در حال بارگذاری ...
یکشنبه 11 شهریور ماه در تالار هنر

نمایش «شاپرک‌ها در خیابان» با حضور هنرمندان تئاتر و سینما افتتاح شد

مراسم افتتاحیه و رونمایی پوستر نمایش «شاپرک‌ها در خیابان» به کارگردانی ناصر آویژه  شامگاه یکشنبه ۱۱ شهریور ماه در تالار هنر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم که با حضور تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر و سینما از جمله رضا بابک، پوری بنایی، مهتاب کرامتی، عباس جهانگیریان، فریبا کوثری و مستانه مهاجر همراه بود، حسین مؤذن مدیر تالار هنر ، سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی، امیر عباس تقی‌پور تهیه کننده نمایش و جمعی از مدیران روابط عمومی ارگان و نهادها، همچنین علاقه‌مندان به تئاتر نیز حضور داشتند.

ناصر آویژه کارگردان باسابقه عرصه نمایش کودک و نوجوان در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از بنیاد بیماری‌های نادر ایران، ماهنامه قلک،  تهیه کننده و حامیان این نمایش، همچنین مدیریت و همکارن تالار هنر گفت: از مدت‌ها پیش در صدد اجرای این نمایش بودم و بسیار خرسندم از اینکه امروز این خواسته تحقق پیدا کرده است. نگارش نمایشنامه «شاپرک‌ها در خیابان» با همراهی همسرم گیتا داوودی صورت گرفته که همینجا لازم می دانم از یاری‌های او در شکل گرفتن این اثر قدردانی کنم.

آویژه در ادامه از پوری بنایی، رضا بابک و عباس جهانگیریان دعوت کرد تا پیش از رونمایی از پوستر این نمایش با حاضرین در مراسم سخن بگویند. رضا بابک در ابتدای سخنانش در این مراسم گفت: پیش از این در جریان شکل گیری نمایش «شاپرک‌ها در خیابان» قرار گرفته بودم و فرصتی هم پیش آمد تا توانم کمکی هرچند کوچک به اجرای آن کنم که خیلی ناقابل بود.

این هنرمند برجسته تئاتر و تلویزیون در امه بیان کرد: متاسفانه در مقطعی تئاتر کودک ما متأثر از بعضی برنامه‌های تلویزیونی به سمت اغراق‌های بیش از اندازه در بیان نمایشی گرایش پیدا کرد و این در حالی است که به عقیده من بچه‌ها قابلیت این را دارند که به اندازه مخاطب بزرگسال جدی گرفته شوند و می‌شود جدی‌ترین و عمیق‌ترین آثار نمایشی را هم برای آن‌ها به اجرا درآورد. تنها تفاوت در این زمینه نحوه بیان موضوعات و مفاهیم است تا کودکان بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. واقعیت این است که جذابیت‌های نمایشی برای کودکان تنها در بازی‌های اغراق آمیز یا موسیقی پرحجم خلاصه نمی‌شود و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که جذابیت یک نمایش را برای این گروه‌های سنی رقم می زند.

بابک در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: امیدوارم همکاران جوان ما همچون آقای آویژه که آثار زیادی در زمینه کودکان و نوجوانان تولید کرده‌اند، همچنان که او در این نمایش به کودکان کار پرداخته، به معضلات دیگری هم که کودکان جامعه ما دچار آن هستند توجه نشان دهند و از این پس شاهد آثار بیشتری با چنین موضوعاتی باشیم. همچنین از والدین گروه‌های سنی کودک و نوجوان می‌خواهم که امکان تماشای نمایش‌های خوب را بیشتر برای فرزندانشان فراهم کنند. ما هم وقتی جوان بودیم و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کردیم یکی از اهدافمان این بود که با تولید آثار جدی تماشاگران خوبی برای آینده تئاتر تربیت کنیم.

پوری بنایی دیگر میهمان ویژه این مراسم هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در افتتاحیه این نمایش گفت: امشب در تدارک مراسم عروسی یکی از دختران جامعه خیریه زینب کبری (س) بودیم؛ اما وقتی  باخبر شدم نمایشی با موضوع کودکان کار افتتاح خواهد شد، با تمام وجود خودم را به این مراسم رساندم و برای هنرمندان جوانی که برای ارتقای جامعه‌شان تلاش و کوشش می‌کنند هم آرزوی موفقیت دارم. 

عباس جهانگیریان دیگر میهمان این مراسم نیز در سخنانی کوتاه تصریح کرد: صدا و سیما هیچ حمایتی از تئاتر کودک نمی‌کند. ماهم انتظار زیادی از این رسانه نداریم و هیچ کمکی از آن نمی‌خواهیم، اما امیدواریم زمانی برسد که دوربین‌های تلویزیون را برای اطلاع رسانی و برای اینکه خانواده‌ها را با تئاتر آشتی دهد و به این سالن‌ها هدایت کند، در چنین مراسمی هم ببینیم.

سید غلامرضا کاظمی دینان مشاور فرهنگی شهردار تهران هم در بخشی دیگر از این مراسم طی سخنانی کوتاه گفت: چند روز پیش که برای تماشای تمرین این نمایش دعوت شده بودم، بازی‌های زیبای این بچه‌ها مرا به شدت تحت تأثیر قرار داد. ما موظف هستیم که برای بچه‌ها ارزش قائل باشیم و آن‌ها را به خوبی پرورش دهیم. چرا که با پرورش صحیح کوکانمان در حقیقت آینده روشنی را برای ایران رقم خواهیم زد.

بخش پایانی این مراسم نیز اجرای قطعه ای از گروه خوانندگان The mc.do Band و رونمایی از پوستر نمایش «شاپرک‌ها در خیابان» بود و به دنبال آن حاضرین به تماشای این نمایش نشستند.

نمایش «شاپرک‌ها در خیابان» روایت زندگی کودکان کار است؛ کودکانی که هر روز در خرابه ای در حاشیه شهر دور هم جمع می‌شوند و آنجا برای دقایقی خستگی روزانه‌شان را رفع می‌کنند. یک روز اتفاقی عجیب باعث می‌شود تا آن‌ها آرزوهای خود را مرور کنند و به این ترتیب رویاهایشان در خرابه نقش می‌بندد.هر کدام از این رویاها زندگی سخت و تلخ این کودکان را به تصویر می‌کشد و در انتها ماجرایی عجیب باعث می‌شود تا روی‌ای‌شان شکل دیگری به خود بگیرد.

ناصر آویژه، اصغر فریدی ماسوله، رها آویژه، ایلیا زمانی نژاد، آروین بذرافشان، امین نیک پنجه، محمد حسن درباغی‌فرد، سامان میرحسینی، مهبد فیضی، سیروان امینی، عرفانه سرای سرور، ماهک فتاح پور، روجا نجف‌زاده و آساره هداوند گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. صدای رضا بابک هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون نیز بخشی از نقش آفرینی‌های این نمایش را شکل می‌دهد.

اشعار این نمایش موزیکال را رودابه حمزه ای سروده و آرش سلگی نیز آهنگسازی این نمایش را بر عهده دارد. همچنین اصغر فریدی ماسوله طراح حرکات موزون این نمایش است. سینا ییلاق بیگی طراح صحنه و طیبه انصاری نیز طراح لباس این نمایش هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: ساخت انیمیشن و ویدئو آرت:رامین بهادرى،مشاور تبلیغاتى: نیما آویژه، دستیاران کارگردان: محمد حسن درباغى فرد-آساره هداوند، منشى صحنه:یگانه روحانیان، مدیران صحنه:امیر حسین نیک دهقان-امید علیرضایی، طراح پوستر وبروشور:بهروز کیانى، عکاس:مجید خمسه، طراح گریم:حسین تبریزى، مشاور رسانه ای:بهروز فائقیان، مربى موسیقى:بهاره،ومحبوبه بهزاد اول، مربى ناشنوایی: مریم جعفرزاده، گروه حرکات موزون: اصغر فریدى ماسوله، مهبد فیضی، امین نیک پنجه، بهنوش رییسی فرشید، الهام زارعی و درسا هزاوه. گروه خوانندگان: The mc.do Band متشکل از لیلا نجفی خواننده التو، کیمیا خانزادی خواننده سوپرانو، پدرام منهاج خواننده بأس، آرش خانزادی و عرفان مقدم خوانندگان تنور و خواننده میهمان: رها آویژه.

 




مطالب مرتبط

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

نظرات کاربران