در حال بارگذاری ...
ماجرای هانیه دختر قهرمان کرد در راه جشنواره تئاتر عروسکی

روایت عروسکی از زلزله سرپل ذهاب

نمایش «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» کاری از مرتضی اسدی‌مرام با محوریت زلزله کرمانشاه برای حضور در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک آماده اجرا می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» براساس شخصیت‌ها و رویدادهای واقعی نوشته و برای داشتن جذابیت‌های نمایشی با تخیل آمیخته شده است.

نمایش داستان دختر قهرمان کرد به نام هانیه است. او در زلزله سرپل ذهاب با ایثار به داخل خانه در حال تخریب می‌رود و خواهر کوچکش را نجات می‌دهد. بر اثر ریزش آوار هانیه  فلج می‌شود. بعد از زلزله نیز دیگر خانه و کاشانه‌ای نداشته و خانواده‌اش هم در بیمارستان‌های شهرهای مختلف بستری بودند. به همین دلیل این دختر نوجوان از بیمارستان به آسایشگاه سالمندان منتقل می‌شود.

با رسانه‌ای شدن این موضوع و معرفی او به عنوان یک قهرمان توسط یک خیر مورد حمایت قرار می‌گیرد و می‌تواند راه برود.

6 روایت مختلف دیگر نیز وقایع زلزله و آدم‌هایی که در این حادثه حضور داشته‌اند و درباره آن‌ها گفته نشده یا کمتر گفته شده را بازگو می‌کند.

طرح اولیه نمایش توسط مرتضی اسدی‌مرام نوشته می‌شود اما در ادامه ناهید قادری و هاشم پورمحمدی به کامل شدن متن کمک می‌کنند.

 اسدی‌مرام توضیح داد: استفاده از تکنیک میکروتئاتر در نمایش «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» یکی از بهترین شیوه‌ها برای نشان دادن زاویه‌های مختلف زلزله و آنچه بر مردم گذشته، بود؛ همچنین حمایتی که مردم از زلزله زده‌ها نشان دادند. با این اجرا تقدیری از مردم ایران خواهم داشت. میکروتئاتر با توجه به این که به تجهیزات فنی نیاز دارد به نوعی از مدیایی غیر از تئاتر هم استفاده می‌کند و این موضوع توانست در ارائه تصویری باورپذیر از رویدادها کمک کند. 

او تاکید کرد: پرداختن به موضوع زلزله در حالی که هنوز بخشی از جامعه درگیر آن هستند و هر روز خبرهای ناگوار و ناخوشایندی از زلزله زده‌ها می شنویم، تعهد اجتماعی گروه نمایش «نقال‌ها کرمانشاه» بود.

بازیگران نمایش هاشم پورمحمدی، سامان صوفیان، عسل امیری‌آرام و سپیده سلطانی هستند.

هستی روح‌القدس، بهاره سعیدی و علی چناری به عنوان عروسک‌گردان با نمایش همکاری دارند.

فیلم‌بردار و گرافیست گروه مهدی اسدی‌تبار، تدوین‌گر وعکاس نوید مهروی، طراح نور حسین نادری، طراح صحنه عباس درکه و طراح لباس عروسک پریسا جوادنیا هستند.

موسیقی کاری از سهند حیدریان و سپهر ذوالنوریان است .

هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتیfestival.tehranmobarak.com در بردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.




نظرات کاربران