در حال بارگذاری ...
با رویکرد صلح جهانی

جشنواره بین المللی تئاتر «الف» در تبریز برگزار می شود

جشنواره بین المللی تئاتر «الف» با رویکرد صلح جهانی، اواخر آبان سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر این جشنواره با هدف معرفی ایران به عنوان نماد صلح از طریق هنرهای نمایشی، توسط بخش خصوصی و در شهر تبریز برگزار می شود.
اولین جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره روز شنبه 13 مرداد با حضور مدیران تئاتری و مسئولان استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار شد.
در ابتدای این جلسه هومن بیگ نژاد مدیرعامل مؤسسه بین المللی «الف» به عنوان رئیس جشنواره اظهار کرد: معمولا رتبه الف به گروه هایی داده می شود که دارای سطح برتر هنری هستند و امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و کشوری این موسسه بتواند جشنواره تئاتر صلح را در سطح الف و با موفقیت کامل برگزار کند.
وی ادامه داد: با قرارگیری جشنواره بین المللی تئاتر «الف» در لیست برنامه ای گردشگری تبریز 2018 سعی خواهیم کرد از پتانسیل های جذب توریست فرهنگی که در ایران بسیار مورد بی مهری قرار گرفته است، استفاده کنیم.
در ادامه جلسه شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره بین المللی تئاتر «الف» نادر برهانی مرند دبیر این جشنواره نیز با اشاره به اینکه هر چه قدر فضا و ظرفیت های فرهنگی کشور توسعه پیدا کند به نفع توسعه پایدار و همه مردم است، گفت: شان تبریز این است که صاحب یک برند فرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی باشد. جشنواره تئاتر «الف» که به ابتکار بخش خصوصی و با حمایت مسئولین رقم خورده، می تواند این رویای فرهنگی را محقق سازد.
وی افزود: از سوی دیگر شهر تبریز در منطقه ای واقع شده است که محل تلاقی شرق و غرب است و از این منظر ظرفیت های بالایی دارد. پس شایسته است که در همین نخستین قدم در قواره یک جشنواره منطقه ای و بین المللی ظاهر شویم و رویاهای بزرگتری برای آینده آن در سر بپرورانیم.
برهانی مرند تأکید کرد: جشنواره بین المللی تئاتر «الف» با رویکرد صلح جهانی در 2 بخش رقابتی برگزار خواهد شد؛ نمایش های صحنه ای و مسابقه نمایشنامه نویسی. برای هر 2 بخش هم جوایز ارزنده ای در نظر گرفته شده است. امیدوارم در اولین قدم با اقبال هنرمندان سراسر کشور روبرو بشویم. کارگاه های آموزشی، حضور چند نمایش از کشورهای دیگر با موضوع صلح، نمایشگاه عکس، نمایشگاه آثار تجسمی و غیره از دیگر برنامه های ما خواهد بود.
دبیر نخستین جشنواره بین المللی تئاتر «الف» در پایان سخنان خود گفت: تا چند روز آینده فراخوان این جشنواره منتشر خواهد شد.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی تئاتر «الف» اظهار کرد: از اینکه مقوله فرهنگی، یکی از دغدغه های مسئولان شهر تبریز است خرسندیم و بخش خصوصی هم توانسته در تولید و اجرای مراسم فرهنگی و هنری بسیار مشارکت خوبی داشته باشد که بسیار مسرت بخش است.
وی ادامه داد: شهر تبریز باید هم اینچنین باشد زیرا سبقه روشن این شهر در حوزه فرهنگ بر همگان آشکار است و به همین علت، تبریز را دروازه ورود تئاتر به ایران می دانیم و پیام جشنواره یک پیام فراگیر در خصوص صلح بوده و بخش بین الملل آن می تواند موجب یک موج فرهنگی در منطقه شود زیرا سابقه فعالیت برنامه های بین المللی در این شهر، انتخاب ایده ال آن را به اثبات می رساند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از دیگر حاضران در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی تئاتر «الف» نیز گفت: این اداره به طور موثر از این رویداد فرهنگی حمایت خواهد کرد زیرا اتفاق ارزشمند استان آذربایجان شرقی، ورود و مشارکت بخش خصوصی در مسائل فرهنگی و هنری است که بسیار چشمگیر بوده است.
محرمی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان وظیفه نظارتی خود را اجرا می کند، افزود: سال گذشته مزه حضور شیرین بخش خصوصی را چشیدیم که از این طریق اخیرا 16 سالن نمایش به تعداد سالن های سطح استان اضافه شده است.
سپس شکور اکبرنژاد رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه هر جا که امور را به دولت و شهرداری ها واگذار کرده ایم سود چندانی نداشته و هزینه بر شده است، گفت: اما بخش خصوصی همیشه می تواند نتایج بسزایی را به همراه داشته و مایه خیر و برکت در تمام حوزه ها باشد. هنر باید در راستای تشخیص نیازهای جامعه باشد لذا پس از 40 سال چندین نهاد و ارگان در بخش فرهنگی فعالیت می کنند اما سودی را در بر نداشته است.
وی اظهار کرد: توجه کنید که در حوزه ورزش برای پیشرفت یک رشته، مربی خارجی می آورند تا کارساز شود اما در اقتصاد، فرهنگ و هنر از این امر خبری نیست و فکر می کنیم که همه چیز را می دانیم.
اکبرنژاد تاکید کرد: پیشنهاد می کنم که عنوان محیط زیست هم در رویکردهای صلح در جشنواره تئاتر «الف» اضافه شود زیرا امروزه انسان باید به فضای زندگی خود اهمیت دهد بنابراین تا زمانی که سطح فکری جامعه ارتقا نیابد و انسان همزیستی با تمامی ارکان محیط طبیعی را قبول نکند مشکلات فعلی حل و فصل نخواهد شد.
سعید اسدی مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه جلسه شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره بین المللی تئاتر «الف» اظهار کرد: باید ریسک پذیری بخش خصوصی را در برگزاری هرچه بهتر جشنواره در نظر گرفت و مسئولین نباید نگاه دولتی به این مقوله داشته باشند. این رویداد باعث شروع تحول نگاه به تئاتر در ایران خواهد شد و باید با اهداف رویایی شروع به کار کند تا بتواند در آینده با جهت گیری بین المللی به نسبت موقعیت جغرافیایی به رویداد مهم تئاتری منطقه تبدیل شود.
در ادامه این جلسه، حاضران به بررسی و تبادل نظر پیرامون برگزاری هر چه بهتر جشنواره بین المللی تئاتر «الف» پرداختند که از 27 آبان تا 4 آذر سال جاری، با دبیری نادر برهانی مرند در شهر تبریز برگزار خواهد شد.
سپس جلسه مصوبات اجرایی با حضور محمد پور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آبدار مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

نظرات کاربران