در حال بارگذاری ...
با راه اندازی یک تماشاخانه خصوصی در جزیره کیش

رضا فیاضی، کودکان را به مهمانی عروسک‌ها می‌برد

رضا فیاضی بازیگر و کارگردان، با تاکید بر این که دغدغه کار تئاتر عروسکی همیشه با من است، گفت: برنامه دارم در جزیره کیش تماشاخانه‌ای خصوصی برای اجرای عروسکی و زنده ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنم.

به گزارش ایران تئاتر فیاضی با این توضیح که با ورودم به تهران از شهر اهواز، نخستین فعالیتم برنامه‌ «گل‌باران» به کارگردانی رضا بابک برای کودک و نوجوان بود، افزود: این برنامه سرآغاز راهم شد و مسیرم به طور کلی به سمت بازیگری سوق پیدا کرد. در ادامه درس خواندم، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم و اجراهای مختلفی داشتم. «خورشید، زیتون، دریا» نخستین نمایشی است که در سال 1361 در کانون به صحنه بردم؛ اثری ترکیبی که به مسئله فلسطین می‌پرداخت.
بازیگر «دنیای شیرین» ادامه داد: با وجود بازی در سریال و آثار سینمایی دغدغه کار برای کودک و نوجوان همراهم است. در تمام مسیری که این سال‌ها طی کردم به دنبال رویای کودکی‌ام هستم چون بچگی شیرینی نداشتم و کودکی سختی را گذراندم. بچه کار بودم و در دکان کار می‌کردم در آن گرمای اهواز می‌رفتم سرکار. تقریبا در آن دوران همه در این موقعیت بودند و کودکی نداشتند. به همین دلیل هر کودکی که با کارهایم شاد شود و لبخند بزند لذت می‌برم. همواره دلم می‌خواهد بچه‌ها، دوران کودکی را با شادی و لبخند بگذرانند.  
شاعر مجموعه «بانوی نیلوفری»، برگزاری جشنواره نمایش عروسکی را بسیار مهم و ارزشمند دانست و افزود: باید پس از اختتامیه آثاری که در جشنواره حضور دارند در شهر خود اجرای عمومی داشته باشند و به کار آن‌ها اهمیت داده شود. کار عروسکی هزینه دارد و گروه‌های شهرستانی با شرایط سخت‌تر و با امکانات کمتری در جشنواره شرکت دارند. نباید با پایان جشنواره کار تمام شود و گروه‌ها آسیب ببینند. نمایش عروسکی نیازمند حمایت است. انگیزه هنرمندان الان در مسایل اقتصادی خلاصه شده و تا مشکل برطرف نشود آن‌ها امکان حضور ندارند.
فیاضی با این توضیح که مخاطب تئاتر عروسکی علاوه بر بچه‌ها خانواده‌ها نیز هستند، گفت: عروسک شیرین و جذاب باشد با کودک و بزرگ‌سال ارتباط می‌گیرد. حتی این موضوع را در فیلم و سریال نیز تجربه کردم؛ اگرعروسک در جای خود استفاده شود جواب می‌دهد.
مولف «قصه‌های آسیه آباد»، با این آرزو که به افراد کارشناس تئاتر عروسکی افزوده شود، اظهار داشت: با حضور افراد متخصص در تئاتر عروسکی گروه‌ها فعال‌تر می‌شوند، از هنر آن‌ها بیشتر استفاده خواهد شد. گروه‌ها باید آموزش را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. متاسفانه شاهد بودم برخی گروه‌ها و یا هنرمندان تمایلی به آموزش دیدن ندارند و اگر به آن‌ها گفته شود در کلاس یا کارگاه شرکت کنند به آن‌ها برمی‌خورد! من حتی پس از تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا و سال‌ها فعالیت، در کلاس‌های بازیگری شرکت می‌کردم و از این کار ابایی نداشتم. برایم مهم بود بیشتر یاد می‌گیرم. الان افراد با یکی دو کار ادعا دارند و برای حضور در کلاس جبهه می‌گیرند.
نویسنده نمایش‌نامه‌ «ت مثل تئاتر»، با تاکید بر این که همیشه دغدغه کار تئاتر عروسکی را داشته و دارم، توضیح داد: سال‌ها در کارهای مختلف تلویزیونی و نمایش عروسکی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشتم و در حال حاضر که در کیش زندگی می‌کنم برنامه دارم تماشاخانه‌ای خصوصی برای اجرای زنده و عروسکی ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنم. فضای اجرا در جزیره کیش محدود است و امیدوارم با حضور هنرجویان کودک و نوجوان نمایشی را به صحنه ببرم. همچنین مشغول برگزاری کلاس بازیگری برای کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان هستم.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

 




مطالب مرتبط

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

در آخرین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر بررسی شد

روابط عمومی و نقش تبلیغات در تئاتر
در آخرین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر بررسی شد

روابط عمومی و نقش تبلیغات در تئاتر

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار کرد.

|

نظرات کاربران