در حال بارگذاری ...
به بهانه اجرای نمایش خسیس به کارگردانی مریم کاظمی

در ستایش مبارزی به نام حسین محب اهری

ایران تئاتر- داریوش نصیری*: بیایید همه مردم شهر را دعوت کنیم برای دیدن، اول دیدن بزرگمردی به نام حسین محب اهری عزیز و هنرنمایی اش، و سپس دیدن نمایش خسیس مولیر به کارگردانی مریم کاظمی در سالن اصلی تئاتر شهر در ساعت ۲۰.

روزت را دریاب
با آن مدارا کن؛ این روز از آن توست:
۲۴ ساعت کامل
به قدر کفایت فرصت هست تا روزی بزرگ شود
نگذار هم در پگاه فرو پژمرد...
... ساده است که چگونه می زییم
باری زیستن سخت ساده است
 و پیچیده نیز هم...
در تمامی راه ها سنگهائی افتاده است
 که وامی داردمان تا آهسته گام برداریم؛
بایستیم؛
 به افتادگان یاری دهیم
 تا چون ما باز ایستادن را بیاموزند؛
 در تمامی راه ها به هر گام سنگهائی افتاده است . . . 

(مارگوت بیکل، برگردان احمد شاملو)
نگاه اول: در هر گوشه از این دهکده جهانی، افرادی یافت میشوند که گذشته از نام آوری در عرصه خود ، در حوزه ای دیگر صاحب نام میشوند. از این خیل می توان به لانس آرمسترانگ اشاره کرد.
او دوچرخه سواری بی نظیر است که بی شک به اعتقاد اکثر بزرگان عرصه ورزش در دنیا اورا جزء هفت ورزشکار بزرگ و مطرح دنیا می نامند. مردم از او با عناوینی چون: "تولد یک قهرمان" ، "تولد یک اسطوره" و... استقبال می کنند. این استقبال نه از این روی که ورزشکاری جهانی است بلکه به جهت مبارزه ای بی امان با بیماری سرطان، درمان و شکست بیماری و در نهایت بازگشت به زندگی است. او فقط یک جمله را در طول این بیماری همیشه با خود هجی می کرد: " من این بیماری را شکست خواهم داد".
اما در این گوشه از کره خاکی، ما نیز قهرمانی اینچنین داریم که علاوه برقصه تئاتر، قصه ای نیز درزندگی دارد و اتفاقا او نیز در طول این بیماری همیشه با خود این جمله را هجی می کند: " من این بیماری را شکست خواهم داد".
حسین محب اهری مردی است که مبارزه کردن سرمشق دیروز و امروز اوست. در روزهایی بین زندگی و مرگ قرار ‌گرفته اما با خواست خداوند مهربان و پیگیری جدی در حوزه درمان ، تاکنون پشت این بیماری را به خاک رسانده است.
 او کمر بیماری را خواهد شکست و باز در صحنه لحن گرمش از ابتدای سالن تا حس شنیداری آخرین تماشاگرسالن خواهد رفت و همین طور هم خواهد شد.
نگاه دوم: حسین محب اهری بازیگر ادیب،بازیگرمسلط به لحن های آرام و انفجاری دوستدارانی داشته و دارد.عمده محبوبیت او علاوه بر ایفای نقشهای کلیدی به شخصیت محترم ، عمیق و انسانی این بازیگر سرشناس و کارکشته تئاتر ایران بر می گردد.بازیگری که سالها پیش در رشته ادبیات فارغ التحصیل شد و همین ادب تاریخی را در فردیت خود ساخت و ادبیات را بازدر هیات شخصیتهای درام آفرید. او کوتاه و مینی مالیستی بازی می کند، سپس کلیت نقش را به احاطه خود در می آورد.
درست همچون لحظه ای شخصیت نهفته در کلمات مثل حسی گمشده از او یا حتی ترانه ای ناپیدا که زمزمه می کند .حسین محب اهری سال 58 دانشگاه را تمام کرد اما 5-4 سال پیش از آن ایام،بازیگری حرفه ای را آغاز کرده بود. نوستالژی کارگاه نمایش از وی بازیگری تجربی ساخت که فنون بازیگری را با  داده های خود وسعت داد.
نخستین بار در نمایش" آدم آدم است" برشت به کارگردانی داریوش فرهنگ بازی کرد.عصر یکی از روزهای تقریبا 40سال پیش بود. بازیگر  جوان در آن روز امیدهای فراوانی را برای دستیابی به افسانه بازیگری در ذهن خود گره می زد. "امیر و وزیر"، "ساعت ششم"، "مرگ گرگ"،" غارت"،"وق وق ساهاب"، "بازی قتل و عام"،"اژدها"، "کوههای مغرور"،"لوبیای سحرآمیز"، "گل اومد بهار اومد"  از مشهورترین نمایشهایی بود که او بازی می کرد ، در دورانی که هنوز دانشجو بود ، اما بازیگری حرفه ای به شمار می آمد.
حسین محب اهری بازی و کارگردانی بیش از 60 تئاتر،30فیلم و 20 سریال و اثر تاریخی و اجتماعی رادر کارنامه خود دارد. او که روزهای گذشته و اکنون را با مراحل درمان می گذراند، همچنان " قهرمان مودب، شریف و با حیای صحنه زندگی و صحنه تئاتر" است.
نگاه سوم : در شب اول اجرای نمایش خسیس در روی صحنه تئاترشهر او و بازی اش را از انتهای سالن دیدم.سالن مملو از تماشاچی است اما حجم و برد صدایش کاملا وضوح ، دقت و شفافیت لازم را همچون گذشته داشت.در این اوضاع روحی و جسمی و مصرف داروهای سنگین ، این همه تمرکز، خلاقیت، احساس و طنازی در صحنه در کنار این بیماری پیچیده، واقعا یک کلاس تمام عیار بازیگری است تا علاقمندان و دانشجویان بازیگری از او بیشتر بیاموزند. دست مریزاد به همت بلندت.
بیایید همه مردم شهر را دعوت کنیم برای دیدن، اول دیدن بزرگمردی به نام حسین محب اهری عزیز و هنرنمای اش، و سپس دیدن نمایش خسیس مولیر به کارگردانی مریم کاظمی در سالن اصلی تئاتر شهر در ساعت 20 . چرا که مسئولین نمایش و شهرمان قدردان این مبارز باشند و خبر این همه تلاش و صبر حسین محب اهری عزیز را به گوش همگان برسانند.
ویک سپاس از کارگردان نمایش ، بانو مریم کاظمی ، که با دعوت به کار حسین محب اهری جانی تازه به او داد چرا که همه می دانیم هنرمندان با کارشان زنده و تپنده و بر قرارند. دست مریزاد به غیرتت.

*داریوش نصیری؛ بازیگر و کارگردان

 




مطالب مرتبط

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

نظرات کاربران