در حال بارگذاری ...
سجاد آقا بابایی کارگردان نمایش سیرک ما کو در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

به دنبال آموزش مهارت های کاربردی به کودکان هستیم

ایران تئاتر: نمایش محیطی و مشارکتی «سیرک ما کو؟» با هدف آموزش مهارت های کاربردی از جمله جهت یابی، کمک های اولیه، غلبه بر ترس، دوستی با طبیعت و ... تا پایان شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در می آید.

سجاد آقابابایی نویسنده و کارگردان نمایش «سیرک ما کو» در گفتگو با ایران تئاتر گفت: به طور کلی تئاتر مشارکتی بر مبنای دغدغه‌های مردم طراحی می‌شود و به دنبال آن است تا مخاطب رنج‌ها و آسیب‌هایش را بشناسد یا اینکه بداند چطور می‌بایست با مشکلات مواجه شود و به عبارتی مهارت های لازم برای زندگی بهتر را آموزش می دهد. سیرک ما کو نیز بر پایه همین تفکر درصدد آموزش مهارت های کاربردی به کودکان است.

وی افزود: ایده این نمایش را از نوع آموزش هایی که سازمان دانش آموزی(پیش آهنگی) سابق گرفتیم و متن را به همراه سرکار خانم فاطمه سید طالبی که از مربیان خوب کودک در کشور است نوشتیم و برای اجرا آماده کردیم.

آقابابایی با اشاره به مهارت هایی که در این نمایش به بچه ها داده می شود، گفت: جهت یابی از طریق خورشید و درختان، مهارت کمک های اولیه، مهارت زندگی و غلبه بر ترس، دوستی با طبیعت و حیوانات و... از جمله موضوعاتی است که تلاش می شود در این نمایش به بچه ها آموزش داد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این نمایش مشارکتی است بچه ها در مسیر داستان حضور دارند و در حوادث دخالت می کنند لذا بهتر می توانند موضوعات را بیاموزند و در ذهن بسپارند.

کارگردان نمایش « سیرک ما کو» در خصوص داستان نمایش نیز گفت: نمایش متشکل از دو شخصیت سارا و دلقک است که در یک سیرک سیار کار می کنند. سارا به خاطر سفرهای زیادی که با پدرش رفته  مهارت‌ های زندگی در شرایط سخت را فرا گرفته، اما دلقک سر به هوا و بازیگوش است و مدام دردسر درست می کند. آنها فیل کوچولو را که برای سیرک برنامه اجرا می کند، گم ‌کرده اند و در حوالی سیرک دنبالش می گردند، تا اینکه متوجه می شوند که خودشان در جنگل گم شدند. تماشاگر هم در همین حین‌متوجه می شود که با آنها گم شده است. سارا همگی را دعوت به آرامش می کند و تصمیم‌می گیرند تا راه سیرک را پیدا کنند تابه پدرش اطلاع دهند که فیل کوچولو گم شده است ولی دلقک طبق معمول با بازیگوشی به سمت آنطرف جنگل می رود و آنها را از مسیر اصلی دورتر می کند.

وی افزود: در طول مسیر سارا مشکلات را با مهارت هایی که از پدر یاد گرفته است یکی پس از دیگری سپری می کند و تماشاگران نیز همسو با او این مهارت ها را می آموزند.

لازم به ذکر است نمایش «سیرک ما کو» کاری از گروه تماشاگران تئاترنارنجی است و فاطمه سید طالبی و نوشین سرکوبی در آن ایفای نقش می کنند.

حسین فدایی حسین مشاورکارگردان، رحمت اله رضایی مشاورفنی و طراحی محیط و رضا افشاری شاعر هستند.

از دیگر دست اندرکاران این نمایش عبارتند از:

دستیارکارگردان: امید آقابابایی

نوازندگان:سعید برجی،مرضیه فرهادی

طراحی محیط: رحمت اله رضایی

ساخت دکور:رحمت اله رضایی ،نادر افشار نادری ،حامد رضایی و امیدآقابابایی

طراح لباس:مریم غلامی

طراح پوستروبروشور:زهرا عزیز محمدی

عکاس:حسین صالح زاده،یلدارمضانی

مشاور رسانه ای:مینا پیروزیان

روابط بین الملل: فرهاد بیگدلو

لازم به ذکر است این نمایش تا پایان شهریورماه از ساعت 19:30 در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در می آید.

 

 

 




نظرات کاربران