در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره مریوان با کار عاشقانه به عدد سیزده رسیده است

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی که همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به کردستان سفر کرده صبح امروز در شهر مریوان با خبرنگاران و اصحاب رسانه این شهر دیدار کرده و به سوالات مطرح شده از سوی آنان پاسخ داد.

به گزارش ایران تئاتر ، صبح امروز شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وجلال قلعه شاخانی دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در نشست رسانه ای چشم انداز برنامه ها و سیاستهای این جشنواره را تشریح کردند.
مدیر کل هنرهای نمایشی در این نشست با قدردانی از حضور خبرنگاران به نقش حمایت اصحاب رسانه از هنر تئاتر پرداخته و گفت: بدون شک اگر تئاتر در دو دهه گذشته رونقی داشته مدیون شما عزیزان است. شاید آنها که باید حمایت می کردند کمتر به آن توجه داشته اند اما شما عزیزان اصحاب رسانه ، بیشترین حمایت را از تئاتر کرده اید. در هر جلسه ای که داشته ام وظیفه خودم دانسته ام که از شما تشکر کنم. از دیروز که من در جمع هنرمندان و اجرا ها بودم شور و شوق و حضور شما عزیزان را شاهد بودم. همان طور که نقاط مثبت را می بینید امیدوارم نقاط منفی را هم ببینید و به ما انعکاس بدهید تا برای رفع آن تلاش کنیم. هدف همه ما این بوده که رویدادی شایسته با توجه به بضاعت این شهر و اداره کل ارشاد و همین طور بضاعت اداره کل هنرهای نمایشی و فرمانداری و شهرداری مریوان برگزار کنیم ولی می دانیم که ضعف هایی هم وجود دارد که باید به تدریج رفع شود.
کرمی از هنرمندان و مسئولان سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان سپاسگذاری کرده و گفت: برگزاری هر رویداد هنری نیاز به کار عاشقانه داردو اگر این تفکر و میل عاشقانه در وجود مسئولین وجود نداشته باشد یک کار روتین و معمولی اتفاق می افتد. گاهی شاهدیم که مسئولان بیش از وظیفه شان برای برگزاری رویداد دغدغه نشان می دهند. در این مدت که مسئولیت اداره کل را بر عهده گرفته ام بیش از سی تماس و سه چهار دیدار با قلعه شاه خانی داشته ام و می دیدم که برای تامین اعتبار هفته ای یکبار در تهران حاضر می شدند. از ایشان و همکارانشان تشکر می کنم که دارند کارعاشقانه ای انجام می دهند.
وی با ابراز خوشحالی از حضور هنرمندان تئاتر مریوان و کردستان در ستاد اجرایی جشنواره گفت: در مریوان و استان می دیدم که تمامی مسئولان ، نمایندگان مجلس ، استانداری و شهرداری و مدیران شهر و استان در تلاش هستند که رویدادی شایسته برگزار شود که جای تقدیر دارد.
شهرام کرمی مهمترین خاصیت جشنواره مریوان را همین نکته است دانست که همه دارند کار عاشقانه انجام می دهند و تاکید کرد: ما هم وظیقه خودمان می دانیم که از آن حمایت کنیم. جشنواره مریوان با این کار عاشقانه به عدد سیزده رسیده که عدد مبارکی است . شاید در فرهنگ عامه این عدد مبارک نباشد اما به هر حال از آن گذشته ایم و دوره چهاردهم گشایش به اتفاقات خوب خواهد بود.
مدیر کل هنرهای نمایشی در بخش دیگر صحبت هایش که بخ پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه اختصاص داشت گفت: اگر 73 رویداد تئاتری در کشور داشته باشیم جشنواره مریوان یکی از ده رویداد بزرگ تاتری کشور در بین جشنواره های بین المللی و جشنواره های بزرگ کشور است که در این شهر مرزی برگزار می شود و باید قدر آن را بدانیم.
کرمی تاکید کرد: از همین امروز باید دنبال دوره بعد باشیم .تحول در آن جشنواره یک ضرورت است . شما همه جریان تئاتر کشور را در مریوان نبینید. مریوان سعی می کند جشنواره را به شکل کیفی برگزار کند. شما تمام تحول و رشد تئاتر خیابانی را نباید از مریوان انتظار داشته باشید. اگر تمام تاریخ تئاتر خیابانی کشور را بررسی کنید می بینید که با الگو برداری از این جشنواره تعداد زیادی از جشنواره های خیابانی در کشور برگزار می شود. همه ما قدردان برگزاری این رویداد هستیم و امیدواریم که به شایستگی برگزار شود. سال آینده انشا الله شاهد تحول در جشنواره باشیم چه تحول شکلی و چه تحول محتوایی. امسال جشنواره تئاتر خیابانی در استان گسترده شد و امیدوارم که سال آینده به خواست خدا با محوریت شهر مریوان آن را در سطح کشور گسترش بدهیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره توجه جشنواره به بخش پِوهش نیز توضیح داد: عمر تئاتر خیابانی در کشور ما زیاد نیست گرچه سابقه کار در فضای بیرونی و تئاتر واگنی از قرن 17 بوده اما عمر این تئاتر به عنوان یک تئاتر مردمی در کشور ما از سال 71 آغاز شده. امروزه ما با دو نسل در تئاتر خیابانی مواجه هستیم که نسل اول تجربی کار کرده و نسل دوم از تجربیات آن ها بهره برده است. در چند دوره برگزاری بخش پژوهش آنچه انتظار داشتیم اتفاق نیافتاد. در زمینه تئاتر عروسکی و آیینی سنتی در دانشگاه ها درس هایی ارائه می شود. اما تئاترخیابانی در دانشگاه درسی ندارد. در این زمینه تنها سه عنوان کتاب چاپ شده است.
وی تصریح کرد: امروزه با تجربیات این دو نسل ضرورت دارد که تجربیات مدون شود. یکی از ایرادات این است که تئاتر خیابانی خودمان را با کشور های دیگر مقایسه می کنیم و این یک اشتباه است. انواع مختلفی از تئاتر خیابانی داریم که باید بررسی شود. سال 71 و 72 کار خیابانی در نازی آباد اجرا شد که مردم گروه را مورد ضرب و شتم قرار دادند چون تصور می کردند آشوبگرند اما امروز در دور افتاده ترین روستا ها هم مردم با تئاتر خیابانی آشنا هستند. قطعا باید در پژوهش ها به تناسب شرایط ما و اتفاقاتی که شکل گرفته توجه کنیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره تغییراتی که در معرفی آثار برگزیده جشنواره ها به جشنواره بین المللی تئاتر فجر اتفاق افتاده نیز توضیح داد: هر جشنواره سیاستگذاری مستقل خودش را دارد. وقتی از تحول صحبت می کنم به این معنی است که خیلی از اتفاق های روزمره نیز هم باید تغییر کند. مریوان باید به عنوان اصلی ترین رویداد تئاتر خیابانی ، انتهای یک رقابت تئاتر خیابانی باشد. متاسفانه شاهدیم که در دوره های گذشته گروه ها انگیزه شان را برای اجرای با کیفیت در جشنواره فجر از دست می دهند. شورای سیاستگذاری فجر باید برای خودش گزینش کند. از مریوان کار معرفی می شود ولی هیات انتخاب فجر کارهای متناسب با خودش را انتخاب می کند. ارتقا فجر نیز جز سیاست های ما ست.
وی درباره تبلیغات صدا و سیما نیز گفت: بهره مندی جشنواره ها از تبلیغات و پوشش رسانه ای صدا سیما به رابطه جشنواره با صدا و سیما بستگی دارد. در استان های مختلف با این ارتباط اتفاق های خوبی می افتد. در شبکه کردستان می شد جشنواره انعکاس داشته باشد. در دوره هایی این اتفاق افتاده و باید برای دوره های بعد  حتما مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
قلعه شاخانی در آغاز این نشست به تاریخچه جشنواره مریوان و نحوه شکل گیری آن پرداخته و گفت: بعد از سال های دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ، مریوان که شهر مرزی است آسیب ها و مصیبت های زیادی دید . هنرمندان با دانش مریوانی به این نتیجه رسیدند که با ابزار هنر التیام بخش دردها و آلام مردم منطقه باشند. در نتیجه هنرمندان مریوان به روستاهای آسیب دیده می روند و تئاتر اجرا می کنند. حرکت اولیه با این هدف به تدریج تبدیل به جشنواره ای می شود که از شهرستانی به منطقه ای و بعد سراسری ادامه می یابد. در سال 1384 دوستانمان تصمیم می گیرند که به دلیل استقبالی که از این جشنواره شکل گرفته گستره بشتری به آن بدهند. مردم فهیم شهر مریوان که امروزه به مخاطبی حرفه ای برای تئاتر تبدیل شده و هم ظرفیت ها و پتانسیل های طبیعی این شهر  باعث می شود که جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود و امروز در روز پایانی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در خدمت شما هستیم.
وی در بیان گزارشی از جشنواره به حضور  39 گروه نمایشی اشاره کرده و گفت:  112 اجرا در شهر مریوان و روستاهای این شهر در این دوره برگزار می شود که با اجراهایی که در سطح شهر های استان داریم در مجموع 125 نوبت اجرا را شاهد هستیم. از آغاز فراخوان 527 طرح و ایده رسید که بعد از انتخاب 87 طرح و ایده را در بخش مسابقه و 15 اثر را در بخش آیینی و سنتی پذیرفتند. و در نهایت 20 گروه به جشنواره راه پیدا کردند و انشاالله فردا در اختتامیه جشنواره گروه های برتر معرفی خواهند شد.
قلعه شاخانی تفاوت های این دوره جشنواره را با جشنواره های قبل بر شمرده و گفت: با توجه به مطالباتی که دیگر شهرهای استان از دبیرخانه داشتند و اینکه امکان دیدن آثار برای تمام مردم استان نبود به این نتیجه رسیدیم که جشنواره علاوه بر مریوان در شهر های سلب آباد ، سقز و سنندج نیز برگزار شود. این اتفاق هم معرفی بیشتر جشنواره و هم فرصت تجربه اجرا در دیگر شهر ها را به گروه ها می دهد و هم به مطالبه دیگر شهرهای استان پاسخ داده ایم. در روز هی گذشته نیز شاهد بودیم که استقبال در سنندج و سقز خیلی خوب بود.
وی ادامه داد: تفاوت دیگر جشنواره با جشنواره های گذشته این است که از امسال توانستیم با حمایت دوست بزرگوار مدیرکل هنرهای نمایشی، شرایطی را محیا کنیم که 10 گروه منتخب هیات داوران در طول سال و هر گروه در یک ماه اجرای عمومی در مریوان دشته باشند و اگر امکان آن ایجاد شود در آن ماه به جز مریوان در مرکز استان نیز اجرا کنند.
سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان چهارده شهریور و با برگزاری مراسم اختتامیه در این شهر برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این عرصه است و تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد.

|

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی آغاز شد

استقبال چشمگیر مردم هنردوست مریوان از هنرمندان

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در قالب کارناوال شادی در میان استقبال پرشور مخاطبان و همراهی هنرمندان ایران و جهان با ساز و لباس‌های محلی کار خود را آغاز کرد.

|

نظرات کاربران