در حال بارگذاری ...
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور:

تبادل فرهنگی اقوام در جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران اتفاق کوچکی نیست

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: وقتی گروه‌های نمایشی از اقصای نقاط کشور و با آداب و رسوم مختلف در شهر اهر حضور یافته و تبادل فرهنگی که صورت می‌گیرد اتفاق کوچکی نیست.

به گزارش ایران تئاتر، کوروش زارعی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران که در سالن میرزا جعفر قراجه داغی مجتمع فرهنگی و هنری اهر برگزار شد، اظهار داشت: تئاتر مِنبر است در حالی که فراتر از مِنبر است و آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند اگر پیامبری می‌خواست در زمان حاضر مبعوث شود معجزه رسالتش تئاتر و سینماست، بنده این‌ها گفتم تا جایگاه تئاتر را تبیین کرده باشم.

وی افزود: شما هنرمندان هنرهای نمایشی با هنری که می‌توانید در عرض کمتر از دقایقی پیام‌ها را به مخاطبان برسانید پیامبران زمان حاضر هستید از نگاهی دیگر تمامی پیامبران مبعوث شدند تا مکارم الأخلاق را تمام کنند و تئاتر چیزی جزء مکارم الأخلاق نیست.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور بابیان اینکه هنرمندان تئاتر با قابلیت‌هایی که دارند به مردم مسیر درست و غلط را نشان می‌دهند این در حالی است که وظیفه هنرمندان کمتر از معلمی نیست، گفت: با تمامی نقاط قوت و شریف بودن هنرهای نمایشی که گفته شد انتظار می‌رود هنرمندان تئاتر نباید هر کاری کند و هر حرفی را بر زبان جاری سازد و حتی نباید دست‌به‌کاری دون از شأنی بزند چون صحنه تئاتر صحنه‌ای مقدس است.

زارعی تصریح کرد: بسیار خرسندیم که استان آذربایجان‌شرقی و منطقه ارسباران میزبانی جشنواره تئاتر کوتاهی هستند که دوازدهمین دوره خود را سپری می‌کند و نام و آوازه این جشنواره که در کشور همه‌گیر شده برای شهرستان اهر برندی بزرگ‌تر از این نمی‌شود.

وی با ذکر اینکه جوانان فعال در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی کشور ناآشنا به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران نیستند، گفت: ارسال 178 اثر نمایشی به دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران در زمان اندک نشان‌دهنده این است که جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به جایگاه اصلی خود در کشور دست‌یافته و اما مسئولین، متولیان فرهنگ و هنر و مسئولین سیاسی کشور وظیفه‌دارند تا از این برند حمایت کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور خاطرنشان کرد: وقتی گروه‌های نمایشی از اقصای نقاط کشور و با آداب و رسوم مختلف در شهر اهر حضور یافته و تبادل فرهنگی که صورت می‌گیرد اتفاق کوچکی نیست و همین‌که اقوام با زمینه‌سازی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران فرهنگ آذربایجانی را سوغات به دیار خود می‌برند با هیچ‌چیز قابل قیاس نمی‌توان کرد.

زارعی، انتقال آیین‌ها و مناسک‌های فرهنگی اقوام مختلف کشور به شهرستان اهر را از دستاوردهای ارزشمند جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران برشمرد، گفت: تأکید داریم ارتباطات و پیوندهای فرهنگی اقوام باید در کشور گسترش یابد و تئاتر این ظرفیت را دارد و می‌تواند پیوندهای اقوام مختلف را نسبت به یکدیگر مستحکم‌تر کند.

وی یادآور شد: تئاتر و به‌ویژه جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران ظرفیت‌هایی در ایجاد نشاط، شادی و امیدآفرینی به آینده را نیز دارد به‌طوری که مردم اکنون مشکلات اقتصادی دارند و برگزاری این جشنواره‌ها در شهرهایی همچون اهر باعث می‌شود تا حداقل چند روزی فارغ از مشکلات کنار همدیگر لحظات شادی را تجربه کنند.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران