در حال بارگذاری ...
در مجموعه تئاتر شهر، کانون پرورش فکری و خانه هنرمندان

اجرای 18 اثر در آخرین روز اجراهای هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

در آخرین روز از اجرای نمایش ها در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ۱۸ اثر اجرا می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر، سه شنبه 6 شهریور 97 و در آخرین روز از اجرای نمایش ها در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک 18 اثر ارائه خواهد شد.

در بخش اجراهای صحنه ای این دوره از جشنواره 8 اثر در سالن های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر ، همچنین سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه خواهند رفت.

 

اجرای 12 اثر بخش صحنه ای جشنواره هفدهم

« پادشاه سرگردان» از نمایش های بخش بین الملل جشنواره از کشور فرانسه و به نویسندگی و کارگردانی ژان باپتیست پوش امشب در سالن اصلی تئاتر شهر دو اجرا در ساعت های 19 و 21  خواهد داشت. این نمایش داستان پادشاه زیباترین کشور دنیا است که یک سال برای پاسخ دادن به پرسش « زن‌ها بیش از هرچه در دنیا چه می­‌خواهند؟»  فرصت دارد؛چنانچه او نتواند پس از یک سال به این پرسش پاسخ دهد خود و کشورش نابود می‌­شوند.

نمایش « شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری که روز گذشته اولین اجرای خود را در سالن چهارسو پشت سر گذاشت، امروز هم در ساعت های 17/30 و 19/30 دو نوبت در این سالن اجرا خواهد داشت.

« جیق جیقه با قاف» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی دیگر نمایشی است که امروز و در ششمین روز جشنواره  دو نوبت در ساعت های 18 و 20/15 در سالن سایه روی صحنه خواهد رفت.  نمایش داستان دو کودک است که با خانواده‌های خود کنار ساحلی آرام مشغول بازی هستند، در همین لحظه جنگی آغاز می‌شود. دشمن به ساحل حمله می‌کند و کودکان از ترس به دریا پناه می‌برند.

تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر هم امروز دو نوبت در ساعت های 18/30 و 20/30 میزبان نمایش « دزد لالایی ها» نوشته مشترک نویسندگی بهرام جلالی پور و فائزه فیض و به کارگردانی سید آرش شریف زاده خواهد بود. نمایش داستان بچه غولی هشت هزار ساله به نام لولو را روایت می کند که شب‌ها خواب بد می‌بیند و قادر نیست بدون مکیدن شیشه شیر و شنیدن لالایی بخوابد. به همین دلیل لالایی‌های مادران را از سراسر دنیا می‌دزدد و باعث می‌شود مادرها صدای خود را از دست بدهند.

پلاتو اجرا تئاتر شهر امروز در ساعت های 16/30 و 19 به ترتیب میزبان دو نمایش به نام های «رویای پرومته» به کارگردانی محسن کرمی و « آدیدتانا» به کارگردانی امین پروین خواهد بود.  «رویای پرومته»  برداشتی از اسطورۀ پرومته است و در سه بخش آفرینش، آتش و جهان امروز، نگاهی به زندگی بشر دارد.« آدیدتانا» هم داستان مردی است  که با سگش رفیق است تصمیم می‌گیرد به سفر برود. سگ باید مراقب خانه باشد تا اینکه نیمه‌شب سروکله دزد پیدا می‌شود.

تالار هنر نیز امروز در ساعت های 17 و 19 میزبان دو اجرای نمایش « غول بابا» نوشتۀ مهدی سیم ریز و به کارگردانی مشترک محبوبه پاداش و مهدی سیم ریز خواهد بود. این نمایش که از شهر مشهد در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد، تلفیقی از داستان مشهور «جک و لوبیای سحرآمیز» با آیین خراسانی است. فیروز پسری‌ ۷ ساله است که پدر خود را در نخستین سال‌های کودکی ازدست‌داده و همراه مادرش در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند. شبی مادر، قصه«جک‌ و لوبیای‌سحرآمیز» را برای فیروز تعریف می‌کند. او در خیال کودکانه خود درخت‌سحرآمیز را راهی برای خوشبخت‌شدن و نجات مادرش از کارگری و رختشویی می‌داند.

تالار گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم امروز میزبان سه نمایش به نام های خنده و ماهی از بندر لنگه، موسی و شبان و سفر به آینده از تهران خواهد بود. این نمایش ها در ساعت های 17/30 دو 20/230 اجرا خواهند شد.

نمایش « جوینده» به کارگردانی لیلا احمدی و « آن مرد آمد» به کارگردانی علیرضا ناصحی نیز دو نمایشی هستند که امروز در ساعت های 17 و 19 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه خواهند رفت.

 

اجرای 6 اثر در بخش فضای باز جشنواره هفدهم

در آخرین روز از اجراهای هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک محوطه مجموعه تئاتر شهر و محوطه خانه هنرمندان ایران هم میزبان نمایش هایی در بخش فضای باز خواهند بود.

« یک سفر رویایی» نوشته مشترک حامد زارعان و ابوالفضل ورمزیار و به کارگردانی حامد زارعان یکی از نمایش های بخش فضای باز جشنواره است که ساعت 18 امروز در محوطه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت. «یک سفر رویایی» تلفیقی از  نمایش‌های ایرانی مثل الاغ سواری، خیمه شب بازی، نقالی، تکم، پرده خوانی و آوازهای گروهی است که به دو زبان فارسی و انگلیسی اجرا می‌شود و در آن از کوچکترین عروسک که ۱۰ سانتی‌متر است تا بزرگترین آن که شش متر است، استفاده می‌شود.

« کاسه گردان» اثر دیگر در این بخش است که با نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی ساعت 18/30 در همین مکان اجرا خواهد شد. این اثر  الهام از رسوم آئینی قدیم در همدان است که عده ای که قصد زیارت حرم امام رضا (علیه السلام) را داشتند، روستا به روستا و شهر به شهر چرخیده و چون به اندازه تمام راه توشه نداشتند، به هر شهر یا روستایی که می رسیدند در آن جا مانده، کاسه خالی پشت درب خانه ها گذاشته و از خاطرات سفر تعریف می کردند و در مقابل آن مردم، غذا در کاسه ها می گذاشتند.

نمایش « تاریخ خاک مرا صدا می زند» به نویسندگی و کارگردانی افشین قاسمی  هم ساعت 19 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر برای علاقه مندان اجرا خواهد شد. نمایش دربارۀ زندگی و سرگذشت شاعر نامی ایرانی سعدی است و داستان‌هایی از بوستان و گلستان به صورت نمایش عروسکی اجرا می‌­شود.

« عروسک های من» عنوان دیگر نمایش در این بخش است که به کارگردانی مشترک مهربان و فرامرز غلامیان از آبادان در ساعت 20/210 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد شد. این نمایش در 5 اپیزود اجرا می شود. کتابی بزرگ با شیوۀ تاتر کاغذی با ترانۀ شادروان مرتضی احمدی و عروسک اژدها که کیک تولد خود را به جای فوت کردن آتش می­‌زند.

« بازندک» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان نمایشی دیگر در بخش فضای باز هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی است که در ساعت 20/45 در این محوطه اجرا خواهد شد. بازندک، عروسک دختران ایل بختیاری و نمادی از فرهنگ این ایل است. این عروسک برای بخت‌گشایی، بچه‌دار شدن و در کل حاجت روا شدن زنان ایل بختیاری استفاده می‌شود.نمایش « بازندک» پیش از اجرا در محوط تئاتر شهر، اجرایی در ساعت 18/30 در محوطه خانه هنرمندان ایران خواهد داشت.

و بالاخره نمایش « دگردیسی» به نویسندگی و کارگردانی زهرا مریدی از تهران هم ساعت 19 در محوطه خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد شد. پنج عروسک که هرکدام از اقلیم‌های مختلف یک کشور یا در پنج نقطۀ جهان می­‌توانند باشند که در یک لحظه کنار هم قرار گرفته‌اند، ولی به خاطر سرگرم بودن با تبلت و موبایل حواسشان به هم نیست با قطع شدن اینترنت فرصت توجه به یگدیگر را پیدا می‌کنند.

 




نظرات کاربران