در حال بارگذاری ...
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با برگزاری مراسمی در پارک شانو آغاز شد

میزبانی مریوان از ۱۲۵ تئاتر خیابانی طی 4 روز

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی امروز شنبه (۱۰ شهریورماه) با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان گروه‌های نمایشی ایرانی و خارجی و اقشار مختلف مردم در پارک شانو شهرستان مریوان رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش ایران تئاتر، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان روز شنبه (١٠ شهریورماه) با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه تئاتر از داخل و خارج کشور، جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم هنردوست شهر مریوان در مراسمی در پارک شانو این شهرستان آغاز شد.

در این مراسم جلال قلعه شاخانی دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در آیین آغاز به کار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در پارک شانو این شهرستان در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی روستای دری و جان‌باختگان حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان، ضمن خیرمقدم به همه شرکت‌کنندگان و میهمانان این دوره از جشنواره، از اجرای ۱۲۵ تئاتر خیابانی از ۳۹ گروه نمایشی در این دوره از جشنواره خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار کرد: بعد از اعلام فراخوان سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، درمجموع تعداد ٥٢٧ طرح و ایده در بخش آزاد و آیینی سنتی از هنرمندان تئاتر خیابانی ٣٠ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان بابیان اینکه ٨٧ طرح در بخش آزاد و ١٥ طرح در بخش آیینی سنتی به مرحله بازبینی جشنواره راه یافت، افزود: بعد از داوری مرحله بازبینی ٢٠ نمایش به بخش مسابقه و چهار نمایش در بخش آیینی سنتی این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پذیرفته شد.

قلعه شاخانی از اجرای ١٢٥ تئاتر خیابانی از گروه‌های نمایشی در این دوره از جشنواره مریوان خبر داد و افزود: در مجموع ٣٩ نمایش در ٦ بخش مسابقه، کودک و نوجوان، آیینی سنتی، بین‌المللی، مرور، آزاد و مهمان ویژه از ١٠ شهریور به مدت پنج روز در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا می‌شود.

او همچنین گفت: یکی از وجهه تمایزهای این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرای ١٢ گروه نمایشی در شهرستان‌های سنندج، سقز و سروآباد است.

این مقام مسئول بیان کرد: استان کردستان هنرمندان به نام و موفق در حوزه نمایش دارد که تلاش می‌کنیم با توسعه فضاهای فرهنگی و زیرساختی این حوزه شاهد هنرنمایی گروه‌های نمایشی در طول سال باشیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان خواستار تخصیص ردیف اعتباری ملی برای برگزاری این جشنواره شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بعد از ١٣ دوره برگزاری موفق جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با تخصیص اعتبارات ملی شاهد حضور گروه‌های بیشتری از سراسر جهان در این جشنواره باشیم.

 

جامعه ما بیش‌ازپیش به هنر تئاتر نیاز دارد

مشاور فرهنگی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور بابیان اینکه جامعه نیازمند هنر است، گفت: جامعه ما بیش‌ازپیش به هنر تئاتر نیاز دارد.

سیدحجت مهدوی سعیدی، نیز در این مراسم اظهار کرد: جامعه امروز با آلام و رنج‌های مواجهه است که برای برون‌رفت از این مصائب ما به هنر نیاز داریم.

او با تأکید بر اینکه هنر ابزاری برای آرامش روح و روان است، عنوان کرد: امروزه مشکلاتی متوجه ماست که برای روان‌درمانی و بیرون راندن آلام از پنجره ذهن بایستی به هنر روی بیاوریم.

سعیدی افزود: درگذشته نسبت به موسیقی و تئاتر و برخی از مصادیق هنر کج‌خلقی می‌شد ولی امروز جامعه ما بیش‌ازپیش به تئاتر نیاز دارد.

مشاور فرهنگی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور یادآور شد: ما ایرانیان در تبار و فرهنگ و تاریخ خود همواره مردمی شاد بوده‌ایم و غم را هم از دریچه شادی می‌نگریم و قطعاً اجرای برنامه‌های شاد در مریوان به شادی روح شهدا و کشته‌شدگان اخیر شهر مریوان می‌انجامد.

مهدوی سعیدی بابیان اینکه تئاتر باید غم‌ها و دردهای مردم را منعکس کند، افزود: برای دفاع از مرزها و پاسداشت سنت، رسوم، آیین فرهنگ و هنر می‌توان از هنر تئاتر بهره گرفت.

او خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با تخصیص اعتبار برای این جشنواره هنر تئاتر خیابانی را در مریوان ماندگار کنیم.

 

اجرای ۱۲۵ تئاتر خیابانی طی 4 روز در مریوان 
در این دوره از جشنواره ٢٠ گروه نمایشی در بخش مسابقه؛ چهار گروه در بخش آیینی سنتی، چهار گروه در بخش کودک و نوجوان، پنج گروه خارجی، چهار گروه در بخش مرور و دو نمایش در بخش میهمان ویژه و جنبی جشنواره اجرا می‌شوند.

نمایش «چراغ‌های شهر را خاموش نکنید» به نویسندگی و کارگردانی نیما ایمان زاده از سنندج، «چمدان‌های من» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان، «گذشتن» به نویسندگی و کارگردانی امید مصطفایی از سقز، «پت و مت» به نویسندگی و کارگردانی آرام کرمی از مریوان، «مستطیل مربع دایره» به نویسندگی و کارگردانی افشین خدری از سنندج، «جهیزیه» به نویسندگی سعید خیراللهی و کارگردانی رضا صادقی از ایلام، «تیک تاک» به نویسندگی الناز غفاری و کارگردانی نازیلا امینی و «سعود به ارتفاعات» به نویسندگی و کارگردانی نرگس خاک کار از تهران، «خون» به نویسندگی امیر رجب پور و کارگردانی سمیرا پور عابد از الوند، «بیگانگی» به نویسندگی و کارگردانی غنچه شکوهیان از آمل، «مرثیه پدران گمنام» به نویسندگی و کارگردانی عزیز زادسر و نامعه سعیدی از مریوان، «دروازه‌های جهنم» به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی صادق حسین پور از رشت، «سال‌به‌سال» به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی از مریوان، «زلزله» به نویسندگی و کارگردانی رحمان هوشیاری از کرمانشاه، «شهردار کیه؟» به نویسندگی نگار نادری و کارگردانی فاطمه علی پرست از لاهیجان، «چهاردیواری» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کولی وندی از ایلام، «یخچال» به نویسندگی و کارگردانی سعید خیراللهی از ایلام، «اگر دربند درمانی» به نویسندگی و کارگردانی میلاد حسین زاده و محمدرضا جعفری از آستانه‌اشرفیه، «درباره یک توپ» به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه و «رقص شیر» به نویسندگی مصطفی جعفری‌خوزانی و کارگردانی ابوالفضل شریفی آثار راه‌یافته به بخش آزاد سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هستند.

نمایش‌های «دعای آفتاب» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق حسنی از لاهیجان و «داول کشی» به نویسندگی هواس پلوک و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه، «شاختا بابا در آذربایجان» به نویسندگی محمد حاجی اقراری و کارگردانی حمید حمیدی از مرند و «دریا سمیر کو؟» به نویسندگی طاهره اسدی و فاطمه بحرینی از آبادان آثار راه‌یافته به بخش آیینی سنتی این دوره از جشنواره هستند.

همچنین «منم میخوام فرشته شم» به نویسندگی و کارگردانی میثم کرمی از محلات، «آب دزدک» به نویسندگی و کارگردانی محمد جعفری لفوت از آستانه، «مضحکه چراغ جادو» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ملکی از تهران و «کی از همه مهمتره» به نویسندگی فرامرز غلامیان و کارگردانی مهربان غلامیان از آبادان آثار راه‌یافته به بخش کودک و نوجوان این جشنواره هستند.

نمایش «اتفاقات» به نویسندگی کریستوف شاتلان و کارگردانی هادی کمالی‌مقدم و کریستوف شاتلان محصول مشترک ایران و فرانسه است که در این دوره از جشنواره اجرای عمومی می‌شود؛ نمایش «سربازها» به نویسندگی و کارگردانی تسولاک ملک گالستین، محصول ارمنستان، نمایش «برشی از یک کتاب» نوشته آرام صالح و کارگردانی شه‌مال احمد محصول کردستان عراق، نمایش «با من اجرا کن» به نویسندگی و کارگردانی خورخه اگناسیو رودریگس محصول اسپانیا و نمایش «حق من کو؟» نوشته و کارگردانی هونه‌ر طاهیر محصول کردستان عراق از دیگر گروه‌های خارجی حاضر در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هستند.

همچنین نمایش «آکا ٤٧» به کارگردانی مارال ایزدبخش از بوشهر، نمایش «یک مهمانی ساده» به کارگردانی مهدی حبیبی از تهران، نمایش «به کجا» به کارگردانی علی چناری از هرسین و «نمایش مگه میشه، مگه داریم» به کارگردانی الناز غفاری از بوکان نمایش‌های منتخب بخش مرور این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هستند.

قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان و بازیگر، اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر، محمودرضا رحیمی نویسنده، کارگردان و بازیگر، ایرج راد کارگران و بازیگر و فاتح بادپروار کارگردان، پژوهشگر و بازیگر تئاتر، کار داوری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را برعهده دارند.

گفتنی است، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از ١٠ تا ١٤ شهریور جاری در شهرستان مریوان استان کردستان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این عرصه است و تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد.

|

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران