در حال بارگذاری ...
در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر استانی اردبیل، مهرداد رایانی مخصوص گفت:

تئاتر اردبیل جایگاه خوبی در تئاتر کشور دارد

دکتر مهرداد رایانی مخصوص از هنرمندان نام آشنای تئاتر کشور در گفتگویی به بهانه آغاز جشنواره تئاتر استانی اردبیل، گفت: جشنواره های تئاتر استانی می تواند برای هنرمندان انگیزه آفرین باشد.

به گزارش ایران تئاتر از اردبیل، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، نویسنده ، کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر وعضو هیات علمی دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار درگاه استانی ایران تئاتر در اردبیل به بهانه آغاز به کار بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل با اشاره به پیشینه برگزاری جشنواره های تئاترشهرستانی و استانی در سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، گفت: جشنواره های تئاتر شهرستانی و استانی از سال های دور و حتی قبل از پیروزی انقلاب  اسلامی وجود داشته و با این قدمت طولانی که دارد،  از ضروریات هنری کشور است که  توسط خود تئاتری ها شکل اجرایی به خود می گیرد. یعنی در حقیقت عزیزان تئاتر ی در شهرستان ها، نمی خواستند، این جریان تئاتری تداوم پیدا نمی کرد.

 

وی با اعلام اینکه بعضی از متولیان و مسئولین فرهنگی تمایلی به اجرای این رویداد هنری  ندارند، اظهار داشت: در چندین دوره و به طور مشخص در سال گذشته و یا سال های قبل تر ، بعضی از مسئولین و دست اندرکاران فرهنگی و هنری  تصمیم داشتنند که جشنواره های تئاتر استانی را حذف کنند. آنها معتقد بودند که تئاتر باید مستقل باشد و حضور و ظهور ش نباید محدود به این جشنواره هاباشد. این ایده و این هدف از یک حیث درست است و از یک حیث و نگاه دیگر میتواند غلط باشد.

 

این نویسنده و کارگردان نام آشنای تئاتر کشور، افزود: از این حیث که اگر جریان تئاتر مداوم ومستمر باشد، به چیزه دیگری نیاز ندارد ولی از سوی دیگر این جشنواره های استانی می تواند به هنرمندان انگیزه دهد و کارشان ارتقا یابد که جدا از بحث ارتقا، برگزاری این حرکت های تئاتری ، می تواند بین هنرمندان و گروه های نمایشی شهرستان ها و استان ها، تعامل برقرار کند و زمینه های رشد و ترقی تئاتر کشور را  فراهم کند.

 

وی با تاکید بر اینکه خود هنرمندان تئاتر شهرستان ها و استان ها علاقه مند به برگزاری جشنواره های تئاتر استانی هستند، گفت: این یک مطالبه هنری است و وقتی این علاقمندی در خود بچه های تئاترشهرستان ها وجود دارد، پس باید به این نیازها، پاسخ مثبت داده شود و نه تنها این جشنواره ها حذف نشود، بلکه روز به روز هم باید آن را تقویت کرد.

 

این مدرس تئاتر، تصریح کرد: یکی از چیزهای که در تئاتر شهرستان ها وجود داشته و دارد و  وجودش انگیزه ای می شود برای ارتقای تئاتر شهرستان ها و  خود هنرمندان هم  دوست دارند که چنین حرکتی در شهرستان ها و استان ها تداوم داشته باشد، بنظرم باید ما این کار را ادامه بدهیم و اگر هم نقاط ضعفی دارد، این نقاط ضعف را احصاء و برای برطرف کردن آن ها، چاره اندیشی کنیم.

 

دکتر رایانی مخصوص، ادامه داد: اگر جشنواره های تئاتر استانی یا منطقه ای مان دارای ایراداتی است به لحاظ کیفی ، برگزاری، بودجه و موارد دیگر، باید مشکلاتش را حل کنیم.این اساساً درست نیست که سهم تئاتر شهرستان ها در کشور، نادیده گرفته شود.

 

وی با اشاره به حضور تاثیرگذار هنرمندان و گروه های نمایشی شهرستان ها و استان ها در رویدادهای مهم نمایشی کشور نظیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اظهار داشت: اگر دقت کرده باشیم در جشنواره های تئاتر فجر، تعداد زیادی از آثار مربوط به گروه های نمایشی تهران است و مابقی متعلق به شهرستان هاست.یعنی ما اگر حساب کوچکی کرده باشیم، می بینیم که نصف سهمیه متعلق به ٣٠استان و نصف دیگر متعلق به تهران و  این ناعدالتی است. من می پذیرم که  بعضی از جاها به لحاظ کیفی،  دچار مشکلاتی هستند ولی باید سهم شان  و حق شان ادا شود و این قابل پذیرش نیست که چون به لحاظ کیفی بعضی از  شهرستان ها، ضعیف هستند، برای آنها سهم کمتری درنظر بگیریم. به نظر بنده این خردمندانه نیست و باید سهم تئاتر شهرستان حالا اگر نصف نصف نیست، حداقل باید دوسوم برای تئاتر شهرستان باشد و یک سوم برای تئاتر تهران که حتی یک سوم نیز برای تهران زیاد است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید در تعیین سهم گروه های تهرانی و شهرستان ها برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، باید تجدید نظر شود، افزود: تقویت جشنواره های استانی و منطقه ای می تواند در تحقق این امر موثر باشد.

 

دکتر مهرداد رایانی مخصوص با تاکید بر برگزاری جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای، از این رویداد به عنوان یک میراث ارزشمند تئاتری یاد کرد و گفت: در هیچ جایی، میراث خود را از بین نمی برند. این جشنواره ها را که میراث تئاتری ما هستند نباید از بین ببریم و از گردون فعالیت های نمایشی در کشور حذف کنیم. بابد آن را  ارتقا دهیم.

 

وی جایگاه تئاتر اردبیل را در تئاتر کشور قابل تامل و مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: فعالان تئاتر اردبیل  مثل اتابک نادری و توحید معصومی و عزیزان دیگر نشان داده اند که تئاتر اردبیل دارای یک جایگاه ویژه در تئاتر کشور است.

 

 اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم،  حقیقتاً تئاتر اردبیل، تبریز، مشهد، اصفهان،کرمان و گیلان در طول سال‌های مختلف نشان داده اند که در تئاتر کشور حرفی برای گفتن دارند.

 

الان تئاتر مشهد رتبه نخست هست.  به نظر بنده،  اصفهان و اردبیل و تبریز و کرمان هم استان های هستند که کارتئاتری شان همواره مورد توجه و تامل بوده  وقابلیت گستردگی و توجه بیشتر هم دارند.

 

دکتر مهرداد رایانی مخصوص با اظهار تاسف از اینکه فرصت حضور در دوره های مختلف جشنواره تئاتر استانی اردبیل را نداشته است، اظهار داشت:

 

 اگرچه یک بار برای یاداواره تئاتر دفاع مقدس، در اردبیل حضور داشته ام، امیدوارم که یک زمانی فرصت فراهم شود تا در جشنواره تئاتر استانی به خدمت دوستان تئاتری ام در اردبیل برسم.

 

جایگاه خوبی را برای تئاتر اردبیل متصور هستم و مطمئنم که اگر با توجه ویژه ای که به تئاتر این استان بشود،  قطعاً به نتیجه  بهتری هم میرسد و افق های خوبی برایش می‌بینم.

 

وی افزود:ناحیه شمال غربی کشور،  ناحیه ای خوبی است. هم نظم و انضباط  شان تحسین برانگیز است و هم اسالت شان و من از اردبیل همیشه خاطره های خوبی به واسطه  حضور هنرمندان این دیار در مجامع و جشنواره های مختلف تئاتری داشته و  دارم  و امیدوارم که موفق باشند. برای تمام هنرمندان تئاتر اردبیل که برای بیست و ششمین دوره استانی آماده می‌شوند،  آرزوی موفقیت دارم.ان شالله شاهد  حضور هرچه بهتر این عزیزان در جشنواره  های سراسری و بین المللی باشیم.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است
مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که همزمان با یوم‌الله 22 بهمن به شهرهای مرزی استان اردبیل و پارس‌آباد و بیله سوار سفر کرده بود، در این سفر با مسئولان و هنرمندان استانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

|

مهرداد رایانی‌مخصوص درباره کارگاه آموزشی‌اش در جشنواره فجر توضیح داد

بررسی شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر
مهرداد رایانی‌مخصوص درباره کارگاه آموزشی‌اش در جشنواره فجر توضیح داد

بررسی شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر

مهرداد رایانی‌مخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامه‌های چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل

احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای؛ زمینه‌ساز ارتقای آثار استان‌ها
گفت‌و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل

احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای؛ زمینه‌ساز ارتقای آثار استان‌ها

ابراهیم عادل‌نیا، نویسنده و کارگردان نمایش «اخته» که به عنوان برگزیده جشنواره تئاتر استانی اردبیل در بخش صحنه‌ای به جشنواره مناطق کشور راه‌پیدا کرده‌ است، با اشاره به برگزاری منظم و باشکوه جشنواره تئاتر استانی، احیای دوباره جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و تاثیر و نقش آن ...

|

داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است
داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است

داریوش مؤدبیان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، نکوداشت نامداران عرصه فرهنگ و هنر توسط صندوق اعتباری هنر را فرصت مغتنمی برای آشنایی، معرفی و ایجاد ارتباطات عمیق میان پیشکسوتان هنرمند و نسل جوان دانست.

|

دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید
دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید

 اکبر صادقی، دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران، با اعلام اینکه 26 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده‌اند، اسامی نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد تئاتری را اعلام کرد.

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران