در حال بارگذاری ...
کتاب « فرهنگ لغات و اصطلاحات نمایش‌های آیینی‌وسنتی » در جشنواره تئاتر عروسکی رونمایی شد:

فتحعلی بیگی: اگر تجربیات گذشته فراموش و گم شوند، دست ما خالی می‌شود

نخستین پاتوق شبانه هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک به رونمایی از کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات نمایش‌های آیینی‌وسنتی» نوشته فریبا رییسی اختصاص داشت.

به گزارش ایران تئاتر، شامگاه پنج‌شنبه یکم شهریورماه  با حضور جمعی از مهمانان خارجی و داخلی جشنواره نمایش عروسکی و در نخستین پاتوق شبانه این جشنواره، کتاب «فرهنگ لغات و ...» با سخنانی از فریبا رییسی و داود فتحعلی بیگی، رییس کانون تخصصی نمایش‌های آیینی‌وسنتی معرفی شد.
این کتاب که به لغات و اصطلاحات رایج در تعزیه، تقلید، خیمه‌شب‌بازی و نقالی اختصاص دارد و توسط نشر نمایش وابسته به موسسه انجمن نمایش منتشر شده است.
در ابتدای این مراسم، فریبا رئیسی؛ درباره پروسه تالیف «فرهنگ لغات و اصطلاحات نمایش‌های آیینی‌وسنتی» گفت: راهی بسیار سخت و طولانی را طی کردیم. پنج سال از زندگی‌ام را بر سر تالیف این کتاب گذاشتم. مدام مطالب را اصلاح و به‌روز می‌کردم تا اثری درخور جامعه تئاتری ایران باشد. در این راه استادی بسیار سخت‌گیر در کنار خودم داشتم. داوود فتحعلی‌بیگی با حساسیتی مثال‌زدنی لغاتی که یافته بودم را مورد بررسی قرار می‌داد چون از سویی منابع لغت‌ها بسیار اهمیت داشت و لغاتی که منابع معتبری برای آن‌ها پیدا نکردیم را حذف کردیم. تلاش کردم به منبع اصلی نقب بزنم. حتی وقتی به‌عنوان اولین کتاب، کار بسیار گران‌قدر بهرام بیضایی را در دست گرفتم، به آن منبعی که خود بیضایی مطلب خود را بر اساس آن نوشته است، نقب زدم. می‌خواستم مطمئن شوم تک‌تک لغات اصالت و هویت دارند. از سویی دیگر نمی‌توانستیم این دایره لغات را خیلی گسترده در نظر بگیریم چون اگر قرار بود وارد آیین‌های شهرستان‌ها شویم، پروسه بسیار بسیار طولانی‌تر می‌شد درنتیجه تنها به پایتخت فکر کردیم. تلاش کردیم لغاتی را انتخاب کنیم که همه‌گیر باشند.
این هنرمند تئاتر، آموختن نمایش‌های آیینی‌وسنتی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در تمام شاخه‌های هنری ابتدا باید آثار کلاسیک را به‌خوبی بشناسیم و سپس به‌سمت هنر مدرن برویم. درزمینه تئاتر هم ابتدا باید با آیین‌ها و شیوه‌های اجرای نمایش ایرانی آشنا شویم و سپس به سراغ آثار مدرن برویم اما ما می‌خواهیم ابتدا پیکاسو شویم و سپس دریابیم ظرفیت‌های هنر کلاسیک در ایران چیست؟! بنیان تئاتر ما، آیین‌های نمایشی و شیوه‌های اجرای نمایش‌های ایرانی است.
رییسی اضافه کرد: جالب اینجاست که در سراسر دنیا تحقیقات بسیار زیادی بر روی نمایش‌های ایرانی انجام گرفته است. وقتی به یک کشور خارجی می‌روم و می‌بینم «مبارک» را حتی از من هم بهتر می‌شناسند، بسیار هیجان‌زده می‌شوم اما وقتی به میان جوان‌های کشور خودمان می‌روم، می‌بینم سنت‌ها را کنار گذاشته‌اند. البته نمی‌توان تنها به جوان‌ها را در این میان مقصر دانست چون اتفاق‌هایی افتاده است که آن‌ها از این آیین‌ها دوره شده‌اند. برخی از نکات را به‌حق کنار می‌گذاریم اما بسیاری از مسائل هم به‌ناحق کنار گذاشته شده‌اند. بنیان بسیاری از آیین‌ها را با برچسب خرافه‌گرایی از ریشه کنده‌ایم!
او تاکید کرد: اگر به آیین‌های‌مان بها ندهیم، از کشورهای دیگر نتیجه تحقیقات‌شان را به ما انتقال می‌دهند و ما باید حسرت بخوریم. افتخار می‌کنم که خداوند و کائنات تصمیم گرفتند که من آفریننده این کتاب باشم. همچنین از این‌که کتاب من در جمع خانواده‌ام؛ یعنی هنرمندان تئاتر عروسکی رونمایی شد، بسیار خوشحالم. در جشنواره تئاتر دانش‌آموزی، به نقالان دانش‌آموز اهدا شد که بسیار برای من ارزشمند بود. این اتفاق‌ها جواب همه زحمت‌های مرا می‌دهد.
در ادامه، داوود فتحعلی‌بیگی با قدردانی از زحمات فریبا رئیسی، گفت: نسبت به فریبا رئیسی بسیار بی‌مهری صورت گرفت و بارها انتشار کتاب را به تعویق انداختند اما در مدتی که این کتاب منتشر شده است، استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته است. البته فرصت و امکان فریبا رئیسی در حدی بود که به بخش‌های از فرهنگ سرزمین کهن ما بپردازد. به همین جهت لازم است هرکدام از هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی در هرکجای ایران که زندگی می‌کنند، برای حفظ و نگهداری فرهنگ‌عامه و فولکلور و کهن سرزمینمان تلاش کنیم. همه ما وظیفه داریم هر لغتی را که پیدا می‌کنیم، ثبت کنیم. متاسفانه ارتباط نسل جدید ما با گذشته در حال از دست رفتن است. به همین علت بسیاری از تجربیات ما در دست فراموشی است.
وی در ادامه افزود: اگر تجربیات گذشته فراموش و گم شوند، دست ما خالی می‌شود. برخی می‌گویند فراموش کردن گذشته، اتفاق مهمی نیست اما باید به این نکته توجه داشت، فارغ از این‌که آیین‌ها میراث فرهنگی ما هستند، بسیاری از این تجربیات می‌تواند به درد امروز ما بخورد.
اجرای قطعات موسیقی توسط گروه‌های آبادانی و گیلکی که با همراهی حاضران و دیگر مهمانان خارجی برگزار شد، از دیگر بخش‌های این پاتوق بود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران‌مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریورماه برگزار می‌شود. همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی tehranmobarak.com دربردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که این شب‌ها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه می‌رود، سال‌ها قبل توسط استاد داوود فتحعلی‌بیگی ...

|

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره آیینی و سنتی ترک‌زبانان کشور

داوود فتحعلی‌بیگی: برای استحکام مبانی فرهنگی ثابت‌قدم باشیم
گفت‌وگو با داور جشنواره آیینی و سنتی ترک‌زبانان کشور

داوود فتحعلی‌بیگی: برای استحکام مبانی فرهنگی ثابت‌قدم باشیم

داوود فتحعلی‌بیگی، داور نخستین جشنواره آیینی و ملی ترک‌زبانان می‌گوید در شرایطی که ما و خیلی از کشورهای دنیا در معرض هجوم تبلیغات بیگانه هستیم، باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، نسبت به استحکام مبانی فرهنگی و استمرار این فرهنگ دیرینه در سطوح مختلف، ثابت‌قدم باشیم.

|

نظرات کاربران