در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به کارگردانی روح‌الله جعفری

تجربه فوق‌العاده‌ای از گرد‌هم‌آیی محتوا و فرم

ایران تئاتر-علی جعفری : برای روح‌الله جعفری کارگردان نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» و آن‌همه شور که بر صحنه می‌آفریند.

نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» روزهای آخر را در تالار چهارسو می‌گذراند. امیدوارم بعد از این، روح‌الله نمایشش را در تماشاخانه دیگری دوباره به اجرا در بیاورد تا آن‌ها که هنوز موفق به دیدنش نشده اند، ناکام نمانند.
دیشب به هنگام تماشای «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» یک‌بار دیگر دریافتم هنوز تئاترمان می‌تواند شورانگیز باشد؛ می‌تواند وجدآفرین باشد‌، می‌تواند مخاطبانش را بخنداند، بگریاند، بمیراند و خوشبختانه زنده کند. این البته احساس من به تنهایی نبود؛ همه آن‌هایی که در سالن نشسته بودیم و جادوی صحنه «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» ما را در خود فرو برده بود، همین احساس را داشتیم. بعد از اتمام نمایش با هرکه گپ زدم، همین حال را داشت. به خودم گفتم خوش‌به‌حال روح‌الله جعفری.
«ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به‌کارگردانی دکتر روح‌الله جعفری پر از ستاره است؛ از مهدی بجستانی و مجید رحمتی و آذر خوارزمی بگیر تا همین حمید رحیمی که دیوانه‌واری‌اش و انرژی بی‌پایانش روی صحنه سرمستمان می‌کند. چهره و حال رحیمی چقدر شبیه است به همان عکس معروف میرهولد به هنگام دستگیری توسط پلیس مسکو. و گذشته از همه این‌ها اصلاً چرا راه دور برویم، بازی کامیار محبی در همان یک صحنه حضورش را مگر می‌توان نادیده گرفت؟
نمایشنامه محشر «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» نوشته ماتئی ویسنی‌یک را اصغر نوری مثل همه ترجمه‌هایش محشر ترجمه کرده است. نمایشنامه محشر، ترجمه محشر، کارگردان محشر، گروه محشر؛ روی‌هم می‌شود تجربه فوق‌العاده‌ای از گرد‌هم‌آیی محتوا و فرم. حرف‌هایی برای دیدن. فرم هایی برای شنیدن.
روح‌الله جعفری این استعداد و انگیزه و دانش و تجربه را دارد که روی صحنه برایمان حرف‌هایش را به تصویر بکشد (شک نکنید در تئاتر ما همین الان خیلی‌ها هستند که نه استعداد، نه انگیزه، نه دانش و نه تجربه حرف زدن دارند، اما به یمن همه‌جور رانت و رابطه و پول کثیف، دایم‌الصحنه شده اند).
اندیشه جهانِ میرهولدی «ریجارد سوم اجرا نمی‌شود» در دستان روح‌الله جعفری روی صحنه تجسم عینی پیدا می‌کند و خشونت جهان استالینیستی‌اش فراتر از شکل تاریخی، از گذشته به امروز می‌رسد.
امیدوارم روح‌الله جعفری به این زودی ها خسته نشود؛ ناملایمت‌ها را همچنان به جان بخرد و برای تجسم تفکراتش از روح و جان و عمرش هزینه کند.
فعلاً تا روز جمعه  «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» اجرا می‌شود؛ ساعت 19:45 در تالار چهار سو. این فرصت را از دست ندهید.

 




نظرات کاربران