در حال بارگذاری ...
نگاهی به تقویم متولدین اولین ماه از دومین فصل سال

تیر؛ ماه زادروزهای دوست داشتنی

ایران تئاتر: چهارمین ماه سال، زادروز هنرمندان تئاتری بسیاری است. هنرمندانی که هریک در برهه‌ای، به عنوان تاثیرگذارترین هنرمندان تئاتر شناخته شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، هنرمندان و اساتید برجسته متعددی در  ماه تیر متولد شده اند. هنرمندانی که هر یک از آن‌ها صاحبِ سبک و شیوه خاصی در آثارشان هستند و همواره از آنها به عنوان مولف و اساتید هنر نمایش یاد می شود. کمتر هنردوست و مخاطبی وجود دارد که نام اشخاصی همچون داوود رشیدی، حسین پاکدل، شهرام زرگر، بهروز بقایی، پرویز پرستویی و... به گوشش نخورده باشد و یا آثار فاخر آنها را در دنیای تئاتر به یاد نیاورد. با توجه به اهمیت تقویم تئاتری ایران، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کارنامه کارگردانان، بازیگران و نویسندگان و هنرمندان تئاتری صاحب‌نامی که در تیرماه متولد شدند.

 

حسین پاکدل؛ بازیگر و کارگردان

حسین پاکدل زاده ۱تیر ۱۳۳۸ در اصفهان نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، مجری، تهیه کنننده و مدیر سابق شبکه صدا و سیما و کارگردان و بازیگر است. او در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۳، مدیریت پخش شبکه اول سیما را بر عهده داشت. همچنین مدیر دوره‌های دهم و یازدهم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. او مدتی نیز مدیریت تئاتر شهر را بر عهده داشت. از نمایشنامه‌های او می‌توان به حضرت والا، نقش‌زمین، سمفونی درد، دکترنون و پروانه‌های آسیایی اشاره کرد. هم‌چنین پاکدل در نمایش‌ها و فیلم‌هایی چون کلنل، آستیگمات، خانه‌کاغذی، لانتوری و برف‌روی کاج‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

 

هادی حوری؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردان

هادی حوری متولد ۱تیر ۱۳۴۵ نمایشنامه‌نویس و کارگردان است. از نمایشنامه‌های او می‌توان به احوال شیخ ما‌، مهتا راوی شب هزار و دوم، کیارش، حدیث مکرر، حالی که دشنه در کوک شور می‌خواند، ایلکوچ ستاره، ع ع عشق م م من، رتیل‌، آواز تاریک ماهی در آبگیر همیشه‌، هیچ آزمونی هیچ‌، خرسی برای همیشه، الیکا، برادر کشی، 1+12، دزد دریایی، کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ، دویست، آزادی دربست، مرده‌ات را عشق است، ‏w.c‏، جادوی سرماخورده، مانیفست‌، ملکه جنیان، پرده‌خوانی افلاک، صحرا، نقل پرومته، گور، باده خاص، مرد نیک و خواب در عهده تو اشاره کرد.

 

پرویز پرستویی؛ بازیگر و گوینده

پرویز پرستویی زاده ۲ تیر ۱۳۳۴ بازیگر و گوینده ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون است. او موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده‌است. پرویز پرستویی با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از این نظر در بین بازیگران ایرانی رکورددار است. او این سیمرغ‌ها را برای ایفای نقش در فیلم‌های آژانس شیشه‌ای(که برای این فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم یوگسلاوی را در سال ۲۰۰۰ م نیز دریافت کرد)، بیدمجنون، به‌نام پدر و بادیگارد دریافت کرده است. هم‌چنین پرستویی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در دیار عاشقان گرفته است. وی در سال ۱۳۴۸ به گروه بهرام بیضایی پیوست و در همان سال سرانجام اولین نقشش در تئاتر ماجرای یک محل را بازی کرد. پرستویی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در سال ۱۳۵۳ برای بازی در نمایش دکه و یک سال بعد برای بازی در نمایش تسلیم شدگان جایزه کاخ جوانان را گرفت. آشنایی او با بهزاد فراهانی او را به گروه کوچ کشاند تا به دنبال کسب تجربه باشد.
اوج کاری وی در سال ۱۳۵۲ در نمایش‌های چشم برابر چشم، شبی در حلبی‌آباد، پتک و خانه روشن بود که در آن به بازی پرداخت. بازی او در نمایش پرطرفدار میلاد در نقش دلال زمین خیلی زود اسم او را در بین طرفداران تئاتر بر سر زبان‌ها انداخت. پرستویی در سال ۱۳۶۲ اولین فعالیت خود را در سینما با دیار عاشقان آغاز کرد. وی در سال ۱۳۶۶ در فیلم شکار با خسرو شکیبایی هم بازی شد. بازی او در آدم‌برفی ۱۳۷۳ و لیلی با من است ۱۳۷۴ در نقش‌های متفاوت باعث شهرت بیشتر وی شد و برای ایفای نقش صادق مشکینی دیپلم افتخار جشنواره فجر را به دست آورد. بازی ماندگار او در نقش رضا مارمولک در فیلم مارمولک کمال تبریزی جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما ۱۳۸۳ و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای از جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل ۲۰۰۴ را برای او به ارمغان آورد. وی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در فیلم‌های موفق دوئل ۱۳۸۲، بید مجنون ۱۳۸۳، کافه ترانزیت ۱۳۸۳ محصول مشترک فرانسه، ترکیه و ایران به ایفای نقش متفاوت پرداخت. پاداش سکوت و کتاب قانون دو فیلم او در همکاری با مازیار میری در دو سال پشت سر هم بود.
وی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم بیست عبدالرضا کاهانی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم‌های هنری باتومی ۲۰۰۹ را به دست آورد. پرستویی در سال ۱۳۹۲ با بازی در فیلم امروز رضا میرکریمی مورد تحسین قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم سان فرانسیسکو ۲۰۱۴، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی سینمای مؤلف رباط ۲۰۱۴ و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم جیپور در سال ۲۰۱۴ شد. پرستویی در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ سه کار دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده‌است. زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود. پرستویی علاوه بر سینما در موسیقی هم فعالیت دارد. دکلمه‌های نیستش و بابایی از جمله کارهای وی در بخش دکلمه است. دوستت دارم در سال ۱۳۷۹ با ناصر عبداللهی و بابایی در سال ۱۳۸۶ کار مشترک وی با بیژن مفید بود. از دیگر فیلم‌هایی که پرستویی در آن‌های بازی کرده می‌توان به لس‌آنجلس تهران، خانه کاغذی، دو، قاتل اهلی، بیداری برای سه روز، شب بیرون، مهمان داریم، خرس و سیزده۵۹ اشاره کرد.

 

میلاد اکبرنژاد؛  نمایشنامه‌نویس و کارگردان

میلاد اکبرنژاد متولد ۴ تیر ۱۳۵۴ نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر است. او لیسانس و فوق‌لیسانس کارگردانی تئاتر خود را از پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران گرفته است. از آثاری که او کارگردانی کرده می‌توان به باغ آرزوها، امتداد + صفر، انگشتری ژنرال ماسیاس، پیپ بلی + من، پیراهن‌پاره‌‌ پرپیچ پروانه‌پوش را پوشیدم و رقصیدم، آنتی‌گون، خیال روی خط خنجر، آواز روی چشم فرشته‌‌ آبی؟ ما برای عاشق شدن وقت نداریم، آخ اگه بارون بزنه، سبز در ساحت سپید و ستاره، شهرزاد هورالهویزه، بی‌بی و سرباز و دل، پرنده‌گان می‌آیند همین‌جا کنار همین پنجره‌‌ روبه بغض و بابونه می‌نشینند انتظار می‌کشند و ‌‏می‌میرند، در کوه‌های کابل زنی است که، بیرون پشت در، می‌خواستم ببوسم‌ات، باران گرفت و با همین لب‌های خونین می‌بوسم‌ات اشاره کرد. او هم‌چنین نمایشنامه‌های 1+6، ناگهان پنجره‌‌ سرد، من زراره عذره طاها هستم، سبز در ساحت سپید و ستاره، در سایه‌سار سوک سکوت، یک سونات خالی گیج + باد، یک تکه از گفتار گم شده‌ی ماندانا در گزارش شاه‌کشیخیال روی خط خنجر، تهی + یک‌تکه کرم‌کارامل داغ، شکسپیر آوریل 1999، شکسپیر عشق 2001، شکسپیر خون 2003، شاید شبی شوم و شفاف شیطان، سمفونی روی گدازه‌های آتش‌فشان تلخ، فاجعه‌ی فوروارد در فینال یک فوتبال فوق حرفه‌ای وقتی با یک گل‌خورده در دقیقه‌‌ نود پنالتی ‌‏می‌زند، برای عاشق شدن وقت نداریم، شهرزاد هورالهویزه، سیاه سیاهای خومون و کپی خسیس برابر با مولیر نیست را نگارش کرده است.

 

اسلاومیر مروژک؛ نمایشنامه‌نویس

اسلاومیر مروژک زاده ۲۹ ژوئن ۱۹۳۰(۵تیر ۱۳۰۹) و درگذشته ۱۵ اوت ۲۰۱۳ نمایشنامه‌نویس و نویسنده لهستانی است. آثار وی شامل کاریکاتور، نقد کتاب و نمایش در روزنامه‌ها و داستان کوتاه، رمان و نمایشنامه می‌شود. اولین نمایشنامه‌اش با عنوان «پلیس» در ۱۹۵۸ منتشر شد و او با موفقیت نمایشنامه‌هایش کم‌کمک فعالیت اصلی خود را به نمایشنامه‌نویسی اختصاص داد. وی در جریان انقلاب ۱۹۶۸ چکسلواکی معروف به بهار پراگ از حامیان این انقلاب بود و به مخالفت علنی از شوروی و حکومت‌های کمونیستی اروپای شرقی پرداخت و به همین دلیل مجبور به مهاجرت به فرانسه شد. مرژوک در آثار خود موضوعات تخیلی را با واقعیت‌های سیاسی و تاریخی ترکیب کرده و نوعی طنز سیاه را پدید می‌آورد که در اروپای شرقی طرفداران زیادی دارد. از نمایشنامه‌های او می‌توان به شهادت میوتر اوهی، کارول، برپهنه دریا، جشن، تانگو، مهاجران، خیاط و قرارداد اشاره کرد.

 

نادر برهانی‌مرند؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردان

نادر برهانی‌مرند زاده ۸تیر ۱۳۴۹ نویسنده، کارگردان و بازیگر است. او به تازگی به دبیری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب شده است. وی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد نمایش با گرایش بازیگری و کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشکده هنر ‌است. از فعالیت‌های او می‌توان به عضو شورای عالی تئاتر فجر، عضو شورای سیاست گذاری رادیو نمایش، عضو کمیته آموزش صدا، مدیر دفتر ادبیات نمایشی مرکز هنرهای نمایشی رادیو و مدیر گروه نمایش و ادبیات رادیو نمایش اشاره کرد. از آثاری که برهانی‌مرند کارگردانی کرده؛ می‌توان از زندگی، پائیز، تولد، چیستا، مرغابی وحشی، تهران زیر بال فرشتگان، کابوس‌های یک پیرمرد بازنشستهٔ ترسو، رومولوس، رؤیای هالیوود، نوشته، جزیره، مرد مومی، شکارگاه ممنوع، تیغ کهنه، نسیم حضور، یک راز کوچک و باغ زیتون نام برد. از جوایز او می‌توان به جایزه سوم کارگردانی از جشنواره تئاتر فجر برای نمایش تیغ کهنه، جایزه دوم نمایشنامه نویسی و سوم کارگردانی از جشنواره تئاتر فجر برای نمایش پاییز، جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی از جشنواره تئاتر فجر برای نمایشنامه ببین چه برفی می‌آید و لوح تقدیر بازیگری از جشنواره تئاتر فجر برای بازی در نمایش شبهای آوینیون اشاره کرد.

 

فرشته صدرعرفایی؛ بازیگر و عروسک‌گردان

فرشته صدرعرفایی متولد ۹تیر ۱۳۴۱ در تهران، بازیگر، گوینده و عروسک گردان است. فرشته صدرعرفایی، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با حضور در کلاس‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان شروع کرد. از سال ۱۳۶۲ کار خود را در سینما با بازی در نمایش تلویزیونی ببری طوفان عظیم جنگل شروع کرد و از آن زمان در ۱۸ مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی به عنوان گوینده و عروسک گردان حضور پیدا کرد. عرفایی در فیلم‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته‌است. در عرصه کارگردانی ۴ مجموعه تلویزیونی به نام‌های لی لی حوضک، گربه جله و آقاپسر، عید اومد بهار اومد و پلیس آسمانی را ساخته‌است. از جوایز او می‌توان نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن برای فیلم بادکنک سفید در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم کافه ترانزیت در بیست و سومین جشنواره فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر زن برای فیلم کافه ترانزیت در نهمین جشن خانه سینما، دیپلم افتخار برای فیلم حوض نقاشی در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران و تندیس زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم کوچه بی‌نام در هجدهمین جشن خانه سینما را نام برد. او در فیلم‌های هفت ماهگی، خواب‌های دنباله‌دار، بیست، آدم و دایره ایفای نقش کرده است. او هم‌چنین در نمایش‌های پنج ثانیه برف، دی‌روز و نگاهمان می‌کنند نیز بازی کرده است.

 

مهدی پاکدل؛ بازیگر

مهدی پاکدل زاده ۱۰تیر ۱۳۵۹ در اصفهان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. از بازی‌های او در تئاتر می‌توان به جنبش انفیه در کلکته، ریچارد سوم، سیاها، بعد از مگریت، دیر راهبان، پای دیوار بزرگ شهر، قهوه تلخ، روی زمین، بی شیر و شکر، همسایه آقا، می‌خوام بخوابم، یرما، ماچیسمو، خشکسالی و دروغ، اهل قبور، داستان یک پلکان، نوشتن در تاریکی، حضرت والا، برهان، امر ملوکانه و کنسرت نمایش سی اشاره کرد. او در فیلم‌هایی همچون چهارراه استانبول، تنگه ابوقریب، خانه کاغذی، ماجرای نیمروز، محمد رسول‌الله، دایره زنگی و ماهی‌ها عاشق می‌شوند ایفای نقش کرده است.

 

نیل ماروین سایمون؛  نمایشنامه‌نویس

نیل ماروین سایمون زاده ۴ ژوئیه ۱۹۲۷(۱۳ تیر  ۱۳۰۶) در برانکس نیویورک نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی است. او یکی از سرشناس‌ترین نمایشنامه‌نویسان جهان و نیز تاریخ برادوی است. با وجود شهرت سایمون به‌عنوان کمدی‌نویس، در برخی از نمایشنامه‌هایش، به‌ویژه سه‌گانه اوژن و پسران آفتاب به تجارب آمریکاییان یهودی‌تبار در قرن بیستم نیز پرداخته است. سایمون در سال ۱۹۹۱، جایزه پولیتزر را برای نمایشنامه گم‌شده در یانکر دریافت کرد. از نمایشنامه‌های او می‌توان به عاقبت عشاق سینه‌چاک، پابرهنه در پارک، اتاقی در هتل پلازا، پزشک نازنین، کله‌پوک‌ها، شایعات و دختر یانکی اشاره کرد.

 

ژان کوکتو؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردان

ژان کوکتو زاده ۵ ژوئیه ۱۸۸۹(۱۴تیر ۱۲۷۸) و درگذشته ۱۱ اکتبر ۱۹۶۳ شاعر، نقاش، فیلمساز، نمایشنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی بود. کوکتو در ۱۹۵۵ توسط آکادمی فرانسه برای کرسی استادی انتخاب شد و در ۱۹۵۶ دکترای افتخاری را از آکسفورد دریافت کرد. در ۱۹۶۱ موفق به دریافت لژیون افتخاری شد، در سال ۱۹۵۳ به ریاست جشنواره کن رسید و اولین بیانیه روز جهانی تئاتر در ۱۹۶۲ توسط او صادر شد. او با آثارش بر سینمای فرانسه و نیز بر موج نو فرانسه بسیار تاثیرگذار بوده است. کوکتو را بیش از همه برای رمان ترس های مقدس، نمایشنامه والدین وحشتناک و فیلم دیو و دلبر می شناسند. البته اجرای پیتر بروک از ماشین دوزخی او در سال ۱۹۴۵ نیز در گسترش شهرت کوکتو بی تأثیر نبوده است.

 

سید علی عمرانی؛ بازیگر و گوینده

سید علی عمرانی زاده ۱۴ تیر ۱۳۳۹ بازیگر تئاتر و تلویزیون سینما و گویندهٔ رادیو است. او دکترای حرفه‌ای کارگردانی از دانشگاه هنرهای زیبای تهران را دارد. عمرانی به عنوان بازیگر در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی به کجا چنین شتابان، جراحت، چهره به چهره، آخر بازی، ماه و خورشید و … ایفای نقش کرده‌است. از نقش‌آفرینی‌های مهم عمرانی در سینما می‌توان به بازی در نقش برقی در فیلم آرایش غلیظ به کارگردانی حمید نعمت‌الله اشاره کرد. او در سال ۱۳۸۳ در نمایش شب هزار و یکم به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرده‌است. در بعضی اجراها جز نقش خودش به جای حمید فرخ‌نژاد که بیمار شده بود نقش ضحاک را نیز بازی کرده‌است.

 

رضا فیاضی؛ بازیگر و مجری

رضا فیاضی متولد پانزدهم تیرماه ۱۳۳۲ بازیگر، نویسنده، صداپیشه، کارگردان و مجری است. در سال ۱۳۵۵ در سریال گلباران به کارگردانی رضا بابک به ایفای نقش پرداخت. سپس در فیلم چریکه تارا از بهرام بیضایی حضور پیدا کرد و در کنار بازیگری مدیریت صحنه را نیز عهده‌دار شد. فیاض پس از آن به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، نمایش عروسکی و کارهای رادیویی پرداخت و در چندین برنامه تلویزیونی به عنوان مجری حضور پیدا کرد. از آثار او می‌توان به روسری آبی، روز واقعه، کیمیا، آواز در باران، روزگار قریب و دنیای شیرین اشاره کرد.

 

بهروز بقایی لاکه؛ بازیگر و کارگردان

بهروز بقایی لاکه زاده ۱۷ تیر ۱۳۳۲ در تهران بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس است. بقایی فعالیت خود در زمینه تاتر را با نمایش «لبخند با شکوه آقای گیل» اکبر رادی در سال ۱۳۵۲ آغاز کرد و در سال ۱۳۵۹ با فیلم سینمایی «تاریخ‌سازان» به کارگردانی هادی صابر فعالیت سینمایی خود را نیز آغاز کرد. بقایی همچنین دانش‌آموخته بازیگری و کارگردانی دانشگاه هنر در سال ۱۳۵۷ است. بقایی همواره همکاری نزدیکی با بیژن بیرنگ و مسعود رسام دارد که از آن‌جمله می‌توان به مجموعه تلویزیونی همسران، سرزمین سبز، قطار ابدی و سیب خنده اشاره کرد.

 

شهرام زرگر؛ مترجم

شهرام زرگر متولد ۱۷ تیر ۱۳۴۴ یکی از فعال‌ترین مترجم‌های نمایشنامه‌های روز دنیا و عضو هیئت علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر می‌باشد. از جمله ترجمه‌های وی می‌توان به نینوچکا اثر بیلی وایلدر، پابرهنه در پارک اثر نیل سایمون، مادر ایکاروس اثر سام شپارد، اتاقی در هتل پلازا اثر نیل سایمون و بازرس نوشته آنتونی شفر اشاره کرد.

 

مهدی فخیم‌زاده؛ بازیگر و کارگردان

مهدی فخیم زاده متولد ۲۰تیر ۱۳۲۱ در تهران بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون ایران است. فخیم‌زاده فعالیت‌های هنری خود را با تئاتر در سال ۱۳۴۹، و فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم تپلی، ساخته رضا میرلوحی آغاز کرد. او همچنین لیسانس زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران دارد و فارغ‌التحصیل از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است. او در سریال مختارنامه نقش عمر ابن سعد را داشته‌است. از حوایز او می‌توان به دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم شتاب‌زده در دهمین جشنواره فیلم فجر، تقدیر برای نوشتن فیلمنامه برای فیلم همسر در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، تقدیر به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم تاواریش دد دوازدهمین جشنوارهز فیلم فجر و انتخاب فیلم همسر به عنوان چهارمین فیلم سال در نهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان در سال ۱۳۷۳ اشاره کرد. از آثار او می‌توان به آذر شهدخت پرویز و دیگران، همسفر، اشباح، مختارنامه و دندون طلا اشاره کرد.

 

داوود رشیدی حائری؛ بازیگر

داوود رشیدی حائری متولد ۲۵ تیر ۱۳۱۲و ورگذشته ۵ شهریور ۱۳۹۵ هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون بود. او بیشتر با نقش‌هایی مانند آقا حسینی در فیلم کندو، مفتش شش‌انگشتی در سریال هزاردستان و همچنین با بازی تأثیرگذارش در فیلم فرار از تله جلال مقدم شناخته می‌شود. داوود رشیدی همراهِ علی نصیریان، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهره برجسته‌ای بودند که در دهه چهل شمسی از تئاتر پا به عرصه سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود. وی فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و همچنین لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ژنو بود. او اولین بار، زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش دکتر طوسی حایری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایشِ مردم معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ خورشیدی پس از اتمام تحصیلات در ژنو به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروهِ تئاترِ امروز را پایه‌گذاری نمود که هنرپیشگانی همچون پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند. او در چهار-پنج سال اول انقلاب در نزدیک به ۲۰ فیلم بازی کرد. شیلات، خانه عنکبوت، کمال‌الملک و گل‌های داوودی از مشهورترین این فیلم‌ها بودند. آوای فاخته، گل پامچال، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مختارنامه و کلاه پهلوی از دیگر کارهای تلویزیونی مشهور او در سال‌های گذشته بوده‌است. در سال ۱۳۷۰ او پیروزی شیکاگو را در تئاتر شهر تهران به روی صحنه برد که به پرفروش‌ترین تئاتر ایران پس از انقلاب تبدیل شد.

 

دیگر هنرمندان ایرانی متولد تیرماه

علی شریفی(نمایشنامه‌نویس، کارگردان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی)، داریوش رعیت(نمایشنامه‌نویس)، عبید رستمی(نمایشنامه‌نویس، بازیگر، کارگردان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان)، سعید آهنگران مقدم(بازیگر، کارگردان و محقق)، رضا ولی‌پوردهکردی(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، محمد حمزه‌زاده(مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، ابراهیم گله‌دارزاده(مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مدیر پرتال استانی و مدیر مجموعه محراب)، ابولقاسم خوشرو(معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد مهنانی(بازیگر و مدرس)، عطاء الله صفرپور(بازیگر و کارگردان)، فریدون ولایی(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، حمید ابراهیمی(بازیگر و کارگردان)، هرمز هدایت(بازیگر)، اصغر نویخت(رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم)، سید مهرداد رضایی(بازیگر)، محمد سیمزاری(بازیگر)، فاطمه صمصامی(بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، مرتضی سیاتیری(کاگردان)، مسعود پاکدل(عکاس)، شهلا کوهستانی(طراح صحنه و چهره‌پرداز)، داریوش موفق(بازیگر)، کاوه مهدوی(نمایشنامه‌نویس و کاگردان)، عباس بنی‌عامریان(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، سید وحید فخر موسوی(بازیگر و کارگردان)، نصیر ملکی‌جو(کارگردان)،  فرناز بهزادی(کارگردان و طراح عروسک)، اسماعیل همتی(پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس)، دارویوش گراوندی(بازیگر)، علی ایزدی(کارگردان و پزوهشگر)، فریندخت زاهدی(محقق و مترجم)، حسین مهکام(نمایشنامه‌نویس و کارگردان)، محمدرضا درند(کارگردان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه)، پرویز بشردوست(نمایشنامه‌نویس)، وحید لک(نویسنده و کارگردان)، حبیب پورسیفی(بازیگر) و یحیی دیوانی(بازیگر).

 

تولد دیگر هنرمندان غیرایرانی متولد تیرماه(۲۲جون-۲۲جولای)

امه سزر(نمایشنامه‌نویس آمریکایی)، سیدنی هوارد(نویسنده و کارگردان آمریکایی)، لوئیجی پیراندلو(درا‌م‌نویس ایتالیایی)، ادوارد گوردن کریگ(کارگردان بریتانیایی)، تام استاپارد(نمایشنانه‌نویس بریتانیایی)، ولادیمیر مایاکوفسکی(شاعر و نمایشنامه‌مویس روس)، استلا آدلر(کارگردان و بازیگر آمریکایی)، اینگمار برگمن(کارگردان سوئدی)، جاتیندر ورما(کارگردان تانزانیایی الاصل انگلیسی)، ادوارد باند(نویسنده بریتانیایی) و جاناتان میلر(کارگردان انگلیسی).




نظرات کاربران