در حال بارگذاری ...
  • فراخوان جشنواره تئاتر فجر
  • در مراسم افتتاحیه نمایش

    اجرای «مترسک» به کارگران ایران تقدیم شد

    دوشنبه اول مرداد‌ماه ۱۳۹۷ در خانه موزه استاد انتظامی مراسم افتتاحیه نمایش مترسک با حضور دوستداران گروه تئاتر اگزیت برگزار شد.

    به گزارش ایران تئاتر نمایش مترسک برداشتی‌ست آزاد از نمایشنامه چهارصندوق اثر بهرام بیضایی که توسط مهرداد خامنه‌ای دراماتورژی و کارگردانی شده است.
    در ابتدای این مراسم کارگردان این نمایش با نقد نگاه بیضایی در سال ۱۳۴۶ نسبت به کارگران و نیروهای مولد بعنوان نگاهی تقلیل گرایانه از سوی روشنفکران طبقه متوسط که در بهترین حالت با دلسوزی و همدردی جایگاه این طبقه را در تحولات واقعی اجتماعی کمرنگ می‌کنند، اذعان داشت که در دراماتورژی و برداشت خود تمام تلاشش را درجهت پررنگ کردن نقش تاریخی «سیاه» بعنوان  نماد کارگران در بهروزی اجتماع کرده است. وی سپس  با اشاره به تاریخ درخشان مبارزات صنفی کارگران ایران از سال ۱۲۸۵ و اولین موفقیت‌های کارگران چاپخانه‌های تهران در سال ۱۲۹۶ با تثبیت قانون هشت ساعت کار،  پرداخت اضافه کاری و شرایط بهتر بهداشت محل کار، نمایش مترسک را به کارگران ایران به امید بهروزی هر چه بیشتر آنان تقدیم کرد.

    در ادامه این مراسم از حضور پررنگ فعالین حقوق زنان در این مراسم قدردانی شد و زنگ افتتاح این نمایش توسط خانم مریم محمدی از فعالین حقوق زنان کارگر به صدا درآمد.

    در این نمایش غزاله کنعان‌پناه، آویشن بیکایی،  محمد‌مصطفی ملک، آبان عسکری و عاطفه امینی ایفای نقش می‌کنند.

    نمایش مترسک هر شب به جز روزهای شنبه ساعت ۱۹ در خانه موزه استاد انتظامی واقع در قیطریه، بلوار اندرزگو، روبروی بلوار کاوه، خیابان احمدی، پلاک ۲۸ به روی صحنه خواهد رفت.




    مطالب مرتبط

    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد
    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

    تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد

    ژان‌کلود کریر از تاثیر عباس کیارستمی بر سینمای جهان گفت و اینکه از سانسور نباید ترسید. چون سانسور آثار بسیار بزرگی را به وجود آورد مثل «پیراندلو»، «برشت»، «بکت». او همچنین گفت: در رابطه با فضای سینمایی هالیوود احساس ناامیدی زیادی دارم.

    |

    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی
    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

    جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق مدرن و سنت نمایشی ژاپن متاثر باشد.

    |

    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت
    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

    کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بهرام بیضایی امروز 5 دی ماه 97 هشتاد ساله می شود و در این سالهایی که خارج از ایران نیز بوده، همچنان علاوه بر تدریس که همواره حرفه اش در کنار نوشتن و کارگردانی بوده، به فعالیت های تئاتری اش پرداخته است.

    |

    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم
    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

    اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم

    افرا نیز نمادی از جامعه زنان جوان امروز است که تحصیلکرده اند و جویای هویت خود اند اما قربانی جامعه ای می شوند که جایی برای آنان در شمایل جدید ندارند بلکه از او تصویری سنتی انتظار دارند.

    |

    به بهانه نخستین اجرای صحنه‌ای

« پرده خانه» بهرام بیضایی؛ کولاژی از مولفه‌های نمایش ایرانی
    به بهانه نخستین اجرای صحنه‌ای

    « پرده خانه» بهرام بیضایی؛ کولاژی از مولفه‌های نمایش ایرانی

    ایران تئاتر: بهره گیری همزمان بهرام بیضایی از چندین شیوه اجرای نمایش‌های سنتی ایران نمایشنامه « پرده خانه» را به یکی از نمونه‌های شاخص روایت گری در چارچوب‌های نمایش ایرانی تبدیل کرده و ویژگی‌های مثال زدنی به آن بخشیده است.

    |

    نقدی بر نمایش پرده خانه

نسل ندیده و تئاتر سرگردان
    نقدی بر نمایش پرده خانه

    نسل ندیده و تئاتر سرگردان

    ایران تئاتر- احمد عظیمی: مولف بودن بهرام بیضایی به واسطه جنس آثارش در تئاتر و سینما بر کسی پوشیده نیست. او همواره مسائل مختلفی را در نمایشنامه هایش مورد بررسی قرار داده است اما یکی از درونمایه های ثابت آثار او را باید پرداختن به جایگاه زنان دانست.

    |

    نظرات کاربران

  • جشنواره گام دوم
  • جشنواره ملی تئاتر خرمشهر
  • جشنواره سراسری تئاتر رضوی