در حال بارگذاری ...
رضا کیانیان در کارگاه «انتقال تجربه» عنوان کرد

بهترین بازیگر جهان هم اگر مخاطب را نشناسد هیچ فایده‌ای ندارد

رضا کیانیان: افرادی که با پول و یا چهره وارد سینما و تئاتر و تلویزیون می‌شوند اگر استعداد نداشته باشند، هیچ وقت ماندگار نمی‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر، رضا کیانیان در کارگاه «انتقال تجربه» ویژه گروه سنی نوجوان 15 تا 19 که در مدرسه سینما تئاتر «هنر هفتم» برگزار شد، درباره چگونگی ورودش به عرصه بازیگری و چگونه ماندگار باقی ماندن در عرصه هنر برای این هنرجویان سخن گفت.

بازیگر «خبر خاصی نیست» در ابتدای سخن با تاکید بر اینکه اگر به بازیگری علاقه‌مند هستید باید مطالعه داشته باشید، افزود: کتاب را جایگزین موبایل کنید و کتاب‌های مختلف منتشر شده در حوزه بازیگری را بخوانید.

کیانیان با این توضیح که پنج کتاب درباره بازیگری نوشته، ادامه داد: در این آثار نظریاتم درباره بازیگری ارایه شده و دو کتابم مجموعه مقالاتی مختص به نوع فعالیتم در تئاتر و سینما است.

بازیگر «یه حبه قند» با بیان اینکه برای بدست آوردن چیزی که دوست داریم باید تلاش کنیم، اظهارداشت: پرویز پرستویی از بازیگران نام‌داری است که در خاطراتش عنوان کرده، در فیلم «سایه‌های بلند باد» بهمن فرمان‌آرا هنرور بوده، او اکنون از بزرگ‌ترین بازیگران عصر حاضر به شمار می‌آید. اگر به بازیگری علاقه‌مند هستید باید به زمین و زمان بزنید و یاد بگیرید تا به هدف خود برسید.

این بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما همچنین تاکید کرد: افرادی که با پول و یا چهره وارد سینما می‌شوند اگر استعداد نداشته باشند، هیچ وقت ماندگار نمی‌شوند. بهرام رادان و مهناز افشار به واسطه چهره وارد سینما شدند اما با کار کردن توانستند خود را بالا بکشند. باید کارمان را درست انجام دهیم و به آن فکر کنیم. به دیگران کار نداشته باشیم و برایشان قانون درست نکنیم.

او درباره نحو ورود خود به عرصه بازیگری نیز توضیح داد: از سن 15 سالگی در گروه تئاتر به سرپرستی برادرم در مشهد حضور داشتم و هر کاری انجام می‌دادم تا بمانم. به فکر نقش هم نبودم فقط می‌خواستم حضور داشته باشم. تا برادرم نمایشی را کارگردانی کرد که در دوران مبارزه مشروطیت در یک امام‌زاده می‌گذشت. همه کار کردم تا نقشی به من بدهد و این اتفاق افتاد. نقشم زائری بود که می‌آمد به امام‌زاده سلام می‌داد. آن زمان به کوچکی یا بزرگی نقش فکر نمی‌کردم فقط خوشحال بودم که پیروز شدم و نقش گرفتم. اما این نمایش توقیف شد. در ادامه این راه درس خواندم دیپلم گرفتم. در دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شدم و تئاتر خواندم. درسم در دانشکده بسیار خوب بود. تلاش می‌کردم وارد گروه‌های نمایشی بشوم و در پشت صحنه فعالیت داشتم کارهای مختلف چون طراحی لباس انجام می‌دادم. برای رسیدن به چیزی که می‌خواستم پی‌گیر بودم و زحمت می‌کشیدم. بسیار زیاد فیلم و تئاتر تماشا کردم.

بازیگر نمایش «مردی برای تمام فصول» با این توضیح که هیچ وقت در زندگی منتظر نبودم صدایم کنند، رو به هنرجویان گفت: اگر کار نکنم همه مرا فراموش می‌کنند باید کار کنم تا در یادها بمانم. اگر بهترین بازیگر جهان باشیم ولی مخاطب ما را نشناسد هیچ فایده‌ای ندارد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد

علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاح‌فرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که به‌سرعت خود را نمایان می‌کند، ایجاز زبان و فنی بودن ...

|

نظرات کاربران