در حال بارگذاری ...
  • قاسم رحمتی طراح مجسمه های «اپرای عروسکی خیام» نمایش حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

    صحنه در خیام موجودی زنده است

    قاسم رحمتی مدیر صحنه، طراح و سازنده مجسمه‌های اپرای خیام در یادداشت خود چشم‌های تماشاگر را یکی از اعضای اپرا و صحنه دانست. این نمایش روز چهارم و پنجم(۴ و ۵ شهریور) هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ساعت ۲۱ در تالار فردوسی به صحنه می رود. به همین مناسبت این یادداشت را بازنشر می کنیم.

    به گزارش ایران تئاتر در متن یادداشت قاسم رحمتی آمده است:
    صحنه در اپرای عروسکی خیام، گویایی در عین سادگی است. رسیدن به‌سادگی و شفافیت ریالیسم با فراخوانی زنجیروار نور، نور، نور که باعث می‌شود تخته و پارچه و ... بعد چهارم از جسم را به تماشاگر القا کند، بعدی که در روزمرگی‌های انسانی جایی برایش متصور نیستیم.
    استاد غریب پور با ادغام و حل کردن اجسام و نور، صحنه‌هایی را آفریده که گویای شخصیت چندبعدی خیام باشد.
    صحنه در خیام اشاره‌ای تیزبینانه به واقعیت‌های بی‌چون‌وچرای زمانه‌ی اوست، زیبایی، افلاک و کهکشان، خاک، جنگ، عشق، تعصب کور، خون و نابودی هرچه هست و نیست.
    زبان صحنه خیام زبان خاص خیام است؛ سیال و رونده و زنده.
    در صحنه خیام استفاده از تاریکی به عنوان یک عنصر فعال در کنار نور و سایه خودنمایی می کند. در صحنه خیام هر شئی، هر روشنی و البته هر تاریکی شخصیت محوری خود را داراست، سایه ها مجاز حسمند که همچون حقیقتی گفتاری را فریاد می زنند. هر شئی در صحنه همچون بازیگریست که در قاب تصویر اپرای عروسکی خیام عرض اندام می کند و گویای فلسفه ایست که در همکاری با بقیه ی اجزا، جمله های استاد را روایت می کنند. در اپرای خیام به چشم بیننده احترام گذاشته می‌شود احترامی درخور.
    در اپرای عروسکی خیام چشم‌های تماشاگر خود یکی از اعضای اپرا و صحنه است که استادانه در بازی نور و رنگ همراه نمایشند. صحنه در خیام موجودی زنده است؛ نفس می کشد، نبض دارد، موجودی که زندگی شخصیت های نمایش در ارتباط تنگاتنگ با آن است.
    بازی دهندگی و صحنه در اپرای خیام دو جزء تفکیک ناپذیرند که استاد غریب پور سعی در استفاده از عناصر سه بعدی (مجسمه و نقش برجسته ها) به جای عناصر دو بعدی داشتند، زیرا انسان (عروسک) موجودیست سه بعدی و با صحنه ای سه بعدی به هم آمیختگی منطقی را رقم می زنند.




    مطالب مرتبط

    گفت و گو با بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

اپرای خیام؛ عظیم‌ترین نمایشی است که تا امروز کار کرده‌ام
    گفت و گو با بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

    اپرای خیام؛ عظیم‌ترین نمایشی است که تا امروز کار کرده‌ام

    ایران تئاتر: پنجمین اُپرا از اُپراهای عروسکی دکتر بهروز غریب‌پور با محوریت چهره‌های فرهنگی و ادبی ایران‌زمین در روز چهارم و پنجم(4 و 5 شهریور) هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ساعت ۲۱ در تالار فردوسی به صحنه می رود. به همین مناسبت گفت و گو با کارگردان نمایش را بازنشر ...

    |

    یادداشت مریم اقبالی بر اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

گنجینه‌ی گروه آران دو وجه آشکار و نهان دارد
    یادداشت مریم اقبالی بر اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

    گنجینه‌ی گروه آران دو وجه آشکار و نهان دارد

    مریم اقبالی بازی‌دهنده‌ پیشکسوت گروه تئاتر عروسکی «آران» که از سال ۸۱ همزمان با تاسیس این گروه پرآوازه دنیای عروسک ها با آن همراه بود یادداشتی را که به بهانه «اپرای عروسکی خیام» به رشته تحریر درآورده بود. این نمایش روز چهارم و پنجم(4 و 5 شهریور) هفدهمین جشنواره بین المللی ...

    |

    جشنواره عروسکی به روایت رسانه‌های کاغذی

مگر عروسک‌ها آسمان‌مان را آبی کنند
    جشنواره عروسکی به روایت رسانه‌های کاغذی

    مگر عروسک‌ها آسمان‌مان را آبی کنند

    ایران‌تئاتر: انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با جشنواره تئاتر عروسکی، فصل مشترک صفحات فرهنگی هنری بعضی از روزنامه‌های سراسری کشور در طول یک هفته برگزاری جشمواره بوده است؛ که در ادامه به آن می‌پردازیم.

    |

    گفت‌وگو با افسانه زمانی کارگردان نمایش «ترنج» در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

پایه و طرح قصه در همه اقوام یکسان است
    گفت‌وگو با افسانه زمانی کارگردان نمایش «ترنج» در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

    پایه و طرح قصه در همه اقوام یکسان است

    نمایش «ترنج» به کارگردانی افسانه زمانی روز چهارم و پنجم(4 و 5 شهریور) هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ساعت 19 در تالار بوستان کتنون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    میثم یوسفی کارگردان حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی در گفت و گو با ایران تئاتر

اسطوره ها نمایانگر هویت  جامعه هستند
    میثم یوسفی کارگردان حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی در گفت و گو با ایران تئاتر

    اسطوره ها نمایانگر هویت جامعه هستند

    نمایش «هدیه اسرار آمیز» به کارگردانی میثم یوسفی روز دوم(2 شهریور) هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ساعت 17:30 در تالار گلستان به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    نگاهی به نمایش هدیه اسرار آمیز میثم یوسفی در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

نمایشی درباره اسطوره‌ها، آداب و رسوم
    نگاهی به نمایش هدیه اسرار آمیز میثم یوسفی در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی

    نمایشی درباره اسطوره‌ها، آداب و رسوم

    نمایش «هدیه اسرار آمیز» به کارگردانی میثم یوسفی روز دوم(2 شهریور) هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ساعت 17:30 در تالار گلستان به صحنه می رود٬ به همین بهانه نقد نمایش را بازنشر کردیم.

    |

    علیرضا ناصحی هنرمند حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی در گفتگو با ایران تئاتر

تولید نمایش عروسکی توانایی‌های مضاعفی را می‌طلبد
    علیرضا ناصحی هنرمند حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی در گفتگو با ایران تئاتر

    تولید نمایش عروسکی توانایی‌های مضاعفی را می‌طلبد

    علیرضا ناصحی فعال عرصه تئاتر گفت: به عقیده من تولید نمایش عروسکی بسیار دشوارتر از نمایش‌های معمول است و توانایی‌های مضاعفی را می‌طلبد.

    |

    کارگردان «سیمین و فرزان» حاضر در جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

نمایش عروسکی ظرفیت‌های متکثری برای درونمایه‌های گوناگون دارد
    کارگردان «سیمین و فرزان» حاضر در جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    نمایش عروسکی ظرفیت‌های متکثری برای درونمایه‌های گوناگون دارد

    فهیمه عابدینی نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی « سیمین و فرزان» معتقد است؛ فرمت نمایش عروسکی قابلیت‌های بسیار متکثر و متعددی برای درونمایه های گوناگون از فلسفی و مفهومی گرفته تا داستان‌های عامه پسند دارد.

    |

    نظرات کاربران