در حال بارگذاری ...
نمایشنامه‌نویس مشهور معاصر

نیل سایمن در سن 91 سالگی زندگی را بدرود گفت

ایران تئاتر- نیل سایمن که به سلطان کمدی شهرت داشت در سن ۹۱ سالگی یکشنبه شب درگذشت. نیل سایمن یکی از معدود فیلمنامه‌نویسان نیمه دوم قرن بیستم بود که با نوشتن نمایشنامه هایی چون «پابرهنه در پارک» و «زوج ناجور» نامش به یک برند تبدیل شده بود.

نیل سایمن نمایشنامه نویس برنده جایزه پولیتزر برای «گم شده در یانکر»، چهار بار نامزد اسکار  و دوازده بار نامزد جایزه تونی شده بود.نمایشنامه های او برای بازیگران این نمایشنامه ها 50 نامزدی تونی در پی داشت.  نیل سایمن که در سال‌های 1960 کارش را در تیاتر شروع کرد؛نمایشنامه‌هایش تضمین فروش بالا در «برودوی» بودند که یک پیروزی کم‌یاب برای نویسنده محسوب می‌شد. بیش از سی نمایشنامه نیل سایمن در «برودوی» روی صحنه رفته است.  سایمن در سینما نیز فیلمنامه های گوناگونی نوشته که برخی از آنها اقتباس از نمایشنامه های او و برخی دیگر فیلمنامه های غیراقتباسی بودند.اما سایمن را بیشتر نمایشنامه‌نویس می‌دانند که این شهرت را مدیون اجراهای حرفه ایی و آماتور
گروه های تیاتری از نمایشنامه های اوست.سایمن در دورانی  شروع به کار کرد که تیاتر رونق چندانی نداشت و نمایش نامه نویسان آمریکایی دوران سختی را پشت سر می گذاشتند.سایمن توانست خودش را به قله موفقیت برساند.نخستین کمدی های موفق او «پابرهنه در پارک»(نسخه سینمایی فیلم با بازی جین فاندا و رابرت ردفورد ساخته شده) و «زوج ناجور» نه تنها با استقبال منتقدان روبه رو شد بلکه بازده مالی خوبی داشتند. سایمن روزگاری گفته بود که نویسنده ی بانظمی است.هشت ساعت در روز پشت ماشین تایپ می نشیند و  بر کلیدهای حروف ضربه می زند حتی اگر نوشته ش چنگی به دل نزند، چون او نیاز به عادت نوشتن دارد. پس از چند سال نوشتن نمایشنامه های کمدی  رفته رفته سایمن با نگارش نمایشنامه های که متاثر از زندگی خودش  و دوران رشدش و طبقه کارگر بود جوایز بیشتری برد:«خاطرات ساحل برایتون» و «گم شده در یانکر».

او در دوران کاری هیچ گاه از ریشه هایش جدا نشد.پس از چند دهه نویسندگی  حتی اگر نمایشنامه های  سایمن از لحاظ جغرافیایی در نیویورک اتفاق نمی افتادند منطقش در پرداخت به کمدی  و شخصیت ها کمافی سابق باقی ماند.
سایمن سال 2006 جایزه مارک تواین را از مرکز کندی و در سال 1975یک جایزه  تونی به پاس مشارکتش در تیاتر دریافت کرد.
نیل سایمن با نام اصلی «ماروین نیل سایمن»در چهارم  ژوئیه۱۹۲۷ در خانواده‌ای کم بضاعت که در قسمت شمالی مان‌هاتان نیویورک ساکن بودند، به دنیا آمد. برادر بزرگ تأثیر زیادی در شکل گیری زندگی هنری  نیل داشت‌، دنی او را به مطالعه و نوشتن ترغیب و مانند یک پدر از او نگهداری می‌کرد. تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه نیویورک و سپس در دانشگاه کلرادو دنبال کردو به پایان رساند و برای مدتی در استودیو‌ برادارن وارنر‌ مشغول به کار شد.
از جمله نمایشنامه‌های سایمون :
بیا در شیپورت بدم (1961)، پابرهنه در پارک (1963)،  دختری که با ستاره پولک‌دوزی شد (1966)،، اتاقی در هتل پلازا (1968)،عاقبت عشاق سینه چاک (1969)، زندانی خیابان دوم (1971)،پسران آفتاب (پسر طلا‌ها) (1972)،پزشک نازنین (1973)،محبوب خداوند (1974)، فصل دو (1977)،آنها دارند ترانه ما را می‌نوازند (1979)،،مرور کردن خاطرات ساحل (1983)،بلاکسی بلوز (1985)،گروه برادوی (1986)،گم‌شده در یانکر (1991)،خندیدن در طبقه بیست و سوم (1993)
 از جمله فیلمنامه ها:
زوج ناجور (1968)،دختری که وداع می‌کند(1977)، آپارتمانی در کالیفرنیا (1978)   

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران