در حال بارگذاری ...
سیروس همتی در گفت‌وگو با ایران تئاتر بر ضرورت برپایی یک کمپین تاکید کرد :

اعلام خطروضعیت دانش آموزان مناطق فقیرنشین تهران

ایران تئاتر- سیروس همتی نویسنده، کارگردان و بازیگر شاخته شده تئاتر که در کنار این حرفه، نزدیک به ۳۰ سال است به شغل شریف معلمی در یکی از مناطق محروم تهران مشغول است، در گفت‌وگویی متفاوت از وضعیت بغرنج فقر و اعتیاد در مدارس محروم گفت و با اعلام خطروضعیت دانش آموزان مناطق فقیرنشین تهران برضرورت برپایی یک کمپین حمایتی تاکید کرد.

سیروس همتی در آغاز گفت‌وگوی خود با ایران تئاتر با بیان اینکه این روزها بیشتر رنج می‌برم با اشاره به اتفاق تلخی که به تازگی برای یکی از دانش‌آموزانش افتاده، گفت: این‌روزها درگیر برطرف کردن مشکل یکی از دانش‌آموزانم هستم که متاسفانه مدتی به شیشه اعتیاد داشت. این دانش‌آموز که به تازگی متوجه مشکلات او شدم برادر کوچکی دارد که دو سال از خودش کوچک‌تر است. او نیز دچار یک بیماری قلبی حاد است.

همتی ادامه داد: روزی دیدم که ناظم مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کنم پولی را به صورت پنهانی به یکی از دانش‌آموزان مدرسه داد. ابتدا تصور کردم که برای خرید چیزی به او پول داده اما بعد ناظم مدرسه به من گفت که این پول تو جیبی این دانش‌آموز است. این گفته شاخک‌های من را تیز کرد و به بعد متوجه شدم که این دانش‌آموز شرایطی خاصی دارد؛ پدر و مادر این بچه ها به شیشه اعتیاد دارند . دوبرادر یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوند و می‌بینند که پدر و مادرشان نیستند. تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم نیز کماکان هیچ کس هیچ خبری از این پدر و مادر ندارد. یعنی پدر و مادر ناگهان دو پسر خود را گذاشته و خانه را ترک می‌کنند. پسر بزرگ‌تر درگیر اعتیاد شیشه است و برادر کوچکترش درگیر بیماری حاد قلبی.

خاله شان اولین کسی است که به او اطلاع می‌دهند و خاله که خود از نظر مالی اصلا وضع مناسبی ندارد، این دو پسر را به خانه خودش می‌برد.اما متاسفانه شوهرخاله که خودش در تامین خانواده اش دچار مشکل است می گوید :من خرج بچه‌های خودم را هم به زور می‌توانم شکم بچه‌های خودم را سیر کنم.

وقتی با خاله آنها صحبت کردم  متوجه شدم این خانواده پول کافی برای اینکه تشخیص 90 درصدی پزشک، صددرصد بشود را نداشتند. یعنی پزشک نظر داده که برای تشخیص قطعی این بیماری نیاز به آزمایش‌هایی مثل اکو، تست ورزش و... است و در حالی‌که هزینه‌اش 240 هزار تومان است این خانواده از پس پرداخت آن برنمی‌آیند.

در این مدت توانستیم با کمک همکاران و چند تن از دوستان، ابراردبزرگ را از اعتیاد نجات داده و هزینه آزمایش‌های اولیه برادر کوچک را تامین کنیم. در حالی‌که کماکان هیچ خبری از پدر و مادرش نداریم.

همتی در ادامه با اشاره به دو مورد دیگر از مشکلات ناشی از فقر که برای دانش آموزانش رخ داده، اضافه کرد: امسال دانش‌آموزی داشتم که پدرش به این دلیل فوت کرد که وقتی می‌خواستند گوشی موبالش را سرقت کنند جلوی آنها مقاومت کرده بود . یا اینکه دانش‌آموزی داشتم که وقتی به خانه می‌آید باید با پول بیاید چون پدر خانواده اصلا هیچ بهانه‌ای را از او نمی‌پذیرد. حالا این بچه باید سر چهارراه شیشه ماشین‌ها را تمیز کند تا با پول به خانه برود. من خیلی اتفاقی سر چهارراه آن دانش‌آموز را دیدم و پرسیدم که تو اینجا چه کار می‌کنی و او التماس می‌کرد که آقا تو را به خدا به کسی نگویید.

این کارگردان و بازیگر که به شدت از این اتفاق متاثر بود با بیان اینکه وقتی می‌بینم که در حالی‌که دانش‌آموزان من چنین وضعی دارند و در همین جامعه نشستهای بی اثر برگزار می‌شود، نمی‌توانم سکوت کنم. چون می‌دانم با هزینه‌ای که برای برگزاری چنین سمینارهایی می‌شود می‌توان مشکلات تعداد زیادی از دانش‌آموزانم را حل کرد.

همتی در ادامه با اشاره به لزوم برپایی کمپینی برای رسیدگی به وضعیت فقر و شناسایی دانش‌آموزانی که به دلیل فقر دچار مشکلات فراوانی در مناطق محروم هستند، تصریح کرد: برگزاری چنین کمپینی که در وهله اول معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش را هدف قرار می‌دهدو یک  زنگ خطر است. چراکه اگر اتفاقی که در این مدرسه در حال رخ دادن است را به جامعه تحصیلی کشورتعمیم بدهیم در آستانه یک فاجعه قرار داریم.

بعد از آن بازسازی اعتماد از دست رفته به وزارت آموزش و پروش است چراکه این وزارتخانه از جایگاهی که در دو دهه قبل داشت به شدت افت کرده و به عبارتی دیگر بازسازی اعتماد از دست رفته معلم‌ها و مردم به آموزش و پروش (که واقعا بعد از جریان صندوق ذخیره فرهنگیان عملا انگیزه معلم‌ها به صفر رسید) لازم است که ترمیم شود. همچنین تاکید بر  لزوم ایجاد بخشی بعنوان مشاوره اقتصادی یا مشاوره به دانش‌آموزان بی‌بضاعت در آموزش و پروش بسیار ضرورت دارد و چنانچه بخشی برای رسیدگی به دانش‌آموزان بی بضاعت وجود دارد چرا ما هیچ کارکردی از آنها نمی‌بینیم.




مطالب مرتبط

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران