در حال بارگذاری ...
گزارش مراسم تشیع پیکر صدرالدین شجره

صدای نیلوفری رادیو به خدا پیوست

به گزارش ایران تئاتر مراسم تشیع پیکر صدرالدین شجره هنرمند با سابقه تئاتر ، رادیو ، سینما ونمایش های رادیویی صبحگاه دوم تیر ماه از ساختمان رادیو ارک با حضور خیل مردم و هنرمندان برگزار شد.

 شجره در طول چهار دهه فعالیت مستمر در رادیو در شبکه های مختلف رادیویی و در برنامه هایی چون چشم انداز (شبکه سراسری) جمعه ها با تئاتر (شبکه فرهنگ)، رنگین کمان هنر (شبکه تهران)، توان مثبت (شبکه تهران) و گفت وگوی هنر (شبکه گفت وگو) به عنوان گوینده و کارشناس - مجری حضور داشته است.

اما از همه اینها مهمتر نمایش های رادیویی است که صدرالدین شجره نویسندگی، تنظیم برای رادیو و کارگردانی آنها را بر عهده داشته است: اقتباس رادیویی از شاهکارهای ادبی چون راه آزادی (هوارد فارست)، خوشه های خشم (جان اشتاین بک)، پدران و فرزندان (تورگنیف)، خانه عروسک، خانه اشباح و جان گابریل ثوتمن (ایبسن)، مسخ (کافکا)، روز تا پایان تیرگی (شجره)، تقریباً تمام آثار چخوف و نیز اکثر نمایشنامه های اکبر رادی، از جمله نمایش های رادیویی شنیدنی هستند که صدرالدین شجره برای رادیو نوشته، تنظیم و کارگردانی و در برخی از آنها بازی کرده است . شجره همچنین استاد نمایش رادیویی در دانشکده صداوسیما است و در نمایش های نظیر تیغ کهنه به ایفای نقش پرداخته است .

در ابتدای مراسم که با حضور پر رنگ مردم و هنرمندان در محوطه رادیو در میدان ارگ شروع شد تکه های از صدای ماندگار شجره در برنامه های مختلفی که اجرا کرد بود و صدای رسول نجفیان با آهنگ عجب رسمیه زمونه در محوطه پخش شد و صدای قرآن هم در ادامه مراسم زینت بخش فضای مراسم بود.

میکائیل شهرستانی در ابتدای مراسم طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به هنرمندان عنوان کرد : غم از دست دادن استاد سنگین و جانکاه است. در این مجالس حرف زدن از غم هایمان کم نمی کند ، گاهی مواقع باید سکوت کرد . سال های زیادی با شجره همکار بودم . او هیچ وقت بد کسی را نخواست و کسی را آزرده خاطر نکرد ، اما آزرده خاطر شد .در سال های آخر عمرش درد بیماری را تحمل کرد ، اما توقعاتش برآورده نشد . خاطرات شیرینی از او داریم و بیایم با این خاطرات یادش را در ذهنمان گرامی بداریم.

جواد پیشگر هنرمند رادیو دیگر سخنان مراسم بود که عنوان کرد : خنده اش سنبل بود و چه خوش بود با سنبله ها . شجره یک معلم توانا و بی نظیر اخلاق مدار بود و رفتار شاعرانه اش در طی 35 سال دوستیمان مثال زدنی بود  .

اکبر زنجانپور سخنران دیگر مراسم نیزگفت : هنرمند واقعی تنها است و جذابیت هنر و هنرمند این است که در تنهایی مثل چخوف و اکبر رادی زیست کند و در تنهایی بتواند لبریز شود و حرفش را بزند . شجره هنرمندی تنها ، ساکت و پر نوری بود . یادش گرامی .

در انتهای مراسم پیکر صدرالدین شجره بر دوش سوگئاران راهی خانه ابدیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا شد .

در این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ، حمید شاه آبادی معاون صدا ،حسن خجسته ، محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش، مریم معترف ، اصغر هاشمی ، حسن فتحی ،اکبر زنجانپور ،فریبا متخصص ، نادر برهانی مرند ، بیوک میر زایی ، منوچهر آذری ، بهزاد فراهانی ، بهرام ابراهیمی، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، مهدی میامی ، سهیل محمودی ، شمسی صادقی ، قاسم زارع ، محمد یگانه ، کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما ، عبدالحی کمالی ، اسماعیل بختیاری ، حمید منوچهری ، میکائیل شهرستانی ،علیرضا غفاری ، شمسی صادقی ، علی تاج مهر ، علی شجره ، محمد ساربان ، فریدون اسماعیلی، و علی تاج میر از جمله مدیران و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند . 

 

 

گزارش از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران