در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به یک کتاب تازه منتشرشده

    «فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» مرجعی برای نمایشنامه نویسان

    ایران تئاتر-عباس عبدالعلی‌زاده: کتاب «فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱» که به‌تازگی توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشرشده به دلیل نوع نگاه به دنیای امروز قصه‌نویسی می‌تواند با نشان دادن زوایای تازه به نویسندگان کمک شایانی در تحول نگارش نمایشنامه در کشور ایجاد کند.

    «فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» کتابی مفصل با بیش از 700 صفحه نوشته «لیندا آرنسون» استرالیایی است که توسط شاپور عظیمی ترجمه‌شده است.
    این کتاب در شش بخش با عناوین «پیدا کردن ایده»، «ساختار روایی متداول»، «طراحی عملی»، «روایت موازی»، «گمشده در روایت» و «روی کاغذ آوردن» راهنمای خوبی برای قصه‌پردازی جدید است. البته کسانی که با متون کهن ، قصه‌های مولانا، هزارویک‌شب و قصه‌های ایرانی آشنایی و قرابت دارند شباهت‌های بسیاری در این شیوه از فیلم‌نامه‌نویسی و ساختار آن در قصه خواهند یافت.
    درواقع این کتاب در 56 فصل خود با تطبیق برخی آثار سینمایی، علاقه‌مندان را گام‌به‌گام و با تحلیلی موازی به این شیوه جدید فیلم‌نامه‌نویسی در جهان راهنمایی می‌کند.
    تاکنون کتاب‌های بسیاری در مورد فیلمنامه‌نویسی ترجمه و منتشرشده است و این گفته اغراق‌آمیز نیست که تحقیقاً همه‌ این آثار بر اساس رویکرد سنتی فیلمنامه‌نویسی به رشته تحریر درآمده‌اند؛ یعنی همان روش آشنای سه‌پرده‌ای که با ترجمه کتاب‌های سید فیلد بیش از سه دهه رویکرد غالب تدریس فیلم‌نامه، نه‌تنها در کشور ما بلکه در سینمای جهان، بوده است.
    این رویکرد با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و کمتر شاهد آن بوده‌ایم که نویسنده‌ای به رویکردهای دیگر پرداخته باشد. در دهه اخیر، با ساخته‌شدن آثاری در سینمای جهان که از رویکرد سه‌پرده‌ای تبعیت نکرده‌اند و مورد استقبال قرارگرفته‌اند، به‌تدریج، در میان سینما دوستان، رویکردهای دیگری به فیلم‌نامه موردتوجه قرار گرفت. اکنون دیگر آثاری مانند "۲۱ گرم"، "بابل"، "سه خاک‌سپاری برای ملکیادس استرادا" و آثاری ازاین‌دست، با رویکردهایی ساختارشکنانه، به نمادهای جدید سینمای جهان بدل شدند.
    بر این اساس، لیندا آرنسون، نویسنده‌ استرالیایی، در حوزه روایت موازی کتابی را به نگارش درآورد که معادلی در میان کتاب‌های سینمایی آموزش فیلمنامه‌نویسی ندارد.
    او در کتاب حاضر، چندین شیوه در روایت آثار نامتعارف را مطرح کرده و برای هر یک چندین نمونه از فیلم‌های گوناگون عرضه کرده است. کتاب وی که اکنون ترجمه‌ فارسی آن تقدیم علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی می‌شود، در نوع خود بی‌نظیر است و شاید همین امر مطالعه‌ آن را برای خوانندگان کتاب اندکی دشوار کرده باشد.
    "آرنسون" اصطلاحات خاص خودش را در این کتاب آفریده و مثال‌هایی ارائه داده که از نظر وی، به تبیین تئوری‌هایش یاری می‌رساند. برای همین، به خوانندگان این کتاب توصیه می‌شود که هر فصل را با دقت دنبال کنند و از همه مهم‌تر، برای شناخت هرچه بیشتر روایت‌های گوناگونی که در کتاب در موردشان بحث شده است، حتماً به نمونه‌هایی که مؤلف اشاره می‌کند رجوع کنند.
    یافتن برخی از آثاری که در ظاهر، شاید از نظر ما مهجور باشند اما در فضای مجازی، به بسیاری از آن‌ها می‌توان دسترسی داشت کلید درک کتاب فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱ است.
    در پایان باید مجدد اشاره‌کنم ازآنجاکه شیوه قصه‌پردازی در رمان، فیلم‌نامه و نمایشنامه اشتراکات بسیاری باهم دارند خواندن این کتاب را برای دانشجویان و علاقه‌مند به نمایشنامه‌نویسی بسیار سودمند خواهد بود.




    مطالب مرتبط

    در گفت‌وگو با کوروش زارعی و ایوب آقاخانی

جزئیات دوره جدید «چهارفصل تئاتر ایران» تشریح شد
    در گفت‌وگو با کوروش زارعی و ایوب آقاخانی

    جزئیات دوره جدید «چهارفصل تئاتر ایران» تشریح شد

    کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به همراه ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش این مرکز و سردبیر فصلنامه صحنه به بیان و بررسی جزئیات آغاز دوره جدید چهارفصل تئاتر ایران این بار در حوزه هنری پرداختند.

    |

    برای شرکت در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی

کمتر از یک ماه برای حضور در جشنواره تئاترکودک و نوجوان باقی است
    برای شرکت در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی

    کمتر از یک ماه برای حضور در جشنواره تئاترکودک و نوجوان باقی است

    «بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان» که پاییز سال جاری با شعار " کودک و حقوق اجتماعی " برگزار می شود تا 10 شهریور ماه پذیرای نمایشنامه های متقاضی حضور در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی است.

    |

    مرور ایران تئاتر بر محتوای نمایش‌های نویسندگان نسل نو تئاتر

روایت دغدغه‌های امروز در متن‌های نمایشنامه‌نویسان جوان
    مرور ایران تئاتر بر محتوای نمایش‌های نویسندگان نسل نو تئاتر

    روایت دغدغه‌های امروز در متن‌های نمایشنامه‌نویسان جوان

    ایران تئاتر: نویسندگان جوان متن‌های نمایشی این روزها چه دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند و چه مضامینی را در نمایشنامه‌هایشان مورد توجه قرار داده‌اند؟

    |

    دسته‌بندی ایران تئاتر از مضمون و ساختار اجراهای روی صحنه

رد پای دغدغه‌های نسل نو در صحنۀ تماشاخانه‌ها
    دسته‌بندی ایران تئاتر از مضمون و ساختار اجراهای روی صحنه

    رد پای دغدغه‌های نسل نو در صحنۀ تماشاخانه‌ها

    ایران تئاتر : چالش‌ها و دغدغه‌های فعالان نسل نو تئاتر چه طیف‌هایی را شامل می‌شود؟ رصد نمایش‌های روی صحنه شاید بتواند در شناسایی و ثبت و ضبط این دغدغه‌ها تا اندازه ای مفید فایده باشد.

    |

    نگاهی به «نوبت یعنی بعدی» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم

مغزها تمام‌شده و فقط چشم و زبان مانده
    نگاهی به «نوبت یعنی بعدی» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم

    مغزها تمام‌شده و فقط چشم و زبان مانده

    ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: نمایش «نوبت یعنی بعدی» یک اثر اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم است که در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

    |

    یادداشتی بر نمایش «غول بزرگ مهربان» به بهانه آخرین روزهای اجرا

چند نکته از یک نمایش به‌یادماندنی
    یادداشتی بر نمایش «غول بزرگ مهربان» به بهانه آخرین روزهای اجرا

    چند نکته از یک نمایش به‌یادماندنی

    ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: «غول بزرگ مهربان» به کارگردانی مریم کاظمی روزهای سه‌شنبه تا جمعه این هفته در تالار آسمان روی صحنه است و احتمالاً 28 اردیبهشت به اجرای خود در این سالن پایان می‌دهد. متن حاضر ذکر چند نکته از یک نمایش به‌یادماندنی به بهانه آخرین اجراهای آن است.

    |

    نگاهی به نمایش «سانتیمتر» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم

یک ساعت و سی‌وپنج متر فاصله زمانی و مکانی
    نگاهی به نمایش «سانتیمتر» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم

    یک ساعت و سی‌وپنج متر فاصله زمانی و مکانی

    ایران تئاتر-عباس عبدالعلی‌زاده: نمایش «سانتیمتر» در ادامه اجراهایش از سالن انتظامی به تماشاخانه ایرانشهر رسید تا فرصتی باشد برای کسانی که در جریان این نمایش قرارگرفته‌اند اما هنوز فرصتی برای دیدن آن نیافته‌اند.

    |

    نظرات کاربران