در حال بارگذاری ...
سهم گروه‌های تئاتر استان‌ها از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک

اجرای 24 تئاتر عروسکی از 16 استان کشور

ایران تئاتر- امسال در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک در حالی ۷۱ اثر نمایشی  طی هفت روز در سالن‌های شهر تهران اجرا می‌شود که از این تعداد، ۲۴ اثر از تولیدات گروه‌های تئاتر در ۱۶ استان کشور هستند.

کاروان هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مباک با دبیری مرضیه برومند بعنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتری کشور با برپایی مراسم شادپیمایی در پارک آب و آتش تهران، از اول  تا هفتم شهریورماه حرکت خود را آغاز می‌کند.

جشنواره هفدهم تئاتر عروسکی تهران- مبارک امسال در 5 بخش صحنه‌ای (بزرگسال- کودک و خانواده)، فضای باز، بین‌الملل، تجربه و تئاتر مدارس، میزبان 71 اثر نمایشی از ایران و کشورهای فرانسه، کرواسی، تایوان، افغانستان و هلند است. در این بین اما آنچه به نظر می‌رسد می‌توان از آن بعنوان یک اتفاق قابل توجه نام برد و هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک را نسبت به دوره‌های پیشین تا حدی متمایزتر می‌کند، حضور پُررنگ‌تر گروه‌های تئاتر استانی به ویژه در دو بخش فضای باز و تئاتر مدارس است.

بر اساس اعلام نهایی آثار پذیرفته شده در جشنواره هفدهم تئاتر عروسکی تهران- مبارک، امسال 24 نمایش عروسکی از 16 استان کشور از جمله؛ استان‌های اردبیل، کرمانشاه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، هرمزگان، ایلام، اصفهان، خوزستان، همدان، بوشهر، یزد، البرز، آذربایجان شرقی، گیلان، چهارمحال و بختیاری و گلستان، موفق به حضور در بخش‌ نهایی این جشنواره شده‌اند.

گروه‌های تئاتر استانی در بخش نمایش‌های صحنه‌ای ویژه مخاطب بزرگسال از 12 اثر اعلام شده تنها 4 سهم را توانستند از آن خود کنند.

نمایش‌های «آی ایشیق» با طراحی و کارگردانی محمدتقی اسماعیلی از شهر اردبیل (استان اردبیل)، نمایش «امروز چه سالیه؟» با کارگردانی مریم نوقانی از شهر مشهد (استان خراسان رضوی)، نمایش «سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از شهر کرمانشاه (استان کرمانشاه) از جمله آثاری هستند که در بخش صحنه‌ای جشنواره هفدهم برای مخاطب بزرگسال اجرا خواهند شد.

در بخش میهمان هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک نیز امسال دو نمایش «مکبث» با طراحی و کارگردانی مجید بشکال از شهر بندرعباس (استان هرمزگان) و نمایش «قصه بخت» نوشته داوود فتحعلی بیگی با طراحی و کارگردانی مشترک احسان صانعی و زهرا بکتاش از شهر شهررضا (استان اصفهان) در کنار سه نمایش دیگر این بخش که هر سه از تهران هستند اجرا می‌شود.

گروه‌های تئاتر استان‌ها در بخش نمایش‌های صحنه‌ای ویژه مخاطب کودک و خانواده، تنها 2 سهم از 10 نمایش راهیافته به مرحله نهایی جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد گروه‌های تئاتر استانی در این بخش آنطور که باید نتوانستند موفق عمل کنند. نمایش‌های «درخشنگ» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا آقایی از شهر ایلام (استان ایلام) و «غول بابا» با کارگردانی مشترک مهدی سیم‌ریز و محبوبه پاداش از شهر مشهد (استان خراسان رضوی)، دو نمایش حاضر در این بخش هستند.

اما برخلاف بخش صحنه‌ای گروه‌های تئاتر استان‌ها در بخش نمایش‌های فضای باز هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک حضوری پررنگ و قوی‌تری داشتند به طوری‌که 8 سهم از 14 نمایش راهیافته به بخش نهایی را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایش‌های «زال و سیمرغ» با کارگردانی سعید ذبیحی از  شهر کرمانشاه (استان کرمانشاه)، «بازِندَک» با کارگردانی علی قاضی از شهر مسجدسلیمان (استان خوزستان)، «دریایی‌ها» با کارگردانی محمد مظفری از شهر  بوشهر (استان بوشهر)، «للین» با کارگردانی محسن پورقاسمی از  شهر همدان (استان همدان)، «بارگاه سلیم خان» با کارگردانی مشترک سیاوش ستاری و شهرزاد مبرهن از شهر لاهیجان (استان گیلان)، «مترسک» با کارگردانی حسین عباس‌زاده از شهر بیرجند (خراسان جنوبی)، «دریا سمیر کو؟» با کارگردانی فاطمه بحرینی از شهر آبادان (استان خوزستان) و «بالاجاتکه» با کارگردانی مهدی صالحیار از شهر تبریز (استان آذربایجان شرقی) امسال در بخش فضای باز هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

در بخش تجربه بعنوان یکی از بخش‌هایی که امسال برای نخستین بار به بخش‌های جشنواره  اضافه شده، از 16 نمایش اعلام شده سهم گروه‌های تئاتر استانی تنها 5 نمایش است. نمایش‌های «او» کاری از  وحید خسروی از شهر کرمانشاه (استان کرمانشاه)، «رویای پرومته» کاری از محسن اکرمی از شهر یزد (استان یزد)، «زنگ تفریح» کاری از فاطمه سلجوقی از شهر کرج (استان البرز)، «عروسک‌های من» کاری از مهربان غلامیان از شهر آبادان (استان خوزستان) و «لبخند تلخ ژکوند» کاری از رها اسکندری از شهر همدان (استان همدان)، عناوین آثار راهیافته از استان‌های کشور به این بخش جشنواره است.

گروه‌های تئاتر استانی امسال در بخش تئاتر مدارس هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک توانستند 4 سهم از 7 اثر راهیافته به این بخش را به خود اختصاص بدهند. نمایش‌های «به دنبال فلک» کاری از نوشین فرهادی از شهر فارسان (استان چهارمحال و بختیاری)، «خنده ماهی» کاری از امیر سالاری از بندر لنگه (استان هرمزگان)، «خوراک ماران» کاری از غزاله عبادی از شهر گنبد کاووس (استان گلستان) و «موسی و شبان» کاری از حجت هاشمی از شهر قدس (استان البرز) عناوین آثار تولید شده توسط گروه‌های تئاتر استان‌ها در بخش مدارس جشنواره امسال است.




نظرات کاربران