در حال بارگذاری ...
جشنواره عروسکی به روایت رسانه‌های کاغذی

مگر عروسک‌ها آسمان‌مان را آبی کنند

ایران‌تئاتر: انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با جشنواره تئاتر عروسکی، فصل مشترک صفحات فرهنگی هنری بعضی از روزنامه‌های سراسری کشور در طول یک هفته برگزاری جشمواره بوده است؛ که در ادامه به آن می‌پردازیم.

به گزارش ایران‌تئاتر همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی روزنامه‌های سراسری کشور همراه با اهالی تئاتر بخشی از صفحات فرهنگی هنری خود را به انعکاس اخبار، گفت‌وگو، نقد، یادداشت و... هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی اختصاص دادند؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مرور اخبار و مطالب مرتبط با جشنواره تئاتر عروسکی در روزنامه‌های سراسری کشور، از تاریخ 30 مرداد تا 6 شهریور است:

 

روزنامه ابتکار در شماره 6 شهریور خود، مطلبی درباره مدیر اجرایی کمپانی تئاتر عروسکی «رییکا» نوشته است و در قسمتی از آن عنوان کرده: مدیر اجرایی کمپانی تئاتر عروسکی «رییکا» با بیان اینکه تئاتر در ایران سنت بزرگی و کهنی بوده است و ایرانی‌ها در این زمینه قدرتمند هستند، گفت: «سال‌ها است که در کرواسی دانشکده هنرهای دراماتیک وجود داشت اما تئاتر و به خصوص نمایش‌های عروسکی حدود 10 سال است که در کرواسی آمده است. من حدود دو سال پیش یکی از کارهای خانم زهرا صبری را در آلمان دیدم و بسیار لذت بردم و حالا خیلی برایم جذاب است که به ایران آمده‌ام و نمایش‌های ایرانی بیشتری را می‌بینم».


روزنامه دنیای اقتصاد در دو شماره به جشنواره تئاتر عروسکی پرداخته است. دنیای اقتصاد در شماره 4406 خود در تاریخ 30 مرداد، مطلبی تحت عنوان «کارناوال عروسک‌ها در پایتخت» منتشر کرده و در قسمتی از آن نوشته: فردا چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه است و قرار است حال و هوای یک گوشه از شهر شلوغ تهران با شادپیمایی عروسک‌ها رنگ عوض کند و شادی را برای لحظاتی برای شهروندان به ارمغان بیاورد...در پانزدهمین دوره جشنواره، در سال ۱۳۹۳،  افتتاحیه در قالب شادپیمایی کارناوال برگزار شد و پس از آن در افتتاحیه دوره شانزدهم نیز شادپیمایی سرآغاز جشنواره بود. حالا هفدهمین دوره این جشنواره از فردا آغاز خواهد شد وعلاوه بر گروه‌های نمایش عروسکی، مردم هم می‌توانند همراه با فرزندان و عروسک‌های خانگی خود به رژه عروسک‌ها بپیوندند و لحظات زیبا و خاطره‌انگیزی را در گام‌زدن با عروسک‌ها برای خود رقم بزنند. مرضیه برومند دبیر این جشنواره مردم تهران را به این شادپیمایی دعوت کرد و خواست تا به این برنامه بیایند و در حالی که عروسکی در دست دارند و از هر قشر و جنس و سن و سالی و هر اندیشه و خاستگاه سیاسی و اجتماعی که هستند با هم قدم بزنند که اکنون به چیزی که بیش از هر چیز دیگر نیاز داریم با هم بودن و حفظ روحیه‌مان است.

همچنین این روزنامه 4407 خود به تاریخ 3 شهریور 1397، گزارشی از شادپیمایی عروسک‌ها منتشر کرد و نوشت: پس از سخنان برومند هنرمندان حاضر، جملات کوتاهی را خطاب به حاضران بیان کردند. رضا فیاضی، بازیگر گفت: «ما عاشق بچه‌ها هستیم و به عشق آنان زنده‌ایم». رامین ناصر نصیر، بازیگر و مترجم نیز عنوان کرد: «دنیای بچه‌ها قشنگ است و ‌ای کاش می‌توانستیم مسائل را از زاویه دید بچه‌ها ببینیم که با این شیوه، همه چیز خیلی آسان تر می‌شد.» مجید قناد هم بچه‌ها را به کف و سوت و هورا دعوت و تاکید کرد بگذاریم کودکان، کودکی کنند. میترا حجار، بازیگر تئاتر و سینما هم خطاب به کودکان گفت: «این طبیعت، محیط زیست و حیوانات متعلق به شما هستند. اگر پدر و مادرتان به آنها توجه نکردند، شما باید به آنان گوشزد کنید.» منیژه حکمت، تهیه‌کننده و کارگردان نیز یادآور شد: «شادی، صلح و آرامش حق ماست.»

 

روزنامه مردم‌سالاری در شماره 4679 خود، در تاریخ 6 شهریور 1397، درباره سخنان معاون هنری وزارت ارشاد و تاکید ایشان بر گسترش نمایش عروسکی در دیگر شهرها مطلبی منتشر کرد و نوشت: سید مجتبی حسینی شامگاه یکشنبه 4 شهریور ماه با حضور در تالار «سایه» مجموعه شهر به تماشای نمایش «قصه بخت» نوشته داود فتحعلی‌بیگی نشست که با کارگردانی مشترک احسان صانعی و زهرا بکتاش از شهرضا در این دوره از جشنواره حضور دارد. این نمایش با هنرمندی گروهی از نابینایان، ناشنوایان و کم توان‌های ذهنی روی صحنه رفت. حسینی درباره ایجاد کارگاهی برای ساخت و ساز عروسک که از نیازهای جدی نمایشگران عروسکی است، توضیح داد: « یکی از طرح‌هایی که در معاونت هنری به عنوان طرح‌های ویژه در حال پیگیری است و از امسال به صورت برنامه‌های کلان معاونت محسوب می‌شود، ایجاد شهرهای خلاق هنر است در واقع شهرهایی که می‌توانند بستری برای تئاتر عروسکی باشند و فعالیت کنند و ما براساس اینکه ایران تهران نیست، می‌توانیم رشته‌های مختلف هنری را در شهرهای مختلف توسعه بدهیم.» او ادامه داد: «یکی از بسترهای این طرح، همین موضوع است. طرح دیگری که در برنامه‌های معاونت هنری است، گفتگوی دیروز و امروز است که تئاترهای سنتی عروسکی یا متون ایرانی در قالب عروسک حتما مورد حمایت قرار خواهد گرفت.»

 

روزنامه قانون در تاریخ 4 شهریور 1397 مطلبی با عنوان «تئاتر شهر» در دست بچه‌ها منتشر و در قسمتی از آن بیانکرد: نمایش «عروسک‌های من» به کارگردانی مهربان غلامیان، جوان‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره را دارا بود؛ مهربان غلامیان آبادانی که تنها 11 سال دارد، درباره«عروسک‌های من» گفت:«این نمایش از چهار عروسک رقصنده تشکیل شده است که با موسیقی جنوبی خیام‌خوانی می‌کنند.» فرامرز غلامیان، تک بازیگر نمایش نیز این چهار عروسک را با شیوه‌ای بسیار دیدنی به حرکت درآورد و مخاطبان را به‌خوبی با خود همراه کرد...تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در این روز میزبان نمایش «پسر جنگل» به کارگردانی رامین کهن بود؛ این نمایش در هر دو نوبت اجرای خود با استقبال رو به رو شد به طوریکه تمام صندلی‌های طبقه هم‌کف و بالکن سالن پر شد. در میان تماشاگران این نمایش چهره‌هایی مانند آزاده پورمختار، هرمز هدایت، افسانه زمانی، علی پاکدست، مریم اقبالی، الکا هدایت، بهاره میرزاپور و ... دیده می‌شدند. این نمایش برای گروه سنی کودک آماده اجرا شده است و یکی از جذابیت‌های این اجرا عروسک‌های متنوع آن بود که توسط علی پاک‌دست و مریم اقبالی ساخته شده بودند. همچنین هنرمندانی همچون ژاله علو، مرضیه برومند، مریم سعادت، محمد بحرانی و ... صداپیشگان نمایش بودند اما صدای نمایش هم در بخش آواز و هم دیالوگ‌ها به صورت ضبط شده در سالن پخش شد.

 

روزنامه ایران  در شماره 6859 خود در تاریخ 3 شهریور 1397، مطلبی با عنوان «مگر عروسک‌ها آسمان‌مان را آبی کنند» منتشر و عنوان کرد: یک حضور دسته جمعی و عمومی متشکل از خانواده‌ها که برگزاری آن پیش از این سابقه چندانی در ایران نداشته و برخلاف اغلب گردهمایی‌های عمومی - که عمدتاً مناسبت سیاسی دارند - جنبه‌ای مفرح و شادی آور دارد. شاید همین کم سابقه بودن، دلیل اصلی کم توانی‌ ما در برگزاری چنین جشن‌هایی است. البته دلیل دیگر این بی‌نظمی و آشفتگی مراسم چهارشنبه، بی‌شک مکان نامناسب اجرای آن بود. در دو دوره قبل که مراسم از حوالی پارک دانشجو آغاز می‌شد و به محوطه تئاترشهر می‌رسید با جشنی منسجم‌تر و منظم‌تر رو‌به‌رو بودیم. اما امسال و برخلاف نظر دبیر و مدیران اجرایی جشنواره، به‌خاطر تقارن با عید قربان و احتمالاً برخی مسائل امنیتی امکان هماهنگی و گرفتن مجوزهای لازم برای برگزاری آن در مرکز شهر میسر نشد و مراسم به مکانی انتقال یافت که کوچک‌ترین ارتباطی با تئاتر و نمایش ندارد: «پارک آب و آتش» و زیر تیغ تیز آفتاب بعدازظهر مرداد و در بلاتکلیفی و کلافگی خانواده‌ها به‌خاطر گرما و پراکندگی جمعیت مشتاقی که برای حضور در این شادپیمایی بزرگ آمده بودند؛ گستردگی و چند تکه بودن فضای پارک، متمرکز شدن در محل و تماشای کامل برنامه را با مشکل مواجه کرد. اما با وجود این مشکلات، مراسم شادپیمایی عروسک‌های غول پیکر و کوچک و عروسک‌های اقوام مختلف ایران همراه با موسیقی‌های شاد و متنوع با استقبال پرشور خانواده‌ها و کودکان خود روبه رو شد. خانواده‌ها و کودکانی که شاید پیش از این، چنین تجربه‌ای از حضور در یک هیاهوی شاد عمومی نداشتند و از اینکه پا به پای عروسک‌ها، می‌توانند آزادانه بخندند و دست بزنند و یک صدا و گروهی ترانه «آسمون عروسک‌ها آبی آبیه» را بخوانند، به وجد آمده بودند. این استقبال پرشور، یک پیام مهم برای مسئولان فرهنگی کشور دارد و آن نیاز مبرم و حیاتی مردم به برگزاری و اجرای جشن‌ها و شادی‌های دسته جمعی است. خوشبختانه وزیر ارشاد، دکترعباس صالحی نیز در مراسم حضور داشتند و از نزدیک این میل به شادی را در بین مردم احساس کردند. غیرقابل کتمان است که شادپیمایی هفدهمین دوره، با همه نقص‌ها وکمبودها رنگ تازه‌ای به روح حاضران بخشید؛ رنگی که می‌توانست با برگزاری آن در مرکز شهر، تأثیر و ماندگاری بیشتری داشته باشد و ارتباط وسیع تری را با اقشار مختلف مردم برقرار کند.




نظرات کاربران