در حال بارگذاری ...
جشنواره نمایش‌ عروسکی تهران-مبارک به روایت حواشی الدوله-1

از فتح استادیوم آزادی بدست عروسک‌ها تا آسیب دیدگی در زنگ تفریح

ایران تئاتر – حسین سینجلی: استقبال کم نظیر خانواده‌ها به همراه فرزندانشان از شادپیمایی جشنواره عروسکی تا آسیب‌دیدگی یک بازیگر و یکه‌تازی نمایش‌های خیابانی از جمله عناوین نخستین مطلب حواشی الدوله از هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک هستند.

راستش شنیده بودم که چشم روی هم بگذاری بچه‌ها بزرگ می‌شوند و باید به فکر فرستادنشان به خانه بخت باشی اما نه تا این حد سریع که نوه‌ی حواشی الدوله بزرگ می‌شود. بعد از حدود سه، چهار سال که از نوه دار شدن حواشی الدوله بالاخره در روز شادپیمایی جشنواره عروسکی چشم ما به جمال نوه‌ی حضرت والا روشن شد. اصلا باور نمی‌کردم که اینقدر بزرگ شده باشد. از طرف دیگر مسئله باور نکردنی این بود که حواشی الدوله که از هیچ کسی حرف شنوی ندارد، کاملا گوش به فرمان نوه‌ی 3، 4 ساله و دردانه‌اش بود و همه چیز را با خواسته او هماهنگ می‌کرد.

اما از این حرف‌ها که بگذریم، حدود یک ساعت پیش ایمیل حواشی الدوله را بعنوان نخستین مطلب ارسالی از جشنواره هفدهم نمایش عروسکی تهران- مبارک دریافت کردم که در ادامه می‌خوانید:

 

فتح استادیوم آزادی بدست بچه‌ها و عروسک‌هایشان

باز هم جای شکر داره که هنوز که هنوزه بچه‌ها و عروسک‌هاشون در اکثر خونه‌ها حرف اول و آخر رو می‌زنن. این رو میشه از استقبال واقعا چشمگیر مردم و خانواده‌شون از شادپیمایی در پارک آی و آتش فهمید. من خودم که با نوه‌ی عزیزم اونجا بودیم و تا دو، سه ساعت بعد از تمام شدن مراسم هم حاضر نبود اجازه بازگشت به خونه را بده. اما یکی دو نکته به نظر خیلی قابل توجه بود؛ یکی اینکه جناب وزیر افتخار داده بودن و به این مراسم آمده بودند و دیگر هم اینکه به خاطر این استقبال زیاد مرضیه خانم برومند به شوخی – جدی گفت دوره بعد شادپیمایی را باید در استادیوم آزادی برگزار کنیم که اتفاقا با تشویق حاضران همراه شد. البته من هم فک می‌کنم این بچه‌ها توانایی فتح هر جایی در این دنیا رو دارن، استادیوم آزادی که برای خودمونه.

 

امان از تاریکی که باعث آسیب‌دیدگی بازیگر «زنگ تفریح ما» شد

در نخستین روز برگزاری جشنواره تقریبا اکثر برنامه‌ها و اجراها بر اساس برنامه اجرا شدند و مشکل خاصی در اجرای آثار به وجود نیومد تنها در نمایش «زنگ تفریح ما» به کارگردانی فاطمه سلجوقی که در بخش تجربه در پلاتو اجرا روی صحنه رفت و باید هر تماشاگر به تنهایی وارد سالن می‌شد و بقیه تماشاگران در سالن انتظار، منتظر بازگشت تماشاگر قبلی می‌ماندند اواسط کار به خاطر تاریکی صحنه؛ متاسفانه نگین کشفی بازیگر این نمایش دچار آسیب دیدگی شد و عملا اجرای این نمایش متوقف شد.

 

یکه‌تازی نمایش‌های خیابانی در روز اول

راستش من نسبت به کار خیابانی یا صحنه‌ای و اینکه کدومشون بهتره هیچ تعصبی ندارم و معمولا دنبال کار تاثیرگذار هستم. اما نمیشه منکر شد که حداقل در تمام جشنواره‌های تئاتری که در طول سال برگزار میشن بیشترین مخاطب را تئاترهای خیابانی هستند که به خود جلب می‌کنند. این مسئله در اولین روز جشنواره عروسکی تهران – مبارک نیز کاملا هویدا بود و در فضای بیرونی تئاتر شهر اجرای نمایش‌های شاد همراه با موسیقی و عروسک‌های رنگارنگ و کوچک و بزرگ بیش از همه چیز جلوه‌نمایی می‌کرد و خلاصه در اولین روز از جشنواره تئاتر عروسکی شور و نشاط و هیجان بسیار خوبی در محوطه تئاتر شهر جریان داشت.

 

 انتخاب سالن نا مناسب برای نمایش افغانستان و استقبال کم از اجراهای خانه هنرمندان

در روز اول جشنواره در بخش بین‌الملل نمایش «سیه موی و جلالی» از کشور افغانستان در تالار حافظ اجرا شد اما با توجه به نوع خاص اجرای این اثر بهتر می‌بود که جای اجرا در تالار حافظ این نمایش در تالار فردوسی که مختص اینگونه نمایش‌هاست اجار می‌شد تا هم مخاطبان و هم گروه اجرایی راضی‌تر می‌بودند. ضمنا در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان هم متاسفانه از اجرای نمایش‌های «آنتیگونه» و «سیا» در بخش تجربه استقبال خیلی خوبی نشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران