در حال بارگذاری ...

واکنش هنرمندان انگلیسی به ویرانی و مرگ در تئاتر غزه

کاریل چرچیل و روفوس نوریس کارگردان National Theatre از حمله ویرانگر اسرائیل به تئاتر و مرکز فرهنگی Al-Mishal در غزه، ابراز تاسف و آن را محکوم کردند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان برجسته انگلیسی از حمله نیروی هوایی رژیم اشغالگر قدس به تماشاخانه و مرکز فرهنگی بزرگ Said al-Mishal در نوار غزه به‌ شدت انتقاد کردند و آن را «خسارتی بزرگ برای جامعه‌ای که منزوی شده است» نامیدند.
14 چهره تئاتری انگلیس شامل روفوس نوریس (کارگردان National Theatre) و کاریل چرچیل (نمایشنامه نویس) در نامه‌ای به گاردین، «انهدام کامل» تماشاخانه و مرکز فرهنگی Said al-Mishal را محکوم کردند.
این هنرمندان گفتند: «ما از دوستان و همکاران عزیزمان که از نابودی یکی از چند جایگاه اجرای تئاتر و موسیقی در غزه محاصره‌‌ شده‌، اندوهگین شدند و خشم و درد عمیقشان را از تخریب این سمبل فرهنگ و هویت فلسطینی ابراز کردند، حمایت می‌کنیم.»
نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان تاکید کردند: «از زمان تاسیس تئاتر و مرکز فرهنگی Al-Mishal در سال 2004، این مکان جایگاهی برای اجرای صدها تئاتر، برگزاری مراسم و نمایشگاه‌ها، اجرای نمایش‌های موزیکال و برپایی مراسم ملی بود. این مرکز فرهنگی جایگاهی مطلوب برای کمپانی‌های تئاتر در غزه و فضایی برای اجرای بهترین آثار موزیکال غزه بود.»
اخیرا، این مرکز فرهنگی میزبان نمایشی همزمان با هنرمندان در بریتانیا بود. این نمایش با عنوان At home in Gaza and London که در ماه‌های ژوئن و جولای اجرا شد، تلاش کرد میان مردمی که تحت محاصره شدید زندگی می‌کنند و تماشاگران بریتانیایی ارتباط برقرار کند.
این ساختمان چند طبقه، نهم آگوست زمانی که رژیم اشغالگر قدس در اوج خشونت بیش از 150 حمله هوایی به غزه انجام داد، با خاک یکسان شد.
سه فلسطینی در آن روز کشته شدند؛ شامل یک زن باردار، یک کودک نوپا و یک مبارز از حماس.
ارتش رژیم اشغالگر قدس با اشاره به حمله به این تماشاخانه و مرکز فرهنگی اعلام کرد که به این دلیل جت‌های آن‌ها این ساختمان پنج طبقه را هدف قرار دادند که گفته می‌شد نیروهای حماس از آن برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند.
ارتش رژیم اشغالگر قدس یک عکس از ساختمان و یک ویدئو که نمایی هوایی از حمله و انفجار را نشان می‌داد، منتشر کرد. ارتش رژیم اشغالگر قدس همچنین تاکید کرد: «این حمله نمونه‌ای از ذکاوت و قابلیت‌های موثر نیروی پدافند رژیم اشغالگر قدس است و تا جایی که لازم باشد، تشدید خواهد شد.»
این مرکز به‌عنوان جایگاهی فرهنگی در غزه، محلی برای برگزاری تئاتر، کتابخانه و دفتری برای انجمن‌های هنری شناخته می‌شد. همچنین از آن به‌عنوان مرکز بازآفرینی و سرگرمی برای کودکان متاثر از سه جنگ میان رژیم اشغالگر قدس و حماس در طول سه دهه گذشته استفاده می‌شد. هنرمندانی که در این مرکز کار می‌کردند، ادعای رژیم اشغالگر قدس را مبنی بر اینکه نیروهای حماس از این مرکز برای اهداف نظامی استفاده می‌کرده‌اند، به شدت تکذیب کردند.
ویکی فیترستون (کارگردان هنری Royal Court theatre)، همچنین فیلیدا لوید (کارگردان فیلم‌های سینمایی «ماما میا!» و «بانوی آهنین») از امضاکنندگان بریتانیایی این نامه هستند.  گروه هنرمندان در نامه‌شان به گاردین تاکید کردند: «نابودی این تماشاخانه و مرکز فرهنگی خسارتی بزرگ برای جامعه‌ای است که منزوی شده است.» آن‌ها گفتند: «ما از اینکه بمباران و تخریب این مرکز فرهنگی به‌طور گسترده در مطبوعات انگلیسی گزارش نشده است، عمیقا شوکه شده‌ایم. ما از همه تلاش‌ها برای از سر گرفتن کار تماشاخانه و مرکز فرهنگی Al-Mishal و کمپین برای نوسازی آن حمایت می‌کنیم.»
مترجم: فرشته کیانی/منبع: گاردین




مطالب مرتبط

ایستاده در برابر سیاهی

ایستاده در برابر سیاهی

مهدی حامدسقایان*: مقاومت مسیری است که انسان‌ها با هر نوع نگاه و نگرشی برای رسیدن به قله و هدف نهاییِ خود در آن گام برمی‌دارند. درواقع مقاومت تعریفی است از تحمل و استقامت فردی و اجتماعی، ...

|

یادداشت مدیرکل هنرهای نمایشی در مظلومیت مردم فلسطین

بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیست‌ها را آشکار کنند
یادداشت مدیرکل هنرهای نمایشی در مظلومیت مردم فلسطین

بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیست‌ها را آشکار کنند

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر ضرورت پرداختن به مظلومیت مردم فلسطین نوشت بر اهالی تئاتر است که هنرمندانه با خلق آثاری درخور، جنایات صهیونیست‌ها را آشکار کنند.

|

هنرمندان روایت فتح، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

هنرمندان روایت فتح، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

هنرمندان بنیاد فرهنگی روایت فتح در بیانیه محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، تاکید کردند لازم است جبهه جهانی هنر مقاومت، ضد این فجایع و نسل‌کشی غیر قابل انکار شکل بگیرد و هنرمندان متعهد جهان به عهد انسانی و الهی خود عمل کنند.

|

همزمان با اعلام عزای عمومی

نمایش‌هایی که آغاز اجرای‌شان پیش از اذان مغرب است، امروز اجرا نخواهند شد
همزمان با اعلام عزای عمومی

نمایش‌هایی که آغاز اجرای‌شان پیش از اذان مغرب است، امروز اجرا نخواهند شد

در پی جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان غزه و اعلام عزای عمومی، امروز 26 مهر تمامی سالن‌های نمایشی کشور تا هنگام اذان مغرب تعطیل هستند و تنها نمایش‌هایی که ساعت اجرای آن‌ها بعد از زمان اذان مغرب است، روی صحنه می‌روند.

|

نظرات کاربران