در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در مراسم تکریم و معارفه مدیرجدید مجموعه تئاترشهر تاکید کرد

پیمان شریعتی اعتماد هنرمندان را به تئاتر شهر برگرداند

مراسم تکریم پیمان شریعتی و معارفه سعید اسدی بعنوان مدیر جدید مجموعه تئاترشهر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر، جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی و کارکنان مجموعه تئاترشهر بعدازظهر روز گذشته در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم که همانند سایر تکریم و معارفه‌های هنرهای نمایشی در جمعی دوستانه با حضور کارکنان مجموعه تئاترشهر و تعدادی از مدیران داخلی برگزار شد، ابتدا شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارکنان مجموعه تئاترشهر خطاب به آنها گفت: حضور شما کارکنان فعال و زحمتکش این مجموعه برای من یادآور سال‌های اصلی زندگی‌ام است چراکه بخش عمده‌ای از زندگی هنری‌ من کنار شما گذشته و در واقع الان فرصت خوبی‌ست تا از تک تک شما عزیزان بعنوان یک عضو کوچک از جامعه تئاتر تشکر کنم.

کرمی با تاکید براینکه وجود کارکنان پرتلاش تئاترشهر نعمتی برای این مجموعه است، افزود: من در دو سیستم اداری کار کردم و به جرأت می‌توانم بگویم اگر مجموعه‌های فرهنگی هنری ما کارکنانی همچون کارکنان زحمتکش این مجموعه داشتند در سراسر کشور دوران شکوفایی بزرگی برای هنر کشور رقم می‌خورد.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: مجموعه تئاترشهر شاید سابقه تاریخی طولانی نداشته باشد و عمر آن به ۵۰ سال هم نرسد اما می‌توانیم برای آن واژه تاریخی را به کار ببریم چراکه اینجا مجموعه‌ای است که خاطرات خوب و ارزشمندی از فعالیت‌های هنری در آن رقم خورده و همه ما شاهد حضور بزرگان عرصه تئاتر در این مجموعه خاطره انگیز بودیم.

کرمی با اشاره به حضور افراد و مدیران مختلفی که در سال‌های گذشته مدیریت این مجموعه را برعهده داشتند، افزود: افراد زیادی در این مجموعه کار کردند و هر یک تأثیر خودشان را گذاشتند و دوران مختلفی در مجموعه تئاترشهر شکل گرفت، ولی یکی از زمان های پربار، موثر و پُر اتفاق این مجموعه دورانی بود که پیمان شریعتی در حدود سه سال در تئاتر شهر حضور پیدا کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی پیمان شریعتی بعنوان یک مدیر هنری، گفت: به نظر من پیمان شریعتی با ذات شریف و نگاه عاشقانه خودش در این مجموعه سعی کرد دوره پرکاری را رقم بزند. در واقع اگر بخواهیم گذشته مدیریتی او را ارزیابی ‌کنیم تنها نمی‌توانیم بگوییم که در دوره او یکسری اجرهای موفق و یکسری اجرای ناموفق در این مجموعه شکل گرفته، بلکه بزرگ‌ترین کاری که پیمان شریعتی در این مجموعه شکل داد اعتماد هنرمندان به این مجموعه هنری بود که سرلوحه کار خودش قرار داد و علاوه بر آن رابطه انسانی، پُر احساس و اثربخش پیمان شریعتی در این مجموعه به نظر من مهم‌ترین ویژگی دوران او بود.

کرمی همچنین یادآور شد: از دیگر اتفاقات مهمی که در دوران پیمان شریعتی رخ داد، علاوه بر توجه به بازسازی و رفع مشکلات فنی و اجرایی امکان اجراهای مختلف و متنوعی بود که شاهد آن بودیم. در این دوران هنرمندان زیادی برایشان فرصت ایجاد شد که کارهایشان را در تئاترشهر اجرا کنند و همچنین پیشکسوتان بسیاری که شاید ده، پانزده سال بود که هیچ فعالیتی نداشتند در دوران مدیریت پیمان شریعتی توانستند در سالن‌های تئاتر این مجموعه کارهایشان را اجرا کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی، پاسخ گویی به هنرمندان را از دیگر اتفاقات خوب دوران مدیریت پیمان شریعتی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: من حدود ۲۷ سال است که پیمان شریعتی را می‌شناسم و در واقع ما از جوانی تا به امروز با هم بزرگ شدیم. از این به بعد او بعنوان همکارم در کنار من خواهد بود و این تکریم به معنای قطع همکاری ما نیست و ایشان قرار است در جای دیگری به من و تئاتر کشور کمک کند که امیدوارم همچنان پر انگیزه و پرتلاش شاهد حضورش باشیم.

کرمی در ادامه با بیان اینکه من هیچ تصمیمی برای تغییر در مدیریت مجموعه تئاترشهر نداشتم و این تصمیم شخصی پیمان شریعتی بوده، اظهار داشت: انتخاب فردی که مناسب مدیریت این مجموعه باشد و بتواند ادامه دهنده راه پیمان شریعتی باشد کار آسانی نبود و به همین دلیل روند انتخاب مدیر جدید تئاترشهر تا مقداری طولانی شد. اما بعد از آن به این فکر کردم که واقعاً چه کسی را می‌توانم جای این مرد موفق قرار بدهم تا بتواند سکان مجموعه تئاترشهر را در دست بگیرد.

او با اشاره به ادامه داد: چند ویژگی برای من در انتخاب مدیر این مجموعه مهم بود. اولین نکته این بود که کسی که به مجموعه تئاترشهر می‌آید باید سابقه مدیریت هنری داشته باشد. چراکه تئاترشهر مکان آزمون و خطا نیست. همچنین مدیر این مجموعه می‌بایست از جایگاه علمی و هنری قابل قبولی برخوردار باشد تا بتواند اعتماد هنرمندان را جذب کند. و نکته دیگر اینکه برایم مهم بود مدیر علاوه بر سابقه اجرایی و مدیریت هنری و جایگاه علمی می‌بایست قطعاً کسی باشد که برنامه داشته باشد و بتواند برای ادامه کار موثر گذشته با برنامه عمل کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت داشتن برنامه برای هدایت این مجموعه مهم تئاتری کشور گفت: سعید اسدی فرد شناخته شده‌ای است که سال‌ها مدیر تالار مولوی بود و دو دوره از بهترین دوره‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دبیر این جشنواره بودند. هم اکنون نیز مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی هست. در واقع ایشان مورد اعتماد هنرمندان هستند و حائز آن شرایطی که من مدنظرم بود. به همین خاطر در اینجا از اینکه پذیرفتند که سکاندار این مرکز هنری باشند از او تشکر می‌کنم و با وجود اینکه از پذیرش این مسئولیت در مرحله اول اکراه داشتند اما به بنده و اداره کل هنرهای نمایشی منت گذاشتند و قبول مسئولیت کردند.

کرمی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به مدیریت جدید این مجموعه افزود: امیدوارم راه گذشته ادامه پیدا کند تا شاهد رشد و شکوفایی فعالیت‌های بیشتر تئاترشهر باشیم و اتفاقات خوبی در این مجموعه شکل بگیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با بیان اینکه بدون شک بدون همکاری کارکنان مجموعه تئاتر شهر این مجموعه نمی‌تواند موفق باشد خطاب به کارمنان این مجموعه گفت: من تقاضا دارم همانطور که به پیمان شریعتی کمک کردید به سعید اسدی هم کمک کنید تا بتوانیم مجموعه تئاتر شهر و فعالیت هنری مجموعه را رشد دهیم و افق روشنی را برای این مجموعه رقم بزنیم.

 

پیمان شریعتی: کارکنان تئاترشهر توانمند، قابل اعتماد و کارآمد هستند

در ادامه این مراسم نوبت به پیمان شریعتی رسید و او نیز در سخنانی با قدردانی بسیار از کارکنان پرتلاش مجموعه تئاترشهر و خیرمقدم به سعید اسدی بعنوان مدیر جدید مجموعه تئاترشهر، اظهار داشت: اول اینکه درباه تمام حرف‌هایی که آقای کرمی گفتند، تشکر می کنم و باید بگویم که اگر من کاری انجام دادم فقط به لطف و حمایت این بچه‌های عزیز و زحمتکش تئاترشهر بوده. من فکر می‌کنم حضور من در اینجا فشار مضاعفی را نسبت به دوره‌های مدیریتی قبل روی این بچه‌ها داشت و همین جا از آنها تشکر و عذرخواهی می‌کنم.

شریعتی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم تک تک این بچه‌ها متخصص و در کار خود خبره هستند و نه تنها در خدمت تئاترشهر هستند بلکه به تمام سالن‌های خصوصی که در دو سه سال اخیر رواج پیدا کرده نیز همین بچه‌ها هستند که با همین امکانات کم سرویس می‌دهند. در واقع کارکنان تئاتر شهر با رقم دریافتی کمی که دارند و من خیلی وقتها شرمنده آنها بودم افراد بسیار توانمند و از همه مهمتر قابل اعتماد و کارآمد هستند. قابل اعتماد را از این جهت می‌گویم که متاسفانه پیش از آمدن من بارها و بارها نکاتی را درباره بچه‌های تئاترشهر می‌شنیدم اما وقتی به اینجا آمدم و شروع به کار کردم دیدم اصلا اینگونه نیست و کارکنان تئاترشهر افراد بسیار متعهدی هستند و رفاقت و صمیمیت از همه چیز برای آنها مهم‌تر است. به همین خاطر اگر موفقیتی بوده حاصل تلاش جمعی بوده است.

مدیر پیشین تئاتر شهر افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تئاتر شهر در دو سه سال اخیر و در این دوره که فعالیت تئاترهای خصوصی بیشتر شده معطوف به محتوای اجتماعی توسط گروه‌های جوان بوده که خوشبختانه حاصل آن را هم دیدیم و در جشنواره تئاتر فجر اگر گروه‌هایی مثل نمایش‌های «شلتر»، «پسران تاریخ» یا «مانوس» موفق بودند همه اینها حاصل تولیداتی بود که در تئاترشهر رقم خورده و معتقدم آن چیزی که در واقع در تالارهای خصوصی کمتر فرصت تولید آن پیدا می‌شود در این دو سه ساله ما به کمک بچه‌ها توانستیم در تئاترشهر رقم بزنیم.

شریعتی با ابراز خرسندی از اینکه سعید اسدی سمت مدیریت تئاتر شهر پذیرفته، اظهار کرد: من می‌دانم نگاه او در این حوزه می‌تواند از من علمی‌تر باشد و قطع به یقین نگاه او نیز به تولیداتی از این دست می‌انجامد.

پیمان شریعتی همچنین با اشاره به کارهایی که در این مدت در مجموعه تئاترشهر انجام شده، اظهار کرد: موفقیت یک اثر نه تنها برای کارگردان و گروه اجرایی که برای بچه‌های تئاترشهر هم بوده است. من شاهد بودم که گیشه و بخش فنی چگونه تلاش می‌کنند. یا در این شرایط بد اقتصادی که می‌دانیم هزینه دکور چقدر هست دیدم که بچه‌های فنی با جان و دل برای نمایش‌ها تا صبح پای کار ایستاده‌اند.

او همچنین با تاکید بر ضرورت بازسازی تئاتر شهر عنوان کرد: عدم توجه‌ بخش عمرانی یکی از مشکلات عدیده من در این دو، سه سال اخیر بود. در واقع علی‌رغم بودجه بسیار خوبی که در وزارتخانه برای ادامه بازسازی تئاترشهر مصوب شده متاسفانه به خاطر بی‌تدبیری، ما نتوانستیم آن چیزی را که شایسته و بایسته است در تئاترشهر انجام بدهیم و بازسازی مجموعه را تکمیل کنیم ولی در صورت وجود این ضرورت و با کمک این بچه‌ها کارهای فراوانی کردیم. یادمان نرفته وقتی که من آمدم شرایط زیرزمین تئاترهر در چه وضعیت اسفناکی قرار داشت. وقتی ما پرسیدیم چرا این سقف‌ها را درست نکردید گفتند ۲۰۰ میلیون تومان درخواست هزینه کردیم ولی هنوز تامین نشده و من به کمک همین بچه‌های تئاترشهر طی 24 ساعت با ۳ میلیون تومان آن را تمام کردیم.

مدیر پیشین تئاترشهر خاطر نشان کرد: متاسفانه بچه‌های تئاترشهر در دوره بازسازی پیشین به هیچ عنوان نه تنها به عنوان مسئولان فنی بلکه به عنوان مشاور هم به کار گرفته نشده بودند و نتیجه آن اشتباه‌های متعددی بود که در سالن‌ها اتفاق افتاد و اگر ما نبودیم سالن سایه داشت به صورت چهار سویه درست می‌شد. همچنین با حمایت و کمک بچه‌های تئاتر شهر نورپردازی محیطی تئاترشهر انجام شد.  اصلاح لوله کشی گاز که بعد از اتفاق ساختمان پلاسکو انجام گرفته این هم حاصل زحمات کارکنان زحمتکش تئاتر شهر بود. همچنین ایمن‌سازی صحنه سالن اصلی و ایجاد یک شرایط جدید برای دکور و نور همه اتفاقاتی بود که با کمک بچه‌های تئاتر شهر رقم زدیم.

او همچنین با قدردانی از حمایت مهدی شفیعی مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی اضافه کرد: من اگر امکان استقلال مالی در حوزه خودم را داشتم مطمئنا می‌توانستم امکانات و کارهای دیگری رقم بزنم که این هم از مشکلات‌ وزارت ارشاد است که بودجه عمرانی در اخیتار اداره کل مادر و تخصصی نیست.

او همچنین استقلال مدیریتی که حاصل اعتماد مهدی شفیعی به او بوده را از عوامل موفقیت خود عنوان کرد و اضافه کرد:  من روزی که تصمیم گرفتم سالن سایه و قشقایی به صورت دو اجرایی کار کنند می‌دانستم که چه فشاری روی این بچه ها می‌آید ولی از این بچه‌ها خواهش کردم و این کارکنان زحمتکش این لطف را کردند و این کار انجام شد. یا مثلا شاید من نباید پلاتو اجرا را وارد چرخه‌ی اجرا می‌کردم ولی حجم تقاضاها و حجم بچه‌هایی که از همه جا رانده و مانده شده بودند آنقدر زیاد بود که گفتیم پلاتو اجرا هم وارد چرخه بشود تا این بچه‌های جوان هم بتوانند کارهایشان را ارائه کنند.

شریعتی تاکید کرد که خدا خیلی مرا دوست داشت که در این سه سالی که اینجا بودم همکار این کارکنان زحمتکش  تئاترشهر بودم و مطمئنا هر جایی که باشم قلبم اینجاست.

 پیمان شریعتی همچنین خطاب به مدیر کل هنرهای نمایشی و مدیر جدید این مجموعه گفت: تئاترشهر صرفاً این نیست که یک هنرمند بگوید که به او اجرا دادند و به یکی اجرا ندادند، چراکه بالاخره همه روزی اجرا می‌روند اما به جرأت می‌توانم بگویم من از رفاقت و صمیمیتی که بین این بچه‌ها هست به قدری خیالم راحت بود که یک ماه به مرخصی رفتم و مطمئن بودم که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

او در پایان خاطر نشان کرد: به نوبه خودم تشکر می‌کنم از سعید اسعدی برای پذیرش این مسئولیت سنگین و بیشتر از هر کسی خوشحالم که او پذیرفت مدیریت تئاترشهر را در دست بگیرد. من دو سال تجربه همکاری با اسدی در جشنواره تئاتر فجر داشتنم و نسبت به رفتار و خلق و خوی آرام او واقفم. در واقع مطمئنً هستم و می‌دانم که کارکنان مجموعه نیز به او یک یا علی می‌گویند و هیچ مشکلی نخواهد بود. همچنین از آقای کرمی که خداحافظی من را پذیرفتند و انتخاب شایسته‌ای نیز انجام دادند، تشکر می‌کنم.

 

اسدی: برنامه‌ام را برای اداره تئاترشهر به زودی اعلام خواهم کرد

سعید اسدی مدیر جدید تئاترشهر نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: یکی از دلائلی که پاسخ من به پیشنهاد آقای کرمی برای مدیریت مجموعه تئاترشهر مدتی طول کشید این بود که همه ما آرزو می‌کردیم که این اتفاق با حضور پیمان شریعتی ادامه پیدا کند اما بالاخره این بار بر دوش من گذاشته شد و امیدوارم بتوانم بعد از شریعتی این مسئولیت با همان کیفیتی که ایشان ایجاد کرده را حفظ کنم و این البته تنها با همکاری شما عزیزان و کارکنان اداره کل مقدور است.

 اسدی با تاکید بر اهمیت مجموعه تئاتر شهر و نقش این مجموعه در تئاتر کشور ، افزود: در این مدت بسیاری از دوستان لطف داشتند به من تبریک می‌گفتند اما همه به من متذکر می‌شدند که جایی مهم‌تر از تئاترشهر در ایران وجود ندارد. تئاتر شهر در واقع محل ساخت یک استاندارد و یک شاخص برای تئاتر ایران است و همین مسئله کار را سخت‌تر می‌کند.

مدیر جدید مجموعه تئاترشهر خطاب به کارمندان این مجموعه اضافه کرد:  من فکر می‌کنم این یک توفیق بزرگ است که در کنار شما و به همراه شما روزگار خوبی را برای این مجموعه و تئاتر ایران رقم بزنیم.

اسدی در پایان با تشکر مجدد از شهرام کرمی و پیمان شریعتی افزود: این را هم بگویم که من برنامه‌ای دارم که طی دو هفته آینده و پس از جلساتی که با دوستان و همکاران خواهم داشت نتیجه آن را اعلام می‌کنم و امیدوارم با کمک همه شما بتوانیم روزهای خوبی را برای تئاترشهر رقم بزنیم.

در ادامه با اهداء لوح تقدیر و هدیه‌ای از طرف کارکنان مجموعه تئاترشهر از زحمات پیمان شریعتی قدردانی شد. همچنین با اعطاء حکم مدیریت مجموعه تئاترشهر به سعید اسدی رسما فعالیت سعید اسدی بعنوان مدیر جدید این مجموعه تئاتری آغاز شد.

پایان بخش این مراسم نیز عکس دسته جمعی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران مجموعه تئاترشهر با کارکنان مجموعه تئاترشهر بود.

گفتنی است، علاوه برهمکاران مجموعه تئاتر شهر ،نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ن علی عابدی مدیر اجرایی جشنواره فجر، جلال تجنگی، سامان خلیلیان مدیردفتر تئاتر خیابانی ،علی اکبر عبدالعی زاده سردبیر ایرانم تئاتر و...  از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

نادر برهانی‌مرند مشاور «کلنل» شد

نادر برهانی‌مرند مشاور «کلنل» شد

در کنسرت‌نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری که پاییز سال جاری در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، نادر برهانی‌مرند نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده تئاتر ایران به عنوان مشاور کارگردان حضور دارد.

|

نظرات کاربران