در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در آغاز نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر گفت:

می توان به دوران پربار تهیه‌کنندگی تئاتر امیدوار بود

نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی به طور رسمی آغار شد.

به گزارش ایران تئاتر، بعدازظهر روز جمعه 16 شهریورماه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، مدیر فرهنگی سفارت آلمان در تهران و تعدادی از هنرمندان تئاتر کشور، نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر به طور رسمی آغاز شد.

در این مراسم که عباس غفاری اجرای آن را برعهده داشت، ابتدا آروند دشت‌آرای به‌عنوان مدیر این پروژه مشترک هنری ایران و آلمان ضمن خیرمقدم به حاضران در سخنانی کوتاهی با بیان اینکه برگزاری این دوره تخصصی آن هم برای اولین بار در کشور قطعا بدون کمک و حمایت مدیران میسر و ممکن نبود، گفت: در این دوره و پس از انتشار فراخوان افراد زیادی برای حضور در این دوره ثبت‌نام کردند که در نهایت 30 نفر برای حضور در این پروژه هنری و بین‌المللی پذیرفته شدند.

دشت‌آرای در ادامه با بیان اینکه تئاتر ما به شدت درگیر سرمایه‌داری شده، ادامه داد: تئاتر می‌تواند لوکس بشود ولی نه همه آن، به طوری‌که ما دیگر در تئاتر زمختی جامعه را نشان نمی‌دهیم. در واقع زخم جامعه و زهر تئاتر را حذف کردیم و سعی شده که هنر تئاتر را بسیار لوکس نشان بدهیم.

دشت‌آرای افزود: امیدوارم بعد از این برنامه و گذراندن دوره تخصصی تهیه‌کنندگی و با مجهز شدن به دانش روز، سالن‌های خصوصی تئاتر را که امروز گسترش زیادی پیدا کردند با برنامه‌های دقیق‌تر پیش رفته و حرکت کنند.

 

پس از سخنان دشت‌آرای، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمدان ایران نیز در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره تخصصی و تاکید بر ضرورت وجود چنین دانشی در تئاتر کشور، گفت: شرایط کشور ما به شکلی است که سه برابر کشور چین مرکز آموزش عالی داریم و این امروز به یک فاجعه تبدیل شده، چرا که هنگام گسترش این مراکز از خودمان نپرسیدیم که آیا این ظرفیت علمی می‌تواند به هر جایی برود و کارآیی لازم را داشته باشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با تاکید بر اهمیت آموزش‌ و کسب دانش‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه، افزود: من نسبت به کار آموزش حساسیت دارم و متاسفم که باید بگویم بسیاری از کسانی‌که امروز در یک جایگاه نشسته‌اند سواد آن را ندارند و با رانت آن جایگاه را بدست آوردند.

او همچنین با آرزوی موفقیت برای افرادی که در نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر شرکت کردند، تصریح کرد: تئاتر ما نیاز به وجود مدیران پخته دارد و امیدوارم این دوره بتواند در این راستا راهگشای خوبی برای این هنر در کشور ما باشد.

 

در ادامه این مراسم و به دعوت مجری برنامه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی برای ایراد سخن به روی سن دعوت شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنان کوتاهی با بیان اینکه کار تهیه‌کنندگی در واقع یک برنامه‌ریزی دقیق برای انجام درست یک رویداد هنری است، اظهار کرد: یک هنرمند برای آفرینش باید چیزهایی در اختیار داشته باشد تا بتواند تولید هنری خود را در اختیار مخاطب قرار بدهد، در تئاتر نیز در سال‌های اخیر و با ورود بخش خصوصی به روند تولید آثار ما شبکه‌های مختلفی را تجربه کردیم که بخش خصوصی در آن فعال است و برنامه تهیه‌کنندگی در تئاتر نیز در همین راستا شکل گرفته است.

شهرام کرمی با ابزار خرسندی از برگزاری این دوره تخصصی و آرزوی موفقیت برای کسانی‌که در این دوره پذیرفته شدند، افزود: با برگزاری این دوره و ادامه این روند می‌توان به تشکیل بستر مناسب یک شبکه با موضوعیت تئاتر و دوران پربارتهیه‌کنندگی تئاتر امیدوار بود.

 

قسمت بعدی برنامه به اجرای چند قطعه موسیقی بی‌کلام توسط گروه موسیقی کوارتت جیپسی اختصاص داشت. بعد از آن فول گالدر مدیر فرهنگی سفارت آلمان  به همراه فرناز قربانی مسئول پروژه‌های فرهنگی سفارت آلمان (به عنوان مترجم) برای ایراد سخن پشت تریبون رفت.

 

مدیر فرهنگی سفارت آلمان در آغاز با ابراز خرسندی از برگزاری این پروژه مشترک میان دو کشور ایران و آلمان و قدردانی از همه کسانی که برای انجام این پروژه همکاری کردند، گفت: شروع این پروژه به سه سال پیش و بازدید کوتاهی که رئیس انستیتو گوته از ایران داشت بازمی‌گردد. ما آن زمان قصد داشتیم جوانان تاثیرگذار ایرانی را به او معرفی کنیم و در همان دیدار بود که آقای دشت‌آرای هم حضور داشتند درباره اهمیت این پروژه برای رئیس انستیتو گوته توضیح دادند و خیلی سریع طرح با موافقت ایشان مواجه شد. به همین خاطر در اینجا از انستیتو گوته که حمایت زیادی برای انجام این پروژه کردند تشکر می‌کنم.

او در ادامه با بیان اینکه این پروژه حمایت بزرگی از جامعه تئاتر آلمان را که علاقه دارند با هنر ایران آشنا شوند پشت سرخود دارد، افزود: ما هر روز پروژه‌ها و طرح‌های جدیدی از هنرمندان آلمانی و ایرانی دریافت می‌کنیم و باید بگویم که علیرغم مشکلات سیاسی فکر می‌کنیم که الان زمان درستی است برای چنین فعالیت‌هایی و برای همین باید در زمینه فرهنگ قوی‌تر کار کنیم.

او همچنین با تاکید بر اینکه این پروژه یک ورک‌شاپ معمولی و جمع‌وجور نیست، اظهار کرد: در واقع این یک برنامه آموزشی با هدف خاص است که بنا به نیازهای تئاتر ایران طراحی شده و ساختار و اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کند ‌و بازار هدف خاصی نیز دارد.

مدیر فرهنگی سفارت آلمان در پایان سخنان خود گفت: گواهینامه کسانی‌که این دوره راه سپری می‌کنند مورد تایید سه مرکز از جمله؛ اداره کل هنرهای نمایشی ایران، انستیتو گوته و مرکز تئانر ملی آلمان خواهد بود.

 

آخرین سخنران این مراسم بهروز غریب‌پور کارگردان شناخته شده تئاتر و از مدیران مطرح فرهنگی کشورمان بود که به دعوت مجری برنامه برای ایراد سخن پشت تریبون قرار گرفت.

بهروز غریب‌پور در آغاز سخنان خود با اشاره به فراموش شدن اهمیت آموزش در کشور گفت: وقتی در این چند روز به این مسئله بسیار فکر می‌کردم که آموزش تهیه‌کنندگی چه نفشی در تئاتر ایران خواهد داشت، متوجه شدم که ما به سبب قطع شدن رابطه‌امان با گذشته فکر می‌کنیم با اضافه کردن عناوین می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم. در واقع ما تشنه عناوین هستیم و جاهایی مثل فرهنگستان و نظایر آن نیز در این باره هشدار لازم را به ما ندادند که این روند عافبت خوبی ندارد.

غریب‌پور در ادامه با بیان اینکه من مخالف این هستم که ما روزهای سختی داریم پس الان وقت آن نیست که به تئاتر، موسیقی و به فرهنگ بپردازیم، افزود: اتفاقا من اعتقاد دارم که الان موقع آن است که ما با یک نمایش بتوانیم افکار را روشن بکنیم یا دل‌ها را شادبکنیم. یک موسیقی خوب می‌تواند از بار غصه‌های ما را کم بکند، دنیا که به آخر نرسیده است.

این کارگردان تئاتر درباره مقوله تهیه‌کنندگی و تهیه‌کننده اظهار کرد: تهیه‌کننده فرد فانوس به دستی است که زمانی‌که یک هنرمند می‌خواهد کورمال کورمال مسیری را طی کند برای او چراغ راه می‌آورد. در واقع اگر قرار باشد که همه چیز آماده باشد که دیگر چه نیازی به وجود شما هست. در واقع تهیه‌کننده نقش بسیار بزرگی دارد و اوست که باید به هنرمند بگوید که ناامید نشو، منزوی نشو چراکه راه حل وجود دارد.

غریب‌پور در ادامه با یادآوری این نکته که تهیه‌کننده کسی نیست که دست در جیب بکند و بگوید که من پول دارم و می‌خواهم هزینه نمایش را بدهم بلکه او یک سرمایه‌گزار است، افزود: تهیه‌کننده آن کسی است که راه‌های مسدود را باز می‌کند. در واقع تهیه‌کنند مانند باغبان است. باغبانی خون‌جگر خوردن دارد و ممکن است درختان و محصولاتش دچار آسیب بشوند.

این کارگردان مطرح تئاتر در پایان سخنان خود خطاب به افرادی که برای حضور در این دوره پذیرفته شده‌اند، خاطر نشان کرد: اگر برای گرفتن گواهینامه به اینجا آمده‌اید، اگر برای تیتر و عنوان و پُز دادن و سفر به آلمان به اینجا آمده‌اید مطئن باشید که اشتباه آمده‌اید. هیچ مُهری جز عشق و خلاقیت نمی‌تواند گواهینامه شما را معتبر کند. بنابراین خواهش می‌کنم این دوره را با عشق جدی بگیرید و فردا نگویید که این کارگردان نمی‌فهمد و من خودم کار را کارگردانی می‌کنم. نهایتا بدانید که مقام تهیه‌کنندگی یک مقام ارزشمند، والا و در عین حال یک کار بسیار دشوار ا‌ست. همچنین فراموش نکنید که ایمان، عشق، شجاعت، نترسیدن، استقامت داشتن و جسور بودن از الزامات تهیه‌کنندگی است.

 

پس از سخنان بهروز غریب‌پور، مجری برنامه اسامی پذیرفته‌شدگان نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی حرفه‌ای تئاتر را برای حاضران قرائت کرد.

دانشجویان نخستین دوره تخصصی تهیه‌کنندگی تئاتر عبارتند از:

بهمن عباسپور، امیر پارسیان‌مهر، فرهاد بصیر، نگین میرحسنی واحد، پریسا مقتدی، مهسا همتی، محمد حبیبی، مهتاب شیاری، پریا مرندیز، کسری شاهینی، محمد صفرپور، حسن برزگر، سمانه افکاری، شایان عشایری، علی شاهانی، حسن جودکی، حامد صمدی نژاد، علی پالیزدار، حسین موذن، علیرضا رحیمی، امین یزدانی، رومینا دواچی، ایمان اسکندری، سعیده امیرساعی، حسین قهرمانی، مسعود رکن‌آبادی، علی ایزدی، امیرحسین شفیعی، هومن بیک‌نژاد و امیرسپهر تقی‌پور.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نظرات کاربران