در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری در هفدهمین جشنواره عروسکی تهران- مبارک

71نمایش در 5 بخش صحنه ای، فضای باز، ملل، تجربه و مدارس به روی صحنه می روند

ایران تئاتر- علی رحیمی: هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک در ۵ بخش صحنه ای، فضای باز، ملل، تجربه و مدارس و با حضور ۷۱نمایش از ۲۰ استان کشور و ۵ کشور خارجی از یکم تا هفتم شهریورماه برگزار می شود.

هفدهمین جشنواره عروسکی تهران- مبارک با شعار «آسمان عروسک‌ها آبی است» و با رویکرد توجه به عنصر نوآوری و شگفتی به عنوان ویژگی نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک نمایشنامه از اول تا هفتم شهریورماه برگزار خواهد شد.

در این جشنواره که در 5 بخش نمایش صحنه ای، بخش نمایش عروسکی ملل، نمایش عروسکی فضای باز، تجربه و مدارس برگزار می شود، 71نمایش به اجرا در می آید.

به گزارش سایت خبری ایران تئاتر، براساس اطلاعات آماری 28نمایش صحنه ای، 14 نمایش در فضای باز، 6 نمایش عروسکی ملل، 16 تئاتر تجربی و 7 تئاتر مدارس در این جشنواره حضور دارند و طی آن آثار نمایشی 20 شهر تهران (41نمایش)، کرمانشاه(3نمایش)، مشهد (2 نمایش)، همدان (2نمایش)، آبادان (2نمایش)، اردبیل (1 نمایش)، بندرعباس(1 نمایش)، ایلام(1 نمایش)، شهرضا(1 نمایش)، مسجدسلیمان(1 نمایش)، بوشهر(1 نمایش)، لاهیجان(1 نمایش)، بیرجند(1 نمایش)، تبریز(1 نمایش)، فارسان(1 نمایش)، بندرلنگه(1 نمایش)، گنبدطاووس(1 نمایش)، شهرقدس(1 نمایش)، کرج(1 نمایش)، یزد(1 نمایش) و 5 کشور فرانسه (2 نمایش)، کرواسی(1 نمایش)، تایوان(1 نمایش)، افغانستان(1 نمایش) و هلند(1 نمایش) در معرض دید عموم قرار می گیرند.

براساس اطلاعات آماری، 84کارگردان شامل37کارگردان زن و 47کارگردان مرد، 55نویسنده (بجز آثار بخش مدارس و تجربه که اطلاعات آنها در دسترس نبود) شامل 20نویسنده زن و 35نویسنده مرد و 402بازیگر (اعم از بازی دهنده، صدا پیشه و بازیگر ) شامل 209بازیگر زن و 193بازیگر مرد حضور دارند.

در بخش تکنیک های نمایش نیز (بجز دو بخش بین الملل و مدارس که اطلاعات آنها مشخص نیست)، عمده آثار با تکنیک تلفیقی به روی صحنه می روند.اطلاعات آماری نشان می دهد 30 نمایش به صورت تلفیقی، 5 نمایش به شیوه رومیزی، 4نمایش به شیوه سایه بازی، 3 نمایش به شیوه نخی، 2 نمایش به شیوه ماروت، 2 نمایش به شیوه دستکشی و 2 نمایش به شیوه میکروتئاتر اجرا می شوند. تکنیکهای خیمه شب بازی، میکس، انیماترونیک، پانتومیم، ماسک، تلکم و میله ای از دیگر شیوه هایی است که گروههای نمایشی برای اجرا از آنها بهره گرفته اند.

سایت خبری ایران تئاتر تحلیل آماری جزئیات بخشهای مختلف این جشنواره را به شرح زیر ارائه کرد:

 

1) بخش صحنه ای

بخش صحنه ای که در چهار شاخه ویژه مخاطبان بزرگسال (13 اثر)، ویژه مخاطب کودک، نوجوان و خانواده(10 اثر)، اثر ویژه و میهمان(4 اثر)  برگزار می شود.

بیشترین آثار این بخش مربوط به هنرمندان تهرانی با اجرای 21نمایش (شامل 9 نمایش در بخش بزرگسال، 8 نمایش در بخش کودک، نوجوان و خانواده، یک نمایش در بخش اثر ویژه و 3 نمایش در بخش میهمان) است. شهر مشهد با دو نمایش (یک نمایش در بخش بزرگسال و یک نمایش در بخش کودک، نوجوان و خانواده) و شهرهای کرمانشاه، بندرعباس، ایلام و شهرضا هرکدام با یک نمایش در این بخش حضور دارند.

براساس آمار، 16نمایش این بخش  به شیوه تلفیقی نمایش (6 نمایش در بخش بزرگسال، 6 نمایش در بخش کودک، نوجوان و خانواده ، اثر ویژه و 3 نمایش در بخش میهمان)، 4 نمایش به شیوه رومیزی (2 نمایش در بخش بزرگسال، 2 نمایش در بخش کودک، نوجوان و خانواده)، 2نمایش به شیوه سایه(1 نمایش در بخش بزرگسال، 1نمایش در بخش مهمان) و سایر نمایشها به شیوه های میکروتئاتر، ماروت، میکس، انیماترونیک و پانتومیم به اجرا در می آیند.

30کارگردان(11 کارگردان زن و 18 کارگردان مرد) در این بخش حضور دارند که سهم بخش بزرگسال 13کارگردان (4کارگردان زن، 9 کارگردان مرد)، بخش کودک، نوجوان و خانواده 11کارگردان(4کارگردان زن و 7 کارگردان مرد)، بخش ویژه یک کارگردان و بخش میهمان 5کارگردان(3کارگردان زن و 2 کارگردان مرد) بود.

در نمایشنامه نویسی نیز 32نویسنده (14نویسنده زن و 17 نویسنده مرد) حضور دارند که سهم بخش بزرگسال 16نویسنده (6نویسنده زن و 10نویسنده مرد)، بخش کودک، نوجوان و خانواده 9نویسنده (4نویسنده زن و 5 نویسنده مرد)، بخش ویژه یک نویسنده و بخش میهمان 6نویسنده (4نویسنده زن و 2نویسنده مرد) بود.

تعداد بازیگران(اعم از بازی دهنده، صدا پیشه و بازیگر) بخش صحنه ای هفدهمین جشنواره عروسکی ایران-مبارک نیز 248نفر (141 بازیگر زن و 107بازیگر مرد) است که سهم بخش بزرگسال 91بازیگر (42بازیگر زن و 49بازیگر مرد)، بخش کودک، نوجوان و خانواده 90 بازیگر (61 بازیگر زن و 29 بازیگر مرد) ، بخش ویژه 36بازیگر و بخش میهمان 31 بازیگر (19 بازیگر زن و 12 بازیگر مرد) بود.

 

2) بخش فضای باز

14 نمایش هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی ایران-مبارک در فضای باز به اجرا در می آید و بیشترین آثار به هنرمندان تئاتر(6اثر) مختص است. در این بخش شهرهای کرمانشاه و سلیمانیه، مسجد سلیمان، بوشهر، همدان، لاهیجان، بیرجند، آبادان و تبریز نیز هر کدام یک اثر در جشنواره دارند.

براساس آمار 6اثر این بخش به شیوه تلفیقی، 2اثر به شیوه ماسک، 2 اثر به شیوه دستکشی و سایر آثار به شیوه های ماورت، نخی، تلکم و میله ای در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

همچنین 14 کارگردان(5کارگردان زن و 9 کارگردان مرد)، 15 نویسنده (3 نویسنده زن و 12 نویسنده مرد) و 90بازیگر (اعم از بازی دهنده، صدا پیشه و بازیگر) شامل 39 بازیگر زن و 51بازیگر مرد در این بخش حضور دارند.

 

3) بخش بین الملل

در بخش بین الملل این جشنواره 6 اثر از 5 کشور (فرانسه2اثر، کرواسی، تایوان، افغانستان وهلند) حضور دارند.

8 نویسنده(3نویسنده زنو 5نویسنده مرد)، 9کارگردان(2کارگردان زن و 7کارگردان مرد) و 23 بازیگر در این نمایش ها حضور دارند.

 

4) بخش تجربه

در بخش تجربه(تجربه، نوآوری و تفاوت) که یکی از بخشهای جدید جشنواره محسوب می شود و در آن بر نمایش‌های خلاقانه (که با شیوه‌های معمول نمایش عروسکی متفاوت است)، برخورد نوآورانه با عروسک، خلق شیوه‌های جدید نمایشگری عروسکی و تمرکز بر اجراهایی با مدت زمان کوتاه تاکید شده است، 16اثر به روی صحنه می روند.

در این بخش نیز بیشترین اثار متعلق به هنرمندان تهرانی(با 11 اثر) است و هنرمندان شهرهای همدان، آبادان، کرج، یزد و کرمانشاه نیز هر کدام یک اثر دارند.

عمده نمایش های بخش تجربه به شیوه تلفیقی (9اثر) است. همچنین 2 اثر به شیوه سایه، 2 اثر به شیوه نخی، یک اثر به شیوه میکروتئاتر، یک اثر به شیوه رومیزی و یک اثر به شیوه دستکش در این جشنواره حضور یافته اند.

16 کارگردان (7کارگردان زن و 9 کارگردان) این نمایش ها را به روی صحنه می برند.

 

5) بخش مدارس

 آخرین بخش هفدهمین جشنواره عروسکی ایران-مبارک نیم نگاهی به تئاتر مدارس دارد که با هدف معرفی استعدادهای تازه در سطح مدارس برگزار می شود. در این بخش 7 نمایش(3 نمایش از تهران، یک نمایش از فارسان، یک نمایش از بندرلنگه، یک نمایش از گنبدکاووس و یک نمایش از شهر قدس) به روی صحنه می روند.

7 مربی این نمایش ها را برای اجرا آماده کرده اند و 64بازیگر (29 بازیگر زن و 35بازیگر زن) در این نمایشها ایفای نقش می کنند.




نظرات کاربران