در حال بارگذاری ...
  • گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

    این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است

    ایران تئاتر: کارگردان نمایش معتقد است با اینکه بخش زیادی از بار جنگ بردوش زنان قرار داشته همچنان این موضوع در حوزه سینما و تئاتر مغفول مانده.

    سید علی تدین صدوقی در گفتگو با ایران تئاتر در خصوص این نمایش گفت: همه دختران امیر کبیر در موقعیتی دراماتیک، گوشه هایی از قهرمانی زنانی را به تصویر می کشد که  با تصمیمات لحظه ای به ویژگی‌های اسطوره‌ای و حماسی دست می یابند.
    وی با اشاره به اینکه  قصه نمایش را در سالهای 62 و 63 در جبهه های جنگ نوشتم، افزود: همه دختران امیر کبیر روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است و نخستین کار در نوع خود بشمارمی رود و تمام دغدغه ام این بود که چرا با اینکه بخش زیادی از بار جنگ بردوش زنان قرار داشته همچنان این موضوع در حوزه سینما و تئاتر مغفول مانده است.
    تدین صدوقی اضافه کرد: حفظ الگوی ایثار زن در دفاع از استقلال میهن و مقابله با استکبار از حساسیت بالایی برخوردار است به طوری که عده ای از دوستان نگاه و برداشت خاص خود را مطرح می کردند، با این حال ما این برداشت ها را قبول نداشتیم و در این اثر با تمرکز استقلال، ایمان، تمامیت ارضی و عزتمندی ایران، تلاش داشتیم  پیام اصلی داستان که حفظ ناموس و عفت زنان این سرزمین است بیان شود.
    تدین صدوقی درباره سبک ارایه شده نمایش با تلفیق اسطوره امیرکبیر با قهرمانان زن دفاع مقدس گفت: شهادت امیر کبیر در راه عزت ایران و مقابله با استعمار موجب شده تا نام او به عنوان اسوه آگاهی برای دفاع از میهن باقی بماند. قرار گرفتن دختران داستان در مسیر گذشتن از جان خود برای عزتمندی ایران و مقابله با استکبار موجب کشف تشابهات و خلق اثر شد.
    وی خاطرنشان کرد: در عین حال پیوند خوردن نام  زن به عنوان نماد مادر در دفاع از مام وطن و حفظ استقلال سرزمین ایران از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه قراردارد.
    عضو انجمن کارگردان تئاتر درباره ویژگی های فنی نمایش همه دختران امیر کبیر نیز گفت: بخش عمده ای از بازیگرانی که نقش دختران را بازی می کنند نوجوانانی هستند که برای اولین بار است در صحنه تئاتر حرفه ای حضور می یابند  از این رو تلفیق آنها با بازیگران حرفه ای که در نمایش حضور دارند تجربه و ریسک تازه ای بود.
     تدین صدوقی که پیش از اجرای همه دختران امیر کبیر تجربه به روی صحنه بردن 2 کار  مشابه دیگر با عناوین معجزه ای برای حافظه تاریخ و من هنوز اینجام کلاغ های لعنتی با موضوع دفاع مقدس را داشته است، درباره برنامه  آینده خود در حوزه تئاتر گفت: کار دیگری  با عنوان سهراب و رستم در دست تهیه  دارم که نگاهی متفاوت به این اسطوره حماسی دارد و با اینکه در حوزه دفاع مقدس نیست اما به نوعی به عناصر آن پیوند می خورد.

    خاطر نشان می شود همه دختران امیرکبیر تا 27 شهریورماه از ساعت 18:30 در تالار حافظ به روی صحنه می رود.




    مطالب مرتبط

    همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودک بررسی شد:

هنرمندان تئاتر، حامیان بی ادعای مبارزه با آسیب های اجتماعی
    همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودک بررسی شد:

    هنرمندان تئاتر، حامیان بی ادعای مبارزه با آسیب های اجتماعی

    ایران تئاتر- علی رحیمی: 12 ژوئن همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودک فرصت را غنیمت می شماریم و به معرفی هنرمندانی که به انحای مختلف سعی دارند در مسیر آگاهسازی و نهادینه کردن فرهنگ مبارزه با کار کودکان گام بردارند،می پردازیم.

    |

    کنکاشی بر جایگاه تئاتر در معرفی کارنامه یک اسوه:

امام خمینی(ره) اسطوره‌ای در دسترس
    کنکاشی بر جایگاه تئاتر در معرفی کارنامه یک اسوه:

    امام خمینی(ره) اسطوره‌ای در دسترس

    ایران تئاتر- علی رحیمی:«دل آرام»، «قلب مطمئن» و «ضمیر امیدوار»، از آخرین و معروف ترین واژه های وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) هستند. واژه هایی که گرچه همواره به عنوان یک ارزش درآمیخته با فرهنگ ایران اسلامی مورد تاکید هستند، اما باید بپذیریم که جایشان در جامعه امروز به شدت ...

    |

    علی سلیمانی کارگردان نمایش مردی در آینه:

در تئاتر مذهبی باید کلیشه ها را کنار بزنیم
    علی سلیمانی کارگردان نمایش مردی در آینه:

    در تئاتر مذهبی باید کلیشه ها را کنار بزنیم

    ایران تئاتر:کارگردان نمایش «مردی در آیینه» معتقد است:تئاتر مذهبی از مهم ترین ژانرهایی است که می تواند فاصله بین هنرمندان با مردم را پر می کنند به شرطی که کلیشه ها را کنار بزند.

    |

    19اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی

هنرهای نمایشی و جایگاه فراموش شده یک  پاسبان فرهنگی
    19اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی

    هنرهای نمایشی و جایگاه فراموش شده یک پاسبان فرهنگی

    ایران تئاتر: سال 1386 بود که به پیشنهاد حجت‌الاسلام محمدی ری شهری رییس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، پس از یک هزار سال و اندی سال، یاد و خاطره پاسبان فراموش شده فرهنگ تشیع زنده شد.

    |

    بازگشایی موقت تماشاخانه نصر پس از سالها تعطیلی:

هیچ چیز نیست غیر از یک قصه پر غصه
    بازگشایی موقت تماشاخانه نصر پس از سالها تعطیلی:

    هیچ چیز نیست غیر از یک قصه پر غصه

    ایران تئاتر- علی رحیمی: سرمان را که چرخاندیم برق همه را گرفت و لاله زار؛ محله برو بیاهای عاشقانه، محفل سیاه بازی ها و نمایش های عامیانه، پاتوق ساز و آواز و کانون اصلی تئاتر و سینمای ایران در یک خیز و خفت لطیف و ماهرانه، غلام حلقه به گوش صاحب منصبان این دردانه چشم نواز شد.

    |

    نگاهی به جایگاه تئاتر در هفته هنر انقلاب اسلامی

انتظارها به سال ششم گره خورد
    نگاهی به جایگاه تئاتر در هفته هنر انقلاب اسلامی

    انتظارها به سال ششم گره خورد

    ایران تئاتر- علی رحیمی: پنجمین سال هنر انقلاب اسلامی نیز به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و اینبار نیز هیچ هنرمندی از اهالی تئاتر نتوانست هیئت داوران را حتی در کسوت یک نامزد چهره سال هنر انقلاب مجاب کند، تا انتظارها به سال ششم گره بخورد.

    |

    نظرات کاربران