در حال بارگذاری ...
ساعتی پیش در بیمارستان لاله

صدرالدین شجره درگذشت

صدرالدین شجره، نویسنده و کارگردان نمایش های رادیویی پس تحمل دوره‌ای بیماری ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایران تئاتر علی شجره، برادرزاده این  نمایشنامه نویس ، کارگردان ،گوینده و تهیه‌کننده رادیو در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد که ساعتی پیش زنده‌یاد صدرالدین شجره در بیمارستان لاله تهران درگذشت. او همچنین اعلام کرد که مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شجره روز شنبه (دوم تیرماه) از مقابل رادیو ارگ برگزار خواهد شد. 

صدرالدین شجره، گوینده، مجری، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان  نمایش های رادیویی چند سالی بود که به بیماری نادری دچار شده بود و بر اثر همین بیماری درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر صدرالدین شجره متولد سال 1331 ، نویسنده و بازیگر چهار دهه رادیو است وآخرین اثر پخش شده با کارگردانی او با عنوان عطر چای روز شنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری در حمایت از کالای ایرانی از رادیو نمایش پخش شد.

شجره در سال دوم دبیرستان، پس از به روی صحنه بردن نمایشی در مدرسه، با اکبر رادی آشنا شد و همین آشنایی، منجر به دوستی‌ای شد که تا پایان عمر «رادی» ادامه داشت.

او در سال ۱۳۴۶، در سن ۱۵ سالگی مقام نخست کشوری در آزمون فن بیان را کسب کرد و به دنبال آن وارد رادیو شد. شروع به کار وی در رادیو جوانان بود که به مدت ۷ سال ادامه داشت. خودش از آن سالها به عنوان بهترین سالهای کاری یاد می‌کند.

وی در سنین دبیرستان، به مدت ۲ سال کلاس ادبیات دانشگاه را نزد جناب خاقانی زیر نظر دکتر ضیاالدین سجادی گذراند و مباحث موسیقی، سولفژ و آواز را نیز در محضر مصطفی کمال پورتراب آموخت.

شجره بخش بعدی کار خود را با بازیگری در نمایش رادیویی آغاز کرد و بعد از مدت کوتاهی نویسندگی و تنظیم نمایشنامه برای رادیو را انجام داد.

بعد از آن کارگردانی نمایش رادیویی را شروع نمود.

به گزارش ایران تئاترصدرالدین شجره در رشته اپتومتری تحصیل کرد، اما علاقه فراوان به رادیو و نمایش، باعث شد تا به استودیوهای رادیویی کشانده شود.اودر دوره فن بیان و آیین سخنوری درجه Master در گویندگی دریافت کرده‌است.

این درجه به گوینده‌ای داده می‌شود که علاوه بر اینکه فن بیان خوبی دارد، در امر بداهه‌پردازی و دادن اطلاعات کامل و جامع به مخاطب نیز مهارت داشته باشد.

صدرالدین شجره، پس از اکبر مشکین، رامین فرزاد و سبکتکین سالور، از نسل دومی‌های رادیو محسوب می‌شود.

وی در طول حدود پنج دهه فعالیت مستمر در رادیو، نویسندگی، تنظیم و کارگردانی آثار فراوانی را بر عهده داشته‌است.

بیماری صدرالدین شجره:

شجره   از سال ۹۲ به طور متناوب در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفته است .روایت ان مرحوم از بیماریش چنین بود : دکتر گفته این بیماری بیشتر برای ملوان‌ها و کسانی است که در هوای مرطوب فعالیت می‌کنند. همچنین گفته من دچار استرس شدم و دومین نفری هستم که در حوزه کاری‌ام دچار این بیماری شدم.

 دکتر معتقد است این بیماری هیچ مناسبتی با من ندارد و به نوعی یک بیماری نادر محسوب می‌شود. طبق آمار از بین 25 نفری که این بیماری را می‌گیرند، 16 مورد به مرگ منجر می‌شود. اسم این بیماری «گانگرین فورنیه» است.

از جمله اقتباس رادیویی از شاهکارهای ادبی چون:

- خوشه‌های خشم(جان استاین بک)

- پدران و پسران (ایوان تورگنیف)

- راه آزادی (هاوارد فارست)

- مسخ (کافکا)

- تقریباً تمامی آثار آنتوان چخوف

- خانه عروسک (هنریک ایبسن)

- خانه اشباح (هنریک ایبسن)

- جان گابریل بورکمان (هنریک ایبسن)

او همچنین اکثر نمایشنامه‌های اکبر رادی، را برای پخش در رادیو تنظیم و کارگردانی کرده و در برخی از آن‌ها نیز بازی کرده‌است.

صدرالدین شجره در برخی شبکه‌های رادیویی به عنوان گوینده و کارشناس مجری حضور داشته‌است. از جمله:

- چشم‌انداز (رادیو ایران)

- جمعه‌ها با تئاتر (رادیو فرهنگ)

- رنگین‌کمان هنر (رادیو تهران)

- توان مثبت (رادیو تهران)

- گفتگوی هنر (شبکه گفتگو)

- بخش شبانگاهی (رادیو پیام)

- کارگردانی نمایش‌ها (رادیو نمایش)




نظرات کاربران