در حال بارگذاری ...
فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی رونمایی شد

شهرام کرمی: کار در حوزه تئاتر کودک رویدادها را به جریان فرهنگی تبدیل می‌کند

فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی صبح امروز با حضور مسئولان برگزاری این رویداد هنری در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر، در جلسه صبح امروز که با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، افشین تحفه‌گر معاون هنری و نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمدجواد استادی مشاور مدیرکل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، چمی‌گو مدیرعامل موسسه آفرینش‌های فرهنگی هنری آستان قدس رضوی، مهدی سیمزاری معاون این موسسه و دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره کودک و نوجوان رضوی، سیدحجت طباطبایی رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اتابک نادری مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، حسین مؤذن مدیر تالار هنر، مریم کاظمی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی برگزار و جزئیات فراخوان، موضوعات و رویکرد جشنواره امسال و همچنین نحوه برگزاری هرچه ‌بهتر جشنواره بیان شد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در این نشست منطقه خراسان و شهر مشهد را بهترین منطقه برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی عنوان کرده و ظرفیت‌های زیرساختی، زیارتی و گردشگری این شهر را در کنار هنرمندان شناخته‌شده تئاتر ازجمله ویژگی‌های این شهر برشمرد.

او با اشاره به جشنواره‌های تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: یک رویداد فرهنگی و هنری زمانی می‌تواند اثربخش باشد که به یک جریان فرهنگی تبدیل شود. متأسفانه بیشتر جشنواره‌هایی که در کشور طراحی و برگزار می‌شوند جشنواره‌هایی تبلیغی هستند ولی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنواره‌ای تبلیغی نیست، پرمخاطب است و به شکلی خاص روی مخاطبش تأثیر می‌گذارد. کار در این حوزه رویداد را به جریانی فرهنگی تبدیل می‌کند که در کل منطقه تأثیر می‌گذارد. نمونه‌های این جریان فرهنگی را در شهرهای همدان و مریوان می‌توانیم به‌خوبی ببینیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید را دوری از نگاه جشنواره‌ای و جشنواره‌زدگی تئاتر عنوان کرده و تأکید کرد: ما از رویدادی که جریان فرهنگی ایجاد کند حمایت خواهیم کرد.

افشین تحفه‌گر نیز در این جلسه با قدردانی از استان هرمزگان که یازده دوره گذشته این جشنواره را میزبانی کرده به بیان توضیحاتی در خصوص میزبانی شهر مشهد از این رویداد و جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی در سال جاری پرداخته و گفت: سیاست جشنواره‌های رضوی از امسال تمرکززدایی از زمان برگزاری بود. پانزده دوره گذشته جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی در دهه کرامت برگزار می‌شد که از امسال تصمیم  گرفته شد 32 جشنواره در طول سال پخش شود.

او زمان برگزاری جشنواره را اسفندماه 97 اعلام کرده و گفت: در برگزاری جشنواره امسال دستگاه‌های مختلف آستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری همکاری دارند. درعین‌حال کانون پرورش فکری، صداوسیما، حوزه هنری، آموزش‌وپرورش و دیگر دستگاه‌های فرهنگی نیز که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند همراه این رویداد هنری خواهند بود.

او ابراز امیدواری کرد که از توان و تجربه بخش‌های مختلف و هنرمندان شاخص تئاتر کودک و نوجوان در برگزاری هر چه‌بهتر این رویداد  بهره ببرند.

تحفه‌گر برگزاری جلسه‌ای با حضور هنرمندان برجسته این حوزه در دهه ولایت، اجرای عمومی  نمایش‌های کودک و نوجوان و اجرای آثار برگزیده دوره قبل جشنواره، تولید محتوای نمایشی و نمایشنامه، تجلیل و تقدیر از بزرگان این عرصه را از جمله برنامه‌های پیش روی جشنواره دوازدهم تئاتر کودک رضوی معرفی کرده و تشکیل شورای جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان در اداره کل هنرهای نمایشی را برای ارتباط نزدیک‌تر و برنامه‌ریزی هماهنگ جشنواره‌های این حوزه پیشنهاد داد.

چمی‌لو مدیرعامل موسسه آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی نیز سیاست مدیریت جدید این آستان را توجه جدی به کودکان و نوجوانان عنوان کرده و به بخشی از فعالیت‌های این موسسه در دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر کودک رضوی اشاره کرد.

او تصریح کرد که از پیشنهاد میزبانی جشنواره استقبال کرده‌اند و تفاهم‌نامه خوبی بین بنیاد امام رضا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته‌شده است. با توجه به بحث گسترش فضای رسانه‌ای صداوسیمای استان به جمع حامیان جشنواره پیوسته و محصولات تولیدشده از سوی صداوسیما در این خصوص در طول سال مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

مهدی سیمریز دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: ابتدا قرار بود جشنواره در آذرماه برگزار شود که به دلیل برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و با توجه به این‌که هنرمندان مشهد برای حضور در این رویداد آماده می‌شوند این زمان را به اسفندماه تغییر دادیم.

او بخش‌های جشنواره را بخش تئاتر عروسکی و بخش صحنه‌ای معرفی کرده و بیان کرد که در هر بخش بین 6 تا 8 اثر به جشنواره راه پیدا خواهند کرد..

در بخش دیگر این نشست جزئیات برگزاری جشنواره از سوی هر یک از حاضران مورد دقت قرارگرفته و پیشنهادهایی برای ارتقا کیفیت آثار و شیوه برگزاری مطرح شد.

حسین مؤذن مدیر تالار هنر نیز که دو دوره دبیر جشنواره کتاب سازی رضوی بوده افزایش دامنه موضوعات جشنواره را مطرح کرده و گفت: اگر جشنواره کودک و نوجوان رضوی تولیدات موفقی داشته باشد آمادگی داریم تا با معرفی جشنواره در برنامه اجرای عمومی آثار قرار دهیم.

مریم کاظمی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز پیشنهاد داد : متن‌های درست و موضوعات مدون می‌تواند به هنرمندان معرفی شود. انتخاب نیروهای متخصص در دبیرخانه و پیگیری دقیق شرایط فراخوان به تولیدات نو، بدیع و با سطح کیفی بالا منتهی خواهد شد. اعزام کارشناسانی که در طول سال آثار کودک و نوجوان را در شهرها و استان‌های مختلف ببینند نیز می‌تواند به انتخاب آثار باکیفیت‌تر برای جشنواره کمک کند.

اتابک نادری مدیر امور استان‌ها نیز جشنواره تئاتر رضوی را جشنواره‌ای معنوی و دینی معرفی کرد که می‌تواند بحث معنویت در زندگی را مدنظر داشته باشد و حتی از آثار مکتوب دیگر ادیان الهی نیز بهره ببرد.

موضوعاتی مانند دعوت از هنرمندان شاخص برای تولید تئاتر، تعداد آثاری که به هر بخش راه پیدا می‌کنند، توجه به تولید نمایشنامه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تنوع موضوعات مدنظر جشنواره و استفاده از داستان‌ها، روایات و احادیث در این حوزه همچنین توجه به نشر صفات اخلاقی و تربیتی امام رضا(ع)، توجه به ویژگی‌هایی همچون مهربانی و عطوفت، توجه به بحث اقتباس، قرار دادن مشاور برای آثار نمایشی از اولین مرحله تولید و  توجه به حوزه بین‌الملل، توجه به برنامه‌های جنبی و مردمی در جشنواره و... از سوی حاضران در این جلسه طرح و موردبررسی قرار گرفت.

در پایان این نشست پوستر فراخوان جشنواره توسط شهرام کرمی، افشین تحفه‌گر و چمی گو رونمایی شد.

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی اسفندماه 1397 در شهر مشهد برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران