در حال بارگذاری ...
کارگردان هلندی حاضر در جشنواره نمایش عروسکی اعلام کرد:

پنج بار به ایران آمده‌ایم و در سه دوره جشنواره حضور داریم

شارلوت پوییجک‌جولین، کارگردان هلندی حاضر در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، از شرایط تئاتر در هلند و آموزش این هنر به کودکان از دوران دبستان گفت و عنوان کرد : از ۱۲ سال قبل تا امروز پنج بار به ایران آمده‌ایم

به گزارش ایران تئاتر شارلوت پوییجک‌جولین؛ نویسنده و کارگردان نمایش «اگزویا» که از کشور هلند و با گروه مجیکال‌تئاتر در این دوره از جشنواره حضور دارد، درباره شرایط اجرای تئاتر عروسکی در هلند و شهر ماستریخ، گفت: ما تنها گروه تئاتر عروسکی در ماستریخ هستیم. ما در خانه خودمان سالنی ساخته‌ایم. درواقع ما گروهی کاملا مستقل هستیم. چون گروه بسیار پرکاری هستیم، معمولا هر ماه در سالن خودمان تئاتر اجرا می‌کنیم. برخی از ماه‌ها که امکان اجرای نمایش در سالن را نداریم، مکان اجرا را به گروه‌های دیگر اجاره می‌دهیم چون گروهی مستقل هستیم و بودجه‌ای برای این‌که به گروه‌های دیگر بپردازیم تا برای سالن ما نمایش آماده کنند نداریم.
او ادامه داد: ما تنها گروه در ماستریخ هستیم که تئاتر عروسکی اجرا می‌کنیم. قبلا یک پیرمرد بود که تئاتر عروسکی کار می‌کرد و چون در تلویزیون هم برنامه اجرا می‌کرد، بسیار معروف بود اما بعد از مرگ او، به‌غیر از ما گروه دیگری در این شهر تئاتر عروسکی کار نمی‌کند.
این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: گروه‌های بسیار زیادی در هلند هستند که تئاتر عروسکی کار می‌کنند اما اغلب آن‌ها برای کودکان تئاتر آماده می‌کنند و تنها چهار الی پنج گروه تئاتر عروسکی برای بزرگسال تولید می‌کنند. ما هم آثاری برای کودکان اجرا می‌کنیم اما عمده فعالیت ما در زمینه تولید تئاتر عروسکی برای مخاطبان بزرگسال است.
او معقد است در طول حدود بیست سالی که تئاتر کار می‌کنم، حس کرده‌ام تئاتر عروسکی در هلند پیشرفت داشته است و کیفیت تئاتر عروسکی و گروه‌ها بالاتر رفته است.
پوییجک‌جولین شرایط آموزش تئاتر به کودکان در هلند را مناسب توصیف کرد و گفت: ما در کنار مدارس هنری، خصوصا مدارس مختص آموزش تئاتر، موسیقی و ... داریم. حتی کودکان نمایش‌هایی را آماده می‌کنند که در سالن‌های کوچک مدارس یا سالن‌های ورزشی، اجرا می‌کنند. حتی در برخی از موارد کودکان به‌صورت گروهی به سالن تئاتر ما می‌آیند یا ما به مدارس آن‌ها می‌رویم و برایشان تئاتر اجرا می‌کنیم. درواقع تبادل میان ما و مدارس وجود دارد. همچنین در مدارس ابتدایی از تئاتر برای آموزش استفاده می‌شود.
کارگردان گروه مجیکال تئاتر درباره نحوه آشنایی این گروه با جشنواره تهران ـ مبارک، توضیح داد: مدت‌ها قبل برای اجرایی رفته بودیم جمهوری چک. این برنامه نزدیک پراگ برگزار می‌شد. گروهی از ایران در این برنامه حضور داشتند که از ما دعوت کرد تا در جشنواره تئاتر تهران مبارک شرکت کنیم. از 12 سال قبل تا امروز پنج بار به ایران آمده‌ایم و در سه دوره جشنواره تهران ـ مبارک شرکت کردیم. برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی هم فیلم آثارمان را برای مسئولان برگزاری فرستادیم و آن‌ها «اگزویا» را انتخاب کردند.
این هنرمند تئاتر، در پاسخ به این پرسش که جشنواره این دوره را در مقایسه با دوره‌های قبلی که حضور داشت، چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: امروز که در اتاقم بودم، دوباره به برنامه اجراها نگاه می‌کردم و برنامه اجراهای سال 2006 جشنواره تئاتر عروسکی را پیدا کردم که برای اولین‌بار که به ایران آمدم و در جشنواره تهران ـ مبارک شرکت کردم. در آن زمان همه‌چیز برای من تازه بود و واقعا حضور در این جشنواره برای من تجربه بزرگی بود. در آن زمان یک کارگاه آموزشی برگزار کردم. در دوره‌های قبل کمی آزادی بیشتر حس می‌کردم اما هنوز احساس می‌کنم جشنواره از کیفیت و سطح بسیار خوبی برخوردار است. گروه‌های خوبی به ایران آمده‌اند و نمایش‌های بسیار خوبی روی صحنه رفته‌اند. از آمدنم به این دوره از جشنواره بسیار خوشحالم و دوست دارم بارها و بارها به ایران بازگردم و در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر عروسکی شرکت کنم.
اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، با دبیری مرضیه برومند؛ امروز، چهارشنبه هفتم شهریورماه برگزار می‌شود.




نظرات کاربران