در حال بارگذاری ...

کتاب پژوهشی «شبیه نامه» در فرهنگسرای شفق رونمایی می‌شود

با حضور جمعی از نویسندگان ، پژوهشگران ، شبیه خوانان و هنرمندان آیینی کشورکتاب «شبیه نامه» در فرهنگسرای شفق رونمایی می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر آیین رونمایی کتاب«شبیه نامه»(سیری در چگونگی شکل گیری تعزیه و تعزیه خوانی) همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع)، در قالب نشست ادبی«قدم با قلم» با حضور اسماعیل مجللی(پژوهشگر، محقق و مولف) و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و هنرمندان آیینی کشور چهارشنبه 3 مرداد ساعت 17 در فرهنگسرای شفق برگزار می شود.
این کتاب یکی از تخصصی ترین کتاب‌های پژوهشی تعزیه به قلم یک تعزیه خوان است و به بررسی مرثیه سرایی در عزای امام حسین(ع) در ادبیات کهن فارسی، زمان و مکان دقیق شکل گیری تعزیه خوانی در بین قومیت های مختلف ایران می پردازد.
«شبیه نامه» دارای 5 بخش، شامل مجلس اول: درآمدی بر عزاداری، نوحه و مرثیه سرایی در عزای امام حسین(ع)، تاریخچه و عوامل پیدایش آن با نگاهی به آیین ها و سمبل های سنتی، مذهبی و نمایش ایران و شرح حال معرکه گیران، چاووشی خوانان، روضه خوانان، پرده خوانان و نگاهی به زیارت رفتن با پای پیاده، مجلس دوم: اعلام تعزیه، انتشار سبک زندگی اسلامی ایرانی و شرحی بر اسطوره با نگاهی بر ماجرای سیاووش و یادگار زریران و همچنین به نقش خون در اسطوره و با گفتاری از عناصر و شخصیت های اساطیری ایرانی در تعزیه از جمله شاه، عناصر اربعه، موجودهای مهیب و .... است.
همچنین در بخش های دیگر کتاب از جمله مجلس سوم: درام و داستان های سنتی ایران و نقش آنها در تعزیه به همراه شخصیت پردازی در داستان های تعزیه، مجلس چهارم: در بیان ادبیات نمایشی تعزیه و چگونگی شکل گیری آن و سرایندگان نسخ تعزیه همراه با شرحی بر وضعیت ادبیات فارسی در دوران قاجار و .... و مجلس پنجم: اجرای تعزیه و تعزیه خوانی در سایر بلاد از شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز کشور و تعزیه خوانی در روستاها، ایضاً تنوع ها شامل تعزیه های ترکی، عربی و تعزیه خوانی سیار بیان شده است.
اسماعیل مجللی پژوهشگر و تعزیه خوان اراکی از سال 1389 اقدام به تحقیق و پژوهش برای تالیف این کتاب کرد و درسال 1396 به این کار ادامه داد وی به عنوان یکی از تعزیه خوان های دارای تحصیل در حوزه ادبیات نمایشی به فعالیت در این زمینه می پردازد.

«شبیه نامه» با تیراژ 1000جلد، دارای 1176 صفحه توسط انتشارات فکر بکر در بهار 1397(چاپ اول) منتشر شده است.
در خلاصه این کتاب آمده است: در جامعه به طور کامل سنتی که عامه مردم در بی سوادی محض به سر می بردند، تئاتر و تئاتر نویسی رایج نبود، موسیقی حرام بود، خرافه و خرافه پرستی اوج گرفته بود، هنر نمایش مذهبی و آهنگین«تعزیه» شکل گرفت اما چگونه؟ میزان آشنایی مردم با شعر، نمایش، موسیقی، تاریخ و ... در چه سطحی بود که توانستند براساس واقعه عاشورا نمایشنامه های منظوم خلق کنند؟و ....
علاقه مندان جهت حضور در برنامه یاد شده می توانند به فرهنگسرای شفق واقع در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی(یوسف آباد)،خیابان 21 بوستان شفق مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88717195تماس حاصل فرمایند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران