در حال بارگذاری ...
گفت وگو ایران تئاتر با هنرمندان در باره صدرالدین شجره به بهانه سومین روز فقدانش

شجره هنرمندی توانا و متواضعی بود

بدون شک صدرالدین شجره جزو بزرگان بازیگری تئاتر ، رادیو ، سینما و تلویزیون ما است و مردم در این چهار دهه چه در رادیو که با صدای مخملین و نیلوفریش ، چه در سینما با بازی شدر نقش منفی فیلم سینمایی من ترانه پانزده سال دارم و یا مرد فرهیخته در نمایش تیغ کهنه و یا تیمسار قره باغی معمای شاه او را فراموش نخواهند کرد. .با تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی که سابقه همکاری با او داشته اند در باره ویژگی های کاری و اخلاقیش گفت وگویی انجام داده ایم .

شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر و مدیر کل هنرهای نمایشی در باره صدرالدین شجره و ویژگی های اخلاقی و کاریش عنوان کرد : این هنرمند فقید بدون تردید یکی از مفاخر و اندیشمندان حوزه نمایش و بازیگری بود . صدایش در رادیو ماندگار و مانا شده است و هیچ گاه از تئاتر دور نشد و علاقه خاصی به بازی در صحنه داشت و بازی های درخشانی از خودش در صحنه به یادگار گذاشت . او در طول چهار دهه فعالیت کاریش آثار ماندگار و ارزنده ای از خودش به یادگار گذاشت و نامش را جاودانه کرد و در این مدت نسل های مختلفی تحت نظرش آموزش دیدند و بعدا جزو بزرگان صدا ، رادیو و تئاتر شدند . یادش گرامی باد

 

سهیل محمودی از مجریان ، شعرا ، مترجمین و مجریان با سابقه رادیو و تلویزیون در باره ویژگی های اخلاقی و کاری صدرالدین شجره معتقد است : من از دهه شصت با او مجالست داشتم .صدرالدین شجره هنرمندی بود که شناخت کافی و جامعی از درام و ادبیات نمایشی داشت و دغدغه اصلی کاریش نمایش بود و از همه مهم تر استادانه آثار نمایشی را در رادیو تبدیل به آثار شنیداری می کرد و صدا و بازیش روی مخاطب اثر گذار بود و چند نسل شنونده رادیو با صدایش کلی خاطره دارند . او در نمایش های رادیویی و داستان شب حضور درخشان و بی بدیلی داشت و هیچگاه عشق و علاقه اش به بازیگری کم نشد . شجره هنرمند جامع و کاملی بود و در حوزه ادبیات فارسی و داستانی هم اشرافش مثال زدنی بود و یک گوینده توانایی و درجه یک رادیویی هم بود که اجرایش شنونده را محصور می کرد .

 

شمسی صادقی بازیگر توانا و با سابقه رادیو ، تئاتر و سینما هم در باره صدر الدین شجره معتقد است : او هنرمند و انسان فرهیخته ، بزرگ و با خردی بود . شجره به لحاظ صلابت ، خرد ، سواد ، معلومات ، روشن بینی ، احساس مسئولیت داشتن ، همدلی نامش را در تاریخ هنر ما حک کرده است و با تواضعش تلاش می کرد این ویژگی ها را مخفی کند . وی مثل یک پدر مهربان و دلسوز تمام همکاران و هنرمندان جوان را مورد حمایت قرار می داد و مثل شمعی فروزان نور بخش بود .

وی در ادامه سخنانش افزود : روزگار ما واقعا بزرگ کش است و قدر بزرگانی مثل صدرالدین شجره دیده نشد . او را باید در لای شیشه و خیلی ظریف نگه می داشتیم . شجره به خاطر معیشت و گذران زندگی در سال های آخر عمرش کلی سختی متحمل شد و علی رغم بیمار بودن مجبور بود مدام کار و فعالیت کند .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران