم بتوانند با گروه‌های تئاتری در ارتباط باشند و در نهایت یک گروهی داریم که مخصوص 40 گروه ثبت شده استان اصفهان است که از این طریق گروه‌ها می‌توانند با یکدیگر و با اعضای انجمن ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس انجمن نمایش استان اصفهان درباره ظرفیت درگاه استانی که زیر نظر انجمن‌های نمایش استان‌ها فعالیت می‌کنند نیز گفت: ما در حال حاضر و به مرور داریم از تمام ظریفیت‌های درگاه تئاتر استانی که متولی آن انجمن نمایش استان است استفاده می‌کنیم و در حال حاضر تمام اطلاعات مربوط به نمایش‌هایی که به صحنه رفته و می‌روند را مخاطبان می‌توانند ببینند. ضمن اینکه در این درگاه گروه‌های تئاتری معرفی می‌شوند و با کارگردان‌های آثار روی صحنه نیز گفت‌وگوهایی انجام می‌شود. حتی سعی می‌کنیم نظرات و نقد مخاطبان را نیز تا حدی در درگاه استانی جمع‌آوری کنیم و آنها را در اختیار گروه‌های تئاتری قرار بدهیم.

 

درگاه استانی؛ امکانی برای تعامل گسترده با تمام رسانه‌ها

محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن نمایش استان خوزستان درباره نقش رسانه‌ها در توسعه تئاتر با بیان اینکه تردیدی نیست که وجود رسانه‌ها در کنار تئاتر یک ضرورت است، به ایران تئاتر گفت: خوشبختانه در استان خوزستان تمام رسانه‌های استانی با تئاتر و هنرمندان تئاتر همراه هستند.

یاقوت‌پور ادامه داد: البته این روند پس از راه‌اندزی درگاه استانی ایران تئاتر و سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم به وجود آمد و پیش از اینکه اصلا به شکل امروزی نبود. در واقع قبلا اصلا رسانه‌ها با تئاتر همراه نبودند.

رئیس انجمن نمایش استان خوزستان با اشاره به انتخاب درگاه استانی خوزستان در ایران تئاتر بعنوان درگاه برتر در تابستان گذشته، عنوان کرد: ما الان یکی از فعال‌ترین درگاه‌های استانی را داریم و تمام اتفاقات تئاتر را در ان پوشش می‌دهیم. در واقه ما بعد از اینکه اخبار، عکس‌ها و محتوای تئاتری استان را به شکل متنوع در درگاه استانی خودمان قرار دادیم، یک کانالی در تلگرام ویژه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، رابطان خبری خبرگزاری‌های استان ایجاد کردیم و همه آنها را عضو این کانال کردیم. بدین ترتیب اهالی رسانه در سراسر استان خوزستان به صورت روزانه در جریان آخرین اخباری که ما تولید کردیم قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: در واقع ما کار را برای اهالی رسانه تا حد زیادی راحت و سهل کردیم بطوری‌که اهالی رسانه می‌توانند از متریال خامی که ما در درگاه استانی بارگذاری می‌کنیم برای تولید مطلب به نام خودشان در هر رسانه‌ای که کار می‌کنند، استفاده کنند. بعنی خبرهای تئاتری استان در دسترس اهالی رسانه است و ما نیمی از راه را برای او رفتیم.

یاقوت‌پور با تاکید بر اینکه امروز اگر نمایشی در هر جای استان خوزستان روی صحنه برود تا آخر روز تمام رسانه‌ها و مطبوعات در جریان آن قرار می‌گیرند و عموم رسانه‌ها آن رویداد نمایشی را پوشش می‌دهند، تصریح کرد: ما علاوه بر این روند که تشریح کردم راهکار دیگری را نیز در پیش گرفتیم و آن راهکار تقدیر و تجلیل از اهالی رسانه بود. بدین صورت که ما در جشنواره فجر استانی سال گذشته از سه خبرنگار فعال استانی در حوزه تئاتر و در جشنواره دفاع مقدس نیز به همین منوال از سه خبرنگار فعال استانی در حوزه تئاتر تقدیر و تجلیل کردیم. در واقع ما با تقدیر و تجلیل از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال حوزه تئاتر، علاوه بر اینکه آنها را تشویق می‌کنیم که بیش از پیش به تئاتر بپردازند، آنها نیز متوجه می‌شوند که کارشان توسط هنرمندان و اهالی تئاتر دیده و رصد می‌شود.

او همچنین با تاکید بر اهمیت تنوع و جود فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها برای جلب نظر رسانه‌ها، خاطر نشان کرد: ما در چهار ماهه منتهی به پایان سال،  دوازده جشنواره ملی، استانی و منطقه‌ای در استان خوزستان داریم که سه تای آنها را پشت سر گذاشتیم و نه تای دیگر را پیش رو داریم. یعنی آنقدر تئاتر در استان ما فعال است که اصلا اهالی رسانه فرصت استراحت ندارند.

یاقو‌ت‌پور در پایان درباره اظهار کرد: مشخصا برای برقراری رابطه‌ای قوی بین رسانه و تئاتر در استان‌ها، اول ما خودمان باید تئاتر را به سطح اول فرهنگی هنری استان خودمان برگردانیم. یعنی جایگاه تئاتر را بعنوان هنر برتر، ابتدا باید بین هنرمندان و اهالی فرهنگ استان خودمان تبدیل به یک دغدغه کنیم. وقتی تئاتر بعنوان یک کهن هنر امروزی در میان اهالی فرهنگ و هنر تبدیل به دغدغه شد و فعالیت‌های تئاتری بعنوان شاخص هنرها در راس امور هنری قرار گرفت،  مطمئنا خود به خود اهالی رسانه و خبرنگران نیز به سمت هنر تئاتر کشش پیدا می‌کنند. اما همه اینها به شرط این است که بتوانیم تئاتر را بعنوان یک یک هنر پویا، تاثیرگذار و فعال و نه یک هنر منفعل نشان بدهیم آن‌وقت رسانه‌ها نمی‌توانند آن را جدی نگیرند.

 

رسانه‌ها مطالبات حرفه‌ای را زودتر به سرانجام می‌رسانند

عبید رستمی کارگردان تئاتر و رئیس انجمن نمایش استان کردستان بابیان اینکه تعداد روزنامه‌نگاران متخصص که دغدغه تئاتر داشته باشند در سراسر استان کردستان به تعداد انگشتان‌یک دست هم نمی‌رسد، درباره نقش و جایگاه رسانه در توسعه تئاتر، به ایران تئاتر گفت: تردیدی نیست که هرقدر ارتباط رسانه‌ها با تئاتر بیشتر و محکم‌تر باشد توسعه تئاتر خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. رسانه‌ها نیز می‌توانند به‌عنوان یار کمکی، به‌عنوان بازوی اجرایی و به‌عنوان چشم بینای هنرمند در جامعه فعال باشند، اما به‌عنوان‌مثال در استان کردستان اکثر رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب در رابطه با رویدادهای تئاتری تنها به انتشار یک خبر کوتاه آن‌هم در زمان برگزاری جشنواره‌ها اکتفا می‌کنند ولی برای اجرای عمومی آثار این‌یک مقدار هم صورت نمی‌گیرد. البته ما بابت همین مقدار هم قدردان آن‌ها هستیم اما واقعاً این مقدار پرداختن به تئاتر به‌هیچ‌وجه کافی نیست.

رستمی که توجه ویژه ای به بهره برداری از ظرفیت سایت استانی ایران تئاتر دارد دراین‌باره ادامه داد: من فکر می‌کنم یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در تئاتر استان‌ها مسئله عدم انعکاس بهینه و مناسب اخبار و اطلاعات یک نمایش است به‌ویژه وقتی‌که قرار است اجرای عمومی داشته باشند و یا در جشنواره‌ای خارج از استان شرکت کنند. این مسئله تنها مربوط به رسانه‌های مکتوب نیست بلکه همه رسانه‌های جمعی؛ چه مکتوب چه مجازی و همچنین رسانه ملی صدق می‌کند.

رئیس انجمن نمایش استان کردستان با اشاره به نبود تفاهم بین رسانه به‌صورت عام و هنرمند تئاتر، افزود: برای رفع این مسئله باید یک راهکاری اندیشیده بشود و این مسئله نبود دیالوگ و عدم تفاهم باید بین این دو مجموعه از بین برود. البته دیالوگ به این معنی نیست که تنها به انتشار چند خبر از یک نمایش اکتفا بکنند، بلکه منظور وجود نقد، تحلیل، گزارش و گفت‌وگوهای دقیق با هنرمندان تئاتر در طول سال است.

رستمی تصریح کرد: به نظر من با توجه به بودجه‌ای که تئاتر ما دارد، با توجه به امکانات بسیار کمی که تئاتر ما به‌خصوص در استان‌ها با آن روبه‌رو است و از طرفی دیگر با توجه به اینکه هزینه تبلیغات نیز بسیار زیاد است، به همین خاطر گروه‌های تئاتری نمی‌توانند روی این مسئله خیلی مانور بدهند. در این نقطه است که رسانه‌ها می‌توانند نقش‌ مهمی را بازی کنند و درواقع رسانه‌ها اینجا می‌توانند نقش یک واسطه ارزشمند را میان هنرمندان تئاتر و جامعه ایفا کنند.

او در ادامه با اشاره به برگزاری چندین جشنواره مهم تئاتری در استان کردستان، اظهار کرد: اگرچه از یکسو برگزاری جشنواره‌های مهم تئاتری در استان کردستآن‌یک نوع مزیت و یک آیتم توانمندسازی برای تئاتر محسوب می‌شود اما به نظر من به‌عنوآن‌یک کارگردان تئاتر برگزاری این تعداد جشنواره لطمات زیادی به تئاتر ما زده است. چون تئاتر ما در استان کردستان به سمت جشنواره محوری رفته و تمام مدیریت فرهنگی و مدیریت کلان استان ما در طول سال‌های گذشته معطوف به برگزاری چند روز این جشنواره‌ها شده است. درواقع ما اگر در طول سال از اجراهای عمومی هنرمندان حمایت نکنیم هنرمند نمی‌تواند لینک ارتباطی‌اش را با تماشاگر خود برقرار بکند. برای همین است که در زمان جشنواره‌ها که عمدتاً سه، چهار روز هستند بیشتر خود هنرمندان حاضر در جشنواره تماشاگر کارها هستند.

رستمی همچنین بابیان اینکه نباید بیلان کارها را با جشنواره‌ها سنجید و میزان ارزیابی‌ها باید بر اساس تعداد اجراهای عمومی گروه‌های ثبت‌شده استان‌ها باشد، درباره حضور بخش خصوصی و نقش رسانه‌ها در تشویق بخش خصوصی برای حضور در عرصه تئاتر، گفت: استان کردستان، ازجمله استان‌هایی است که ازلحاظ وجود کارخانجات بزرگ صنعتی که معمولاً به‌عنوان اسپانسر در فعالیت‌های هنری حاضر می‌شوند بسیار ضعیف است. به همین خاطر اکثر کارهایی که انجام می‌دهیم فروش چندانی ندارند. البته در خیلی از استان‌ها به همین شکل است. نکته دیگر اینکه این مسائل همگی به شکل  زنجیروار به هم مربوط هستند، وقتی ما در مرکز استان کردستان یعنی شهر سنندج تنها یک پلاتو داریم که با حدود 80 نفر ظرفیت می‌توانیم بابت اجراها بلیط فروشی کنیم اگر ده اجرا داشته باشیم نهایتاً 800 نفر تماشاگر داشتیم و این برای جذب بخش خصوصی جذابیتی ندارد.

رئیس انجمن نمایش استان کردستان درباره استفاده از فضای مجازی به‌عنوان رسانه‌ای که این روزها گروه‌های تئاتری استفاده زیادی از آن برای جذب مخاطب می‌کنند، عنوان کرد: بی‌شک فضای مجازی بسیار به گروه‌ها کمک می‌کند اما به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا اداره کل هنرهای نمایشی باید طرحی بریزند و کارمندان ادارات کل ارشاد استان‌ها را درباره این موضوع توجیه کنند. مثلاً همین‌الان هنرمند ما برای اطلاع‌رسانی در فضای مجازی یک پیش خبر منتشر کرده، بدون اینکه اسمی از سالن یا زمان اجرا ببرد و جلوی کارش را گرفتند. متأسفانه در بعضی از استان‌ها که هنوز مسئولان‌یکسونگر در رأس کار هستند فرصت استفاده از فضای مجازی را برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی تئاتر از هنرمندان گرفته‌شده است.

این کارگردان تئاتر بابیان اینکه در استان کردستان تماشاگر مشتاق و پرشور و با تعداد زیاد وجود دارد، اضافه کرد: ولی تمام تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها در زمان برگزاری جشنواره‌ها خرج می‌شود. در حال حاضر به‌عنوان‌مثال برای جشنواره سقز یا مریوان نزدیک به ده خبرگزاری فعالیت می‌کنند اما برای اجراهای عمومی اصلاً این انرژی را نمی‌گذارند. به صداوسیما هم که برای تبلیغات تئاتر و حتی برای زیرنویس مراجعه می‌کنیم هزینه زیادی می‌خواهند که گروه‌های تئاتری از پس پرداخت آن‌ها برنمی‌آیند.

رستمی درباره جایگاه رسانه در توسعه تئاتر اظهار کرد: اگر رسانه‌ها که وظیفه‌شان روشنگری، اشاعه و ارتقا فرهنگ عمومی در کشور است کمی با وسواس بیشتر و مهربانانه‌تر به کمک تئاتر و هنرمندان تئاتر بیاید؛ مطمئناً به خاطر جذبه ذاتی که در هنر تئاتر وجود دارد علاقه‌مندان این هنر روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

او همچنین کمبود روزنامه‌نگار متخصص حوزه تئاتر و کسانی که دغدغه تئاتر داشته باشند در استان‌ها را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و دراین‌باره گفت: من فکر می‌کنم به تعداد انگشتآن‌یکدست هم روزنامه‌نگار متخصص تئاتر نداشته باشیم. به‌عبارتی‌دیگر خبرنگاری که اگر دعوتش نکنیم و چند بار به او زنگ نزنیم، خودش بیاید نمایش را ببیند و درباره آن اثر نقد، گزارش یا تحلیلی بنویسد به جرات می‌توانم بگویم که دو، سه نفر بیشتر در استان کردستان نداریم.

او درباره تأثیر حضور رسانه‌ها در تئاتر خاطرنشان کرد: ما در کل شهرهای استان کردستان مجتمع فرهنگی هنری داریم ولی تعداد کمی از آن‌ها در اختیار انجمن نمایش است و بسیاری از این سالن‌ها را اجاره داده‌اند و اگر گروه‌های تئاتری بخواهند در این سالن‌ها اجرا بروند باید اجاره بدهند. یک نمونه عینی که خودمان تجربه کردیم این بود که ما سال گذشته به این مسئله اعتراض کردیم و تنها یک خبرگزاری اعتراض ما را پوشش داد و بعد از انتشار عکس‌ها و تحلیل‌هایی که نوشت، کار به بالا کشید و صدای ما شنیده شد. درحالی‌که اگر آن‌یک خبرگزاری ما را حمایت نمی‌کرد صدای ما اصلاً شنیده نمی‌شد. قطعا رسانه‌ها مطالبات حرفه‌ای را زودتر به سرانجام می رسانند.

رستمی در پایان با تأکید بر اینکه به شرطی که هنرمندان توانایی تولید و اجرای مستمر را داشته باشند و تماشاگر هم نسبت به آن موضوع مطلع باشند، قطعاً در استان کردستان تعداد تماشاگران تئاتر بسیار زیاد است، بیان داشت: به گمان من کار هنرمند تلطیف فضای روانی جامعه است و رسانه‌ها می‌تواند با انتشار اخبار، تحلیل کارها فعالیت‌های هنرمندان به این هدف کمک شایانی بکنند. ضمن اینکه یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی در هر جامعه‌ای رسانه و هنر است. وقتی رسانه در جامعه‌ای توسعه‌یافته باشد مطمئن باشید که آدم‌های آن جامعه راحت‌تر زندگی می‌کنند و همسویی و همگرایی اجتماعی در جامعه بیشتر خواهد بود و تأثیر کار هنرمندان نیز دوچندان می‌شود.




نظرات کاربران