در حال بارگذاری ...
یادداشت نسیم یاقوتی کارگردان نمایش «صندوق ما راز داره»

بیایید و ببینید چه ماجراهایی اتفاق می‌افتد

ایران تئاتر: نسیم یاقوتی کارگردان نمایش «صندوق ما راز داره» یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرار داده و در این یادداشت ضمن معرفی ویژگی‌های این اثر مخاطبان علاقه‌مند به تئاتر ایرانی را به دیدن این نمایش دعوت کرده است.

سیما داد در فرهنگ اصطلاحات ادبی روایت را اصطلاحی عام می‌داند که برای هرآن چه قصه، داستان، یا حکایتی را نقل می‌کند به کار می‌رود او در ادامه چنین می‌آورد که: "در زبان انگلیسی اصطلاح «Narration » به معنای نقل، حکایت آمده است و در " فرهنگ لانگمن " دربیان معنی اصطلاح «روایت » چنین آمده: «هنر بازگویی داستان » ( سیما داد، 1385: 253)
و این روایت گری است که چهارچوب نمایش صندوق ما راز داره بر آن بناشده است از طرفی بر اساس تقسیم‌بندی بهرام بیضایی در کتاب نمایش  در ایران می‌توان این نمایش را در دسته‌ی تقلیدهای تخیلی جای داد، که گر چه اشخاص و هدف بازی در آن‌ها قابل بازشناختن بود، ولی کل بازی یک حالت زندگی و تجرد از محیط را داشت و انگار به‌سوی تخیل و آرزو کشیده می‌شد. از این مقوله است: ‌چهار صندوق    (بیضایی،1379: 185)
در نمایش دختر با مبارک هم‌کلام می‌شود و این مبارک خیمه‌شب‌بازی است که با او حرف می‌زند از او کمک می‌خواهد که اهالی صندوق را برای تصمیمش راضی کند و یک تصمیم خیلی بزرگ می‌گیرد او در برابر تمامی هوس‌های مالی می‌ایستد و برای بودن این میراث معنوی در کشور تلاش می‌کند و پافشاری می‌کند.

از مرحله‌ای که متن را انتخاب کرد یه بار دیگر به گونه‌های مختلف نمایش ایرانی نگاه انداختم تا ببینم از کدام شیوه‌ها می‌توان در کنار روایت ایرانی استفاده کنم، خیمه‌شب‌بازی  با عروسک‌های نخی‌اش که بودند در کنارش عروسک دستکشی در شیوه‌ی صندوق بازی را گذاشتم و اجرا شد. این مجموعه با همراهی گروه موسیقی خیلی خوب از آب درآمد.

درجایی دیگر مبارک نقالی می‌کند و روایتی را برای تماشاچیان نقل می‌کند. در قسمت‌هایی سیاه‌بازی داریم و از تکنیک تکرار و حرف تو حرف استفاده می‌کنیم. در کنار این‌ها باید بیایید و بنید چگونه سفری را از شهر الف شروع می‌کنیم به روستایی بین‌راهی می‌رویم و به شهر مقصد می‌رسیم و چه ماجراهایی که اتفاق می‌افتد و دیدنی است.
نقش پوشی‌های مختلفی هم در کار رخ می‌دهد باز با استفاده از تکنیک‌های نمایش عروسکی با نگاه به تقلیدها و سپید بازی‌ها به نمایش درمی‌آیند.
نسیم یاقوتی؛کارگردان نمایش صندوق ما راز داره 




نظرات کاربران