در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر در آستانه هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی روایت می کند

17 نکته از خاطره جشن عروسک ها

ایران تئاتر:جشنواره نمایش عروسکی تا سال ۱۳۷۱ به صورت سالانه برگزار شده و پس از آن به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. با این حساب این رویداد کمی کوچکتر از بزرگترین جشنواره تئاتر کشور یعنی جشنواره فجر است.در این گزارش نگاهی اجمالی به آن خواهیم داشت.

جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در آستانه هفدهمین دوره  برگزاری اش به سر می برد. این جشنواره حالا دارد به سی سالگی اش نزدیک می شود و این امر برای هر رویدادی  نوید دهنده رسیدن به دوره شکوفایی است. جشنواره نمایش عروسکی هم از این امر مستثنی نیست و به همین دلیل انتظارات از آن بیشتر شده.

از سوی دیگر افزایش فارغ التحصیلان رشته نمایش عروسکی نیزخبر از این می دهد که در عرصه دانشگاهی زیرساخت هایی برای توسعه آکادمیک این شیوه نمایشی به وجود آمده است. این رویداد را می توان نخستین جشنواره بین‌المللی بعد از انقلاب و یکی از پنج جشنواره اصلی هنرهای نمایشی ایران دانست که در سال 1368 خورشیدی آغاز به کار کرد. جشنواره نمایش عروسکی تا سال 1371 به صورت سالانه برگزار شده و پس از آن به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. با این حساب این رویداد کمی کوچکتر از بزرگترین جشنواره تئاتر کشور یعنی جشنواره فجر است؛ تنها 7 سال و اگر برگزاری آن هر ساله بود امسال باید بیست و نهمین دوره اش را جشن می گرفت. به هر حال مراد از شمردن سن و دوره های برگزاری این رویداد پی بردن به اهمیت آن است. در این گزارش نگاهی اجمالی به آن خواهیم داشت.

 

  1. اولین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی  در هفته اول مرداد سال 68 برگزار شد. در این دوره 19 نمایش حضور داشتند. نکته جالب در این دوره حضور دو گروه از شهرستان است که از مشهد و سمنان در این فستیوال حضور داشتند. همچنین دو گروه از شوروی سابق با سه نمایش و یک گروه از هندوستان در بخش بین الملل اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی حضور داشتند.
  2. دومین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در تیرماه سال 69  با حضور 14 نمایش برگزار شد. که نکته جالب این دوره برتری کمّی آثار بین الملل است. 3 گروه از تهران، 3 گروه از شهرستان و 8 گروه از اروپا، امریکای جنوبی و آسیا در این جشنواره حضور داشتند.
  3. علی منتظری دبیر دوره اول بود که در آن زمان ریاست مرکز هنرهای نمایشی وقت را نیز بر عهده داشت. دبیری او برای سه دوره متوالی ادامه داشت.
  4. در چهارمین دوره جشنواره دوباره تعداد آثار خارجی از نمایش های ایرانی سبقت می گیرد؛ 7 گروه خارجی و 6 گروه داخلی. این دوره آخرین باری است که جشنواره نمایش عروسکی برگزاری متوالی را تجربه می کند. پس از این دوره است که این رویداد هر دوسال یک بار برگزار می شود.
  5. به گزارش ایران تئاتر در  هفتمین دوره که سال 1377 برگزار شد فرهنگسراها و خانه های فرهنگ به صورت گسترده ای در برگزاری و میزبانی گروه ها و اجراهایشان مشارکت داشتند.
  6. دوره هفتم جشنواره نمایش عروسکی را  می توان بزرگترین سال برگزاری آن دانست؛ حضور گروه های بخش بین الملل چشم گیر بود و گروه های داخلی نیز رشد سه برابری داشتند. 72 گروه داخلی ( 68 گروه در بخش صحنه ای14 گروه در بخش خیابانی) از شهرهای مختلف ایران  و22 اثر از نقاط مختلف جهان در این رویداد حضور داشتند.
  7. در سال 83 گروه های خارجی از 14 کشور جهان در این رویداد حضور داشتند که در مجموع هفده اثر را به روی صحنه بردند.
  8. یازدهمین دوره این جشنواره در سال 85دبیر نداشت.  دوره یازدهم  با مدیریت شورای سیاستگذاری برگزار شد. دبیر این شورا مرحوم جواد ذوالفقاری بود.
  9. مرضیه برومند برای اولین بار در سال 93 دبیری جشنواره عروسکی را بر عهده گرفت و با احتساب این دوره بعد از علی منتظری اولین دبیری است که سه دوره پیاپی این مسئولیت را به عهده دارد. همچنین او تنها زنی است که تا کنون توانسته دبیری این جشنواره را بر عهده داشته باشد.
  10. پیتر شومان موسس گروه نامدار نان و عروسک که پیش تر نیز به ایران سفر کرده بود سال 83 باردیگر به تهران آمد و کارگاهی رایگان برای دانشجویان نیز برگزار کرد.
  11.   در هشتمین دوره برگزاری این رویداد تئاتری اعلام شد که پیتر شومان در اختتامیه حضور خواهد داشت اما حضور او فیزیکی نبود و توسط ترفندهای خاص نمایشی که با طراحی زهرا صبری کارگردان مراسم اختتامییه انجام شده بود این اتفاق رخ داد.
  12. در شانزدهمین دوره این جشنواره پاتوق تئاتر عروسکی به وجود آمد که در آن شب ها اعضای گرو های عروسکی دور هم جمع می شدند و به تبادل تجربیاتشان می پرداختند. همچنین در این پاتوق دو نمایشنامه ویژه عروسکی نمایشنامه خوانی شد.
  13. ایدویا اوتگی مارتینز؛ دبیر کل اتحادیه یونیما در دوره شانزدهم جشنواره برای اولین بار  به تهران سفر کرد و از کیفیت آثار اجرایی  آن تعریف کرد و بر لزوم به وجود آمدن یک مرکز تخصصی برای نمایش عروسکی تاکید کرد.
  14.  در همان دوره  قرار  بر  این شد جشنواره تئاتر عروسکی با فجر و آیینی سنتی به صورت همزمان برقرار شود. که با بحث هایی همراه بود و سرانجام هم این اتفاق رخ نداد.
  15. در دوره شانزدهم افتتاحیه جشنواره با برنامه ای تحت عنوان شاد پیمایی بصورت رسمی برگزار شد که بسیار مورد توجه عموم مردم و کودکان قرار گرفت. این دوره از جشنواره نیز افتتاحیه با برنامه شاد پیمایی همراه خواهد بود.
  16.  ددی پودامجی از هنرمندان هندی شناخته شده نمایش عروسکی در جهان و دبیرکل اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی در دوره شانزدهم جشنواره به تهران آمد. در این دوره از جشنواره برای او و بهروز غریب پور مراسم بزرگداشتی برگزار شد.
  17. افغانستان یکی از کشورهای پای ثابت بخش بین الملل جشنواره بوده است که در سه دوره اخیر در این جشنواره حضور فعال داشته است.

 




مطالب مرتبط

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

نظرات کاربران