در حال بارگذاری ...
عضو کمپانی رییکای در جشنواره نمایش عروسکی از کرواسی:

برایمان مهم بود به ایران بیاییم

ماگدالنا لوپی آلویر، دراماتوری کمپانی رییکای کرواسی که با نمایش «واندالاواندا» در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک حضور دارد، این جشنواره را مهمترین جشنواره نمایش عروسکی در منطقه دانست و گفت: برایمان مهم بود به ایران بیاییم و با کمال میل آمدیم.

به گزارش ایران تئاتر این هنرمند درباره نحوه آشنایی گروهش با این جشنواره، از سال 1998 یاد کرد که برای نخستین بار کمپانی رییکا در این جشنواره شرکت کرده است و درباره حضورش در دوره هفدهم نیز گفت: «جشنواره امسال را از طریق سایت یونیما ثبت‌نام کردیم. خودمان برای حضور در ایران مایل بودیم. با تیم تئاتری برای حضور در ایران صحبت کردیم و همه قبول کردند. من درباره سنت تئاتر ایران مطالعه داشتم و حضورمان در این جشنواره مهم بود؛ چرا که تهران ـ مبارک مهمترین جشنواره عروسکی منطقه است. از حضور در جشنواره خوشحالیم و با کمال میل در ایران حاضر شدیم.»
دراماتورژ رییکا از عمر دو ساله نمایش «واندا لاواندا» گفت و افزود: «از زمانی که این اثر تولید شد در تور سراسری کرواسی بودیم. در کشورهای مجارستان و اسلوانی اجرا کردیم و قرار است پس از ایران در کشور بوسنی و هرزگوین آن را اجرا کنیم.»
او درباره تکینک استفاده شده در این نمایش نیز توضیح داد: «این تکنیکی نیست که ما عموماً از آن استفاده کنیم  و این تکنیک مختص به این اجرا بوده است. برای هر اجرایی ما در کمپانی براساس نگاه کارگردان و نیاز بصری، همگی تصمیم به انتخاب تکنیک می‌کنیم. برای این تیم هنری تغییر المان‌ها و به دست آوردن یک حیوان جدید، اشکال ساده که با ملحق شدن به یکدیگر تصویری تازه ارائه دهد اهمیت داشت. من در قدم اول خواهان یک دراماتورژی بصری بودم که مرئی باشد. در قدم بعدی برایم موسیقی مهم بود. مخاطب هدف ما، بچه‌های زیر سه سال است و از همین رو شیوه انتخابی به گونه‌ای بود که آنها با نمایش ارتباط برقرار کند. نمایش دیالوگ چندانی ندارد و تلاش شده است با تصویر و موسیقی پیام نمایش انتقال پیدا کند.»
او همچنین با ارایه توضیحاتی درباره کمپانی رییکا افزود: «کمپانی رییکا در شهر رییکا مستقر است و یکی از پنج کمپانی مهم تئاتر عروسکی در کرواسی است که در دهه شصت میلادی تأسیس شد. امروز 25 کارمند داریم. بیشتر رپرتوارهای ما در حوزه کار کودک است؛ ولی برای بزرگسالان نیز نمایش تولید می‌کنیم. با این حال تمرکز ما تولید تئاتر عروسکی برای کودکان است. اصولاً آثار بر پایه تئاتر عروسکی و حرکت و سایه است.»
او درباره تئاتر عروسکی و اهمیت شهر رییکا بر هنر کرواسی توضیح داد: «تئاتر عروسکی در کرواسی یک هنر سنتی است. شهر ما رییکا یک شهر آزاد است که یک شهر چند فرهنگی در کرواسی به حساب می‌آید. رییکا نسبت به دیگر شهرهای کرواسی روشنفکرتر بوده است؛ چرا که این شهر گذرگاه فرهنگی کرواسی است. در دهه شصت، شهر رییکا تحت تأثیر جریان فرهنگی اروپا بوده است.»
آلویر با اشاره به اینکه در سال 2020 قرار است رییکا بدل به پایتخت فرهنگی اروپا شود، گفت: «در این سال قرار است کل شهر رییکا بدل به «بندرگاه تنوع فرهنگی» شود.»
نمایش «واندا لاواندا» روز گذشته یکشنبه 4 شهریور ماه دو اجرا در تالار هنر داشت که با استقبال تماشاگران رو به رو شد.




نظرات کاربران