در حال بارگذاری ...
از فعالان عرصه نمایش های عروسکی تقدیر می شود

سه بزرگداشت در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، از سه هنرمند این رشته تقدیر می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، در این دوره از جشنواره نکوداشت زهرا صبری، فرشته ابراهیمی و وحید خسروی برگزار می‌شود.
زهرا صبری
زهرا خیالی صبری متولد 1345 تهران و فارغ‌التحصیل طراحی صحنه از دانشگاه آزاد اسلامی است که به عنوان کارگردان، نویسنده، طراح عروسک و صحنه فعالیت می‌کند.

او فعالیت خود را در تئاتر  به عنوان نویسنده و کارگردان از سال 1369 با نمایش "مروارید مرمری" آغاز کرد. و پس از آن بیش از 13 نمایش را به روی صحنه برده و بیشتر در حوزه نمایش عروسکی شناخته شده است.

نمایش‌های "رهبانو"، "ننه دلاور و فرزندانش"، "تا یک بشمار"، " خانه برناردآلبا"، " طوطی‌پر"، " زمین و چرخ"، "هشت لحظه"، "دختر انار"، دوستت دارم با صدای آهسته" و ... از جمله نمایش‌های اوست که در ایران و خارج از کشور با اقبال عمومی فراوانی مواجه شده است. زهرا صبری یکی از شناخته شده‌ترین کارگردانان ایرانی تئاتر عروسکی در خارج از کشور است. نمایش‌های او تا به حال در جشنواره‌های معتبر کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا، پرتغال، لهستان، هند، ژاپن، روسیه و ... اجرا شده است.

عروسک‌های زهرا صبری شامل 120  عروسک‌ کوچک و بزرگ از نمایش‌های"ننه دلاور" ، "خانه برناردا البا" ، "هشت لحظه"، "طوطی پر"، "تا یک بشمار" و "زمین و چرخ"  برای نخستین بار در موسسه "تاپیک" در تولوسای اسپانیا به نمایش درآمد. این نمایشگاه با عنوان " خیالی از ایران" در ادامه تور اروپایی خود در مرکز تئاتر "ویلکی" شهر ورشو برگزار شد.

 فرشته ابراهیمی

فرشته ابراهیمی متولد تهران 1357 و دیپلم تجربی است که فعالیت تئاتری خود را به عنوان نویسنده و کارگردان در سال 75 آغاز کرد و پس از گذراندن دوره ساخت عروسک زیر نظر بهروز غریب‌پور، به ساخت عروسک مشغول شد.

او علاوه بر فعالیت‌های نمایشی در زمینه‌های نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی فعالیت می‌کند.

 فرشته ابراهیمی در مقام نویسنده، کارگردان و سازنده عروسک در نمایش‍های "یانکای آهنگدان"، "دریاچه قو"، "به دنبال بهار"، "نقاشی‌های من"، "چطور یه مترسک پرواز می‌کند؟" و "امروز چه سالیه؟" حضور داشته است. آنچه فرشته ابراهیمی را دیگر همکارانش متمایز می‌کند، تداوم او در ساخت عروسک‌های نمایشی و فعالیت در حوزه کودکان است. او با ساخت بیش از 594 عروسک جزو رکوردداران عرصه ساخت عروسک در ایران محسوب میشود.

وحید خسروی

وحید خسروی  متولد 1362کرمانشاه و کارشناس مدیریت فرهنگی از دانشکده فرهنگ و هنر علمی کاربردی است که فعالیت خود را از سال 1387 به عنوان بازیگر با نمایش "چوپی میترا" شروع کرد، او که در تمام این سال‌ها به عنوان مربی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار بوده است. او کارگردانی بیش از 15 نمایش از جمله "روایت عشق و عطش"، "رابین و دابین"،"مبارک و مراد"،"مبارک و مریم" و ... رادر کارنامه کاری خود دارد. او همچنین در نمایش‌های "قطره و دوستان"،"ترافیک یک"،"ترافیک دو "،"جیگیلی"،"خنکای ختم خاطره" بازیکرده است.

خسروی حضوری موفق در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از جمله عروسکی تهران ـ مبارک، آیینی سنتی، کودک همدان و خیابانی مریوان داشته و جوایزی نیز از این جشنواره‌ها کسب کرده است. وحید خسروی جزو معدود هنرمندانی بود که در روزهای پس از زلزله کرمانشاه در آبان 96 با حضوردر میان کودکان زلزله‌زده، برای آنها نمایش عروسکی اجرا کرد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com  دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.




نظرات کاربران