در حال بارگذاری ...
سامان ارسطو در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

«همتون منو می شناسین» را دوباره به صحنه می‌برم

ایران‌تئاتر: سامان ارسطو بیش از دو دهه است که در تئاتر حضور جدی و اثر گذاری دارد. وی در حوزه های بازیگری، کارگردانی، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی، و تدریس تئاتر فعالیتش می‌کند. ارسطو در سال ۱۳۶۷ با نویسندگی و کارگردانی نمایش‌نامه‌ی سلول هیجده وارد حرفه‌ کارگردانی تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی شد.

عضویت در هیأت مدیره‌ انجمن نمایش شاهرود از دیگر فعالیت‌های سامان ارسطو است. او تا کنون ده فیلم‌نامه نوشته است و در سینما با بزرگانی از قبیل مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، اصغر فرهادی و کمال تبریزی همکاری داشته است. ارسطو در سال ۱۳۶۷ گروه نمایش چکاو را در شهرستان شاهرود تشکیل داد. گروه نمایش آوای دیوانگان نیز در سال ۱۳۷۶ با همت و تلاش وی در تهران تشکیل شد. او در سال های مختلف بازرس اصلی انجمن بازیگران خانه تئاتر ایران بوده است. ارسطو تاکنون برنده و کاندید جوایز متعددی در زمینه‌ بازیگری و کارگردانی، از سوی جشنواره‌های بین‌المللی، ملی، استانی و منطقه‌ای بوده است. او همچنین دارای گواهینامه‌ درجه‌ دو هنری(معادل فوق لیسانس) در زمینه تئاتر است. شب بارانی، پرنده و فی، چهار دستان، بازیخانه، باکره پاییزی، هتل پلازا، خانه برنارد آلبا و همه دزدها که دزد نیستند از جمله کارهای مهم کارنامه تئاتری سامان ارسطو محسوب می شوند.

ارسطو در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید تئاتری خود گفت: قصد دارم نمایش همتون منو می شناسین را دوباره روی صحنه ببرم و مدتی است تمرینات نمایش آغاز شده است و مذاکراتی با تئاتر شهر انجام داده ام و سالن سایه به دلیل لابی که دارد مکان مناسبی برای اجرای نمایش است و در تیم بازیگری هم تعدادی از بازیگران ترنس هستند. تا به حال هم حضور افسانه میر باقری، نادیا باوند و امیر موید باوند در تیم بازیگری قطعی شده است.

 وی در باره تغییراتی که در اجرای نمایش انجام خواهد داد متذکر شد: تغییراتی در نوع و جنس اجرا خواهیم داشت و دو قصه جدید به داستان اضافه خواهد شد؛ یکی درباره احوالاتم بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت است و قصه دیگر داستان زندگی یکی از دوستان ترنس ام تو اف است. البته ساختار اجرایی نمایش به شکل کارگاهی انجام می شود و به طور حتم در تمرینات تغیرات دیگری هم به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه سخنانش ضمن اشاره به نوشتن متن نمایش راهب افزود: متن راهب را به اتفاق گروهم نوشته ام و داستان آن در باره زندگی 5 راهب صومعه ای در قرون وسطا است و برای اجرای آن سالن اداره تئاتر گزینه مناسبی است.

لازم به ذکر است نمایش همتون منو میشناسین یک نمایش مستند است که  در اصل یک اتوبیوگرافی از زندگی کارگردان به عنوان یک تئاتری و مشکلاتی که برایش پیش می آید است. اپیزود اول مربوط به زمانی است که شخصیت اصلی هنوز در کالبد قبلیش بوده است.1 این قسمت در یک کافه اتفاق می افتد و داستان عشق ۱۰ ساله این شخصیت قبل از تغییر جنسیت به یک خانم است. اپیزود دوم در پزشک قانونی رخ می دهد و ماجرای مشکلاتی است که برای تغییر جنسیت داشته است. اپیزود سوم بعد از جراحی است و اتفاقات در یک بانک رخ می دهد. در این بخش شخصیت داستان با وجود تغییر جنسیت دادن قانونی، به این دلیل که هنوز شناسنامه اش صادر نشده برای دریافت حقوقش مجبور می شود دوباره مانتو به تن کند و به بانک برود. در بخش پایانی این فرد درباره خودش و رفتارهایی که جامعه با او دارد، با مخاطبان صحبت می کند. این نمایش طوری طراحی شده که گاهی مخاطب ترغیب می شود به درون صحنه بیاید و جزیی از اجرا شود.

 

 




نظرات کاربران