در حال بارگذاری ...
برنامه نمایش های ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان در تهران

تابستان 97؛ تعطیلاتی با طعم تئاتر برای کودکان

ایران تئاتر- اجرای نمایش های ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در نقاط مختلف تهران، فرصتی فراهم کرده تا خانواده‌ها راحت‌تر از سال‌های گذشته همراه فرزندان خود به تماشای تئاتر بنشینند تا تماشاگران آینده تئاتر ایران از دوران کودکی طعمِ شیرین تئاتر را بچشند.

اینطور که به نظر می‌رسد تابستان 97 وضعیت سالن‌های تئاتری که در سطح شهر میزبان نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان هستند مثل هوای این روزهای پایتخت گرم‌تر از سال‌های قبل است. حداقل آنچه که بی‌تردید در مقایسه با تابستان‌های گذشته می‌توان در وهله نخست به آن اشاره کرد، تعداد تئاترهایی‌ست که برای این گروه سنی در حال اجرا است. این در حالی‌ست که تا همین دو، سه سال پیش از این، تمام بار تئاتر کودک و نوجوان در کلان شهر تهران بر دوش تالار هنر و سالن تئاتر کانون بود. البته اینکه آیا این آثار از نظر کیفی نیز توانستند متوازن به افزایش کمی‌شان رشد کنند یا نه، بحث مفصل دیگری‌ست که می‌توان جداگانه به آن پرداخت اما آنچه مسلم است محاسن متعددی است که در همین افزایش کمی اجراها وجود دارد و نباید آنها نادیده گرفت.

حداقل آندسته از خانواده‌هایی که تا یکی دو سال پیش از این برای دیدن یک نمایش به همراه کودکان و نوجوانان خود مجبور نیستند از هر جایی که در این کلانشهر تهران ساکن هستند خود را به تالار هنر و یا پارک لاله برسانند. چه بسا همین که این روزها تعداد سالن‌هایی که میزان تئاترهای ویژه کودک ونوجوان هستند در نقاطی به جز مرکز شهر هم وجود دارند، باعث می‌شود پدر و مادرها بهانه ترافیک و دوری مسیر را بهانه نکنند. علاوه بر نزدیکی مسافت سالن‌ها به مبدا مخاطبان که ابتدایی‌ترین حُسن این روند است، همین که با افزایش سالن‌هایی که میزبان تئاترهای کودک و نوجوان هستند تعداد بیشتری از این طیف سنی کودک و نوجوان ساکن پایتخت که در واقع مخاطبان آینده تئاتر هستند، فرصت پیدا می‌کنند که در سه ماه تعطیلات تابستان و اوقات فراغت‌شان بیشتر از قبل به تماشای تئاتر بعنوان یکی از تاثیرگذارترین مدیوم‌های هنری بنشینند، حسن بزرگی‌ست که نباید آن را نادیده گرفت. البته تردیدی نیست که بالا بودن سطح کیفی این تئاترها تاثیرگذاری این نمایش‌ها و حُسن‌هایی که تنها به دو مورد آن اشاره کردیم را دو چندان می‌کند.

 یکی از وظایفی که به نظر می‌رسد در این راستا می‌تواند به گروه‌های نمایشی و همچنین خانواده‌های دوستدار تئاتر کودک و نوجوان در جهت بهره بردن هرچه بیشتر از این آثار کمک کند، اطلاع‌رسانی به موقع درباره زمان و مکان این آثار است. بر همین اساس، این روزها تئاترهای ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در سالن‌های تهران شامل تالار هنر، سالن گلستان کانون پرورش فکری، تالار محراب، فرهنگسرای فردوس، فرهنگسرای این‌سینا، عمارت نوفل‌لوشاتو و فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است.   

تالار هنر

تالار هنر بعنوان مهم‌ترین سالن تئاتر ویژه کودک و نوجوان میزان دو نمایش‌ «چارلی و کارخانه شکلات سازی» و «شازده کوچولو» است.

نمایش «چارلی و کارخانه شکلات سازی» بر اساس قصه‌ای از رولد دال با کارگردانی فریبا دلیری، ساعت 20:30 در تالار هنر روی صحنه می‌رود. آرش صادقیان حقیقی، آرین ناصری مهر، شیرین کاشفی، محمود صامت، محیا نمازی، امیررضا جدیدی، پدرام زنجانی، هلیا نصراللهی، محمد رضا اصغری و سورنا نجفی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی بهرام جلالی‌پور و کارگردانی آناهیتا غنی‌زاده، هر روز ساعت 18:45 در تالار هنر اجرا می‌شود. علی باروتی، هدیه حاج طاهری، هانی حسینی، سوده سعدایی و رعنا قادری بازیگران این نمایش هستند.

فرهنگسرای ابن‌سینا

فرهنگسرای ابن سینا بعنوان یکی از فرهنگسراهای فعال در زمینه میزبانی از تئاترهای کودک و نوجوان این روزها میزبان نمایش‌های «بِپر شماره 2»، «لافکادیو» و  «دزد قصه‌ها» است.

نمایش «بِپر شماره 2» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین داداش‌نیا و نقش‌آفرینی مراد جهانی، شیلا مفلح، سمیرا اینانلو و مسعود پورجمشید، هر روز ساعت 16 در فرهنگسرای ابن سینا اجرا می‌شود.

نمایش شاد و موزیکال «لافکادیو» نوشته شل سیلور استاین با کارگردانی احمد تیموری و نقش‌آفرینی محمد نوحیان، سپیده زینلی و پویا یزدان‌جو نیز هر روز ساعت 17:30 در این روی صحنه می‌رود.

نمایش عروسکی و موزیکال «دزد قصه‌ها» با کارگردانی عباس قاصدزاده و نقش‌آفرینی عباس قاصدزاده، مرضیه ابراهیمی، حامد جانی و اکرم عبدی هر بعنوان سومین اجرای این روزهای فرهنگسرای ابن‌سینا هر روز ساعت 19 اجرا می‌شود.۹

تالار محراب

مجموعه تالار محراب هم این روزها میزبان نمایش «خپلک» نوشته ماندانا عبقری با کارگردانی پویا شش‌پری است. این نمایش تا پایان مردادماه 97 هر روز ساعت 19 در سالن کوچک تالار محراب روی صحنه می‌رود. پروین جهانگیری، الهام اصغری، پانیذ نوروزی، پویا شش پری بازیگران این نمایش هستند.

سالن گلستان کانون پرورش فکری

سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله نیز این روزها میزبان نمایش «گیسو طلا» به نویسندگی و کارگردانی بهاره میرزاپور است. این نمایش با بازی راحله شمس‌آبادی، رامین مسیبی، نگین تقوی‌راد و بهاره میرزاپور، هر روز ساعت 17 روی صحنه می‌رود.

عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش »درای بن« (DRYBONE) نوشته نیل دوفیلد با ترجمه حسین فدایی حسین و کارگردانی ژاکلین آواره هر روز ساعت 18 در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. ژاکلین آواره، مهسا ایرانیان، محمدعلی پویا و مجیدعلم بیگی با همراهی گروه حرکت آلترناتیو در این نمایش بازی می‌کنند.

فرهنگسرای فردوس

فرهنگسرای فردوس این روزها میزبان نمایش‌ «افسانه شهر آواز» به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات با بازی مهدی داودی، راشین رضایی، لیلی حسینی و نادیا قمری است. این اثر نمایشی هر روز ساعت 18:30 در فرهنگسرای فردوس روی صحنه می‌رود.

فرهنگسرای نیاوران

نمایش شاد و موزیکال «آرزوی سنجاب کوچولو» به نویسندگی و کارگردانی مسعود پورجمشید و نقش‌آفرینی امید فضل‌الله، سحر صفرپور، لیلا میرحسینی و مسعود پورجمشید، هر روز ساعت 18 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد
اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با عنوان «قصه نمایش» ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

|

نظرات کاربران