در حال بارگذاری ...
ده نمایشنامه برتر فوتبالی در انگلستان

رویاهای فوتبالی روی صحنه نمایش

ایران تئاتر - ارغوان اشتری:همچنانکه از قرائن و تاریخچه فوتبال بر می‌آید مسیر حرکت بسوی فوتبال مدرن در اروپای غربی و بخصوص در انگلستان شکل گرفته است. مهمترین مقاومت در مقابل شکل گیری جام جهانی هم از ناحیه همین کشور صورت گرفته است .

نخستین تعریف فوتبال در انگلستان توسط ویلیام فیتزاستیفن (۱۱۸۳-۱۱۷۴) ارائه شد.او فعالیت‌های جوانان لندن در خلال فستیوال سالیانه سه شنبه مذهبی را  چنین توصیف کرد:«پس از صرف ناهار تمام جوانان شهر به دشت‌های اطراف می‌روند تا با توپ بازی کنند. دانش آموزان هر مدرسه توپ خود را دارند؛ کارگران اصناف شهر نیز توپ‌های خودشان را بهمراه دارند. بزرگ‌ترهای شهر، پدران و ثروتمندان سوار بر اسب وارد شده تا مسابقه جوان‎‌ترها را دیده و خاطرات جوانی خود را زنده کنند: شما می‌توانید شاهد انگیزش احساسات درونی آن‌ها در هنگام دیدن بازی و غرق در شادی شدنشان فارغ از دغدغه‌های بزرگسالی باشید».

 اولین نام‌های اطلاق شده به بازی فوتبال بطور ساده عبارت بودند از «توپ بازی» یا «بازی با توپ». این نام گذاری موید آن است که بازی در آن زمان مستلزم ضربه زدن به توپ نبوده‌است.  توجه روز افزون و پیشرفت انواع بازی‌های فوتبال انگلیسی، در سال ۱۸۵۱ زمانی‌که ریچارد لیندن و ویلیام گیلبرت که هر دو تولیدکننده کفش و چکمه راگبی بودندنشان داده شد،؛ در نمایشگاه بزرگ لندن اقدام به نمایش توپ‌های گرد و بیضی شکل نمودند. ریچارد لیندن بخاطر ابتکار تولید «توپ قابل ارتجاع کیسه‌ای» و «پمپ دستی برنجی» به دریافت مدال نائل شد.باشگاه فوتبال دانشگاه دوبلین ؛ که در کالج ترینیتی دوبلین در سال ۱۸۵۴ بوجود آمد و بعدها به‌عنوان پایگاه بازی مدرسه‌ای راگبی مشهور گردید؛ بطور اختلاف بر انگیز به‌عنوان قدیمیترین باشگاه فوتبال جهان در هر نوع قانون و قاعده ورزشی شناخته می‌شود.در اواخر دهه ۱۸۵۰، بسیاری از باشگاه‌ها جهت انجام انواع بازی فوتبال در کشورهای انگلیسی زبان شکل گرفتند.

با توجه به این مقدمه و در طی این سال ها فوتبال برای انگلیسی ها سرآمد ورزش های گروهی بوده است. فوتبال که انگلیسی ها به آن Football  و آمریکایی ها Soccer  می گویند نه تنها ورزش محبوب انگلیس هاست بلکه یکی از موضوعات  محبوب نمایشنامه ها در تیاتر انگلستان نیز است. نویسنده  روزنامه گاردین  مارک لاوسن در مقاله‌ایی ده نمایشنامه برتر با موضوع فوتبال در انگلستان را معرفی کرده است. او در گزینش این نمایشنامه ها  به فاکتور بکر بودن  مضمون توجه داشته و اقتباس هایی صحنه ی از کتاب ها ،همینطور نمایشنامه های موزیکال با موضوع فوتبال را کنارگذاشته است. ده نمایشنامه محبوب فوتبالی از نگاه نویسنده روزنامه گاردین برا در ادامه بخوانید:

 

 

1- قلبت را بلند برای کارگران فریاد بزن(اجرا نشنال تیاتر2002-2004)

قلبت را بلند برای کارگران فریاد بزن نوشته  روی ویلیامز به نژادپرستی انگلیسی ها می‌تازد. ماجرا در دوران جام جهانی سال 2000 و بازی های مقدماتی  و مسابقه میان تیم آلمان و انگلستان روی می‌دهد .تیمی انگلیسی در خوابگاه مشغول تماشای بازی تیم آلمان و انگلستان هستند و سوالاتی درباره هویت ملی ،خشونت و نژآدپرستی انگلیسی ها مطرح می کنند. این نمایشنامه بیشتر به نشانه های نژادپرستی انگلیسی ها می پردازد تا اینکه به دنبال ریشه یابی باشد.

 

2-مسابقه( اجرا در سالن لیورپول پلی هاوس در سال 1914)

مسابقه نوشته هارولد برایتهاوس به  فوتبال در سالهای 1920 ، باشگاه های ورشکسته و بازیکن های ستاره می پردازد. این نمایشنامه به مغاک فراموشی سپرده شده بود تا اینکه  انگلیسی ها  در سال 2012 دوباره تصمیم گرفتند نمایشنامه برایت هاوس را  به روی صحنه ببرند. بری روتر کارگردان  مسابقه در سال 2012 بود. برایت هاوس یکی از نمایشنامه نویسان مشهور عصر خود بود که در سالهای 1913 تا 1949 در منچسترگاردین می نوشت که بعدها به روزنامه گاردین تغییر نام داد. ماجرای نمایشنامه درباره تیم فوتبالی  است که می خواهد با فروختن ستاره جوان تیم  به تیم رقیب ؛ خود را از ورشکستگی مالی نجات بدهند و بدهی های خود را بپردازند.

 

3-زیگر زاگر(نشنال یوث تیاتر،1967)

زیگر زاگر(که آوایی از یک ترانه قدیمی است که علاقمندان فوتبال مانند تیم چلسی می خواندند) درباره طرفداران تیم ها یا هولیگان هاست. زیگر زاگر نوشته  پیتر ترسان است. نمایشنامه ای که بارها و بارها چه توسط گروه های تیاتری حرفه ایی یا  آماتورها روی صحنه رفته است. بیشتر انگلیسی های بالای چهل سال این نمایشنامه را روی صحنه دیده اند.

 

4- پاس(رویال کورت،2014)

پاس نوشته جان دانلی  به مساله نژادپرستی در تیم های فوتبال می پردازد.داستان در سه اتاق هتل طی سیزده سال اتفاق می افتد. و قهرمانان این نمایشنامه دو هم تیمی هستند .

 

5-عصری با گری لینکر( اجرا در وودویل ،لندن و تورهای شهرهای اروپا 1991-1992)

موفق ترین نمایشنامه انگلیسی با موضوع فوتبال عصری با  گری لینکر است که این نمایشنامه کمدی را  آرتور اسمیت و کریس  انگلند نوشته اند. عصری با گری لینکر پرسودترین نمایشنامه  انگلیسی و فوتبالی  است.شاید بیشترین دلیل موفقیت نمایشنامه ،زنان منزجر از فوتبال باشد که از این نمایش کمدی استقبال کردند. ماجرا در بازی نیمه نهایی جام جهانی 1990 میان انگلستان و آلمان می گذرد  و مردی که همراه نامزدش در تعطیلات به سر می برد بجای انکه وقتش را با نامزدش بگذارند تصمیم می گیرد بازی نیمه نهایی را تماشا کند.جالب آنکه همسر اول گری لینکر ،دانیله بازیگر بود و این زوج پای ثابت  سالن های تئاتر بودند.

 

6-شنبه سرخ(همپستید تیه تر 1983-1984)

شنبه سرخ نوشته مارتین آلن برنده جایزه ساموئل بکت شده است. جالب آنکه ساموئل بکت خودش طرفدار  ورزش کریکت بود.این نمایشنامه کلاسیک در اتاق هتل ، اتاق تعویض لباس بازیکنان فوتبال و میان مربی تیم و یک بازیکن تازه به تیم ملحق شده و بازیکن قدیمی و کهنه کار می گذرد.

 

7- عینک  التون جان(واتفورد پالاس تیه تر ،1997)

نمایشنامه عینک التون جان نوشته دیوید فار درباره یکی از حامیان تیم  فوتبال واتفورد است که با بحران های شخصی دست به گریبان است و دوباره بخش هایی از بازی  تیم محبوبش را تماشا می کند که داشت برنده جام حذفی لیگ انگلستان در  سال 1984می شد. او تئوری توطئه را در ذهنش می پروراند که التون جان ،خواننده ؛ هم در این تئوری توطئه  او نقش دارد.

 

8- تال (بولتون اکتاگون،2013)

تال نوشته فیل واسیلی  به زندگی کوتاه و حیرت انگیز والتر تال (1888-1918) می پردازد. والترتال  نخستین بازیکن سیاهپوست  تاریخ فوتبال انگلستان است  که در تیم های حرفه ایی مانند اسپورس و نورث همپتون تاون بازی می کرد. او یک رکورد دیگر هم دارد نخستین افسر سیاهپوست ارتش بریتانیا ست که  در دوران جنگ جهانی اول در فرانسه کشته شد. به یاد او جاده منتهی به استادیوم سیکسفیلد شهر نورث همپتون به نام او اسم گذاری شده است.

 

9-آتش بس کریسمس(اجرا در آرسی اس،2014-2015)

آتش بس کریسمس نوشته فیل پورتر است. فیل پورتر مضمونی تخیلی را دستمایه نمایشنامه خود قرار داده است.  در سالهای ابتدایی جنگ جهانی اول  در دوران آتش بس در سرزمینی بی طرف سربازان آلمانی و انگلیسی  مسابقه فوتبال می دهند. در دوران بازی حرفهای جالبی میان سربازان رد و بدل می شود.

 

10-نقطه ضعف کهنه بزرگ در روحیه یک مرد(ناتینگهام پالاس،2005-2006)

نقطه ضعف کهنه بزرگ در روحیه یک مرد نوشته  استفن لو درباره  برایان کلاف است. او بازیکن و مربی انگلیسی فوتبال بود. در دوران بازیکنی کلاف گلزنی قهار برای تیم‌های میدلزبرو و ساندرلند بود به گونه‌ای که در ۲۵۴ بازی در لیگ انگلستان ۲۵۱ گل زد. او همچنین دو جام قهرمانی انگلستان را در ۱۹۵۹ کسب کرد. او در ۲۹ سالگی به خاطر آسیب دیدگی از بازی کناره‌گیری کرد. از او به عنوان یکی از گلزن‌ترین بازیکنان لیگ انگلستان یاد می‌شود.کلاف در ۱۹۶۵  مربیگری تیم دسته چهارمی هارتل پول یونایتد را بر عهده گرفت و پیتر تیلور را به عنوان دستیارش برگزید، این آغاز همکاری ای بود که دو دهه موفقیت در تیم‌های باشگاهی مختلف را برای این دو به همراه داشت.شخصیت کاریزماتیک، رک و جدال‌برانگیز کلاف او را به یکی از مربیان بزرگ انگلستان بدل کرده بود. موفقیت‌هایش در دربی کانتی و ناتینگهام فارست، دو تیم استانی را که موفقیت‌های کمی در گذشته‌شان داشتند را در زمره بزرگترین تیم‌های تاریخ آورد. همچنین تیم‌های تحت مربیگری او به خاطر بازی جذاب و جوانمردانه‌شان مورد توجه بودند. برخلاف اینکه بارها به عنوان گزینه مربیگری تیم ملی فوتبال انگلستان مطرح شد هیچ وقت در این جایگاه قرار نگرفت و عنوان بزرگترین مربی ای که انگلیس هیچ وقت نداشت را به او دادند.نام او همواره به همراه پیتر تیلور که در تیم‌های گوناگونی دستیارش بوده عجین شده‌است.در این نمایشنامه کمدی روح برایان کلاف برای یک نمایشنامه نویس ظاهر می شود .

 

 




نظرات کاربران