در حال بارگذاری ...
شهروز دل افکار در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

هماهنگی بین اعضا یک گروه برگ برنده یک اجرای موفق است

ایران‌تئاتر: تئاتر بد نمایشی رئالیستی مبتنی بر الگوهای نمایش‌های مدرن است که کوشکی از تکنیک های مختلف مثل فاصله گذاری در ساختار رئالیستی نمایشش بهره می برد.

شهروز دل افکار در سال های اخیر نشان داده بازیگر توانمندی است که نقش ها را با بازی درستش رنگ و زندگی می بخشد. او در نمایش تاتر بد در نقش حسن صارمی یک ضد قهرمان خشن درست و شایسته نقشش را بازی می کند. دل‌افکار در جشنواره تئاتر فجر سه سال قبل هم به خاطر برای بازی در نمایش باد شیشه را می لرزاند به کارگردانی مصطفی کوشکی از بخش تازههای تئاتر جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. دل افکار با بازی در نمایش وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در نقش عاصم توانست بازی متفاوتی در یک نمایش رئالیسم جادویی ارائه کند؛ کاراکتری که به خاطر گناه کرده در ناکجا آبادی خودش را ایزوله کرده است و دوسال قبل هم در نمایش تخلفک میزانسیک سهراب در نقش یک پیرمرد شخصیت جذابی را ایفا کند و در نمایش شیطونی هم شمایل درستی از یک خلافکار خرده پای لاف زن را ارائه کرد. او در نمایش کمدی رومانتیک رویای یک نیمه شب تابستان در نقش دمیتریوس معمارعاشق پیشه بازی مفرح و فانی ارائه کرد. در کارنامه بازیگری دل افکار بازی در نمایش هایی نظیر خسیس، باد شیشه را می لرزاند، رویای نیمه شب تابستان،تهرن، کافه مک آدم، ویتسک، زمستان، وقتی ما برمی گردیم دو پای آویزان مانده است دیده می شود و همچنین دل افکار چندین نمایش مثل قارچی صدفی کبابی را کارگردانی کرده است. نمایش تئاتر بد این روزها در تماشاخانه تئاتر مستقل روی صحنه رفته است. امیر باباشهابى، شهروز دل افکار، حسین برفى نژاد، محمد عبدالوند، مهدى کوشکى و سعید اویسی بازیگران این نمایش هستند.دیگر عوامل نمایش نیز عبارتند از دستیارکارگردان: پانته‌آ احمدخان و میثم انتظاری، مدیر صحنه: محمد حسین رنجبر، طراح پوستر و بروشور: بهرام رامه، طراح لباس: ‌زهره کاظمی. با دل افکار در بازیش در نمایش تاتر بد گفت وگویی انجام داده ایم.

 

به نظر می رسد با مهدی کوشکی به یک زبان مشترک رسیده اید و در نمایش هایی که کارگردانی و بازی می کند شخصیت او را کامل می کنید. این تفاهم و کار گروهی دو نفره چگونه شکل گرفت؟

این هارمونی و هماهنگی بین اعضا یک گروه برگ برنده یک اجرای موفق است و در تمام دنیا هم مورد توجه است. بازیگری که گروه ندارد به طور حتم کارش دشوار است و زمان می برد که خودش را با گروهی که از او دعوت به همکاری کرده اند هماهنگ کند. من با مهدی کوشکی بعد از تعداد زیادی همکاری به زبان مشترک رسیده ایم.  

 

این نمایش سال قبل هم اجرای کوتاه مدتی داشت؟

بله، در آن اجرا نقش حسن صارمی را علی باقری بازی می کرد و در این اجرا نتوانست حضور داشته باشد و من بازی کردم و البته میان این دو شخصیتی که من و علی باقری از حسن ارائه کرده ایم تفاوت بسیار است.

 

به نظر می رسد مهدی کوشکی برخی از نقش ها را بر اساس مختصات بازیگری شما می نویسد؟

 در برخی از نمایش ها مثل شیطوونی چنین اتفاقی رخ می دهد.

 

به نظر می رسد نمایش شیطوونی با نمایش بد قرابت های زیادی دارد و همان کاراکترهای نمایش شیطوونی در قالب حسن و نسب دو پلیس قلابی فرو رفته اند؟

من هم به این مسئله اذعان دارم؛ همه این شخصیت ها آدم شورش گری هستند که تلاش می کند از قانون و اصول اجتماعی فاصله بگیرند و عامل ناهنجاری در جامعه هستند.

 

آیا حسن صارمی را می توانیم یک شخصیت منفی تمام عیار بدانیم؟

شخصیت سیاه مطلق کمتر در دنیا وجود دارد و حسن و سایر شخصیت های نمایش تاتر بد هم حق هایی دارند و برای کارهایی که انجام می دهند برای خودشان توجیهات خاص خودشان را دارند. حسن شخصیت خاکستری دارد و به لحاظ نمایشی او و دوستانش هیولاهایی نشان می دهند که از انجام هیچ پلشتی ابایی ندارند.

 

چه نکته مثبتی در شخصیت حسن وجود دارد که مخاطب بتواند به او تا حدی به خاطر اعمال و رفتارش حق بدهد؟

حسن و دوستانش مشکلات درونی دارند. نسب دوران کودکی پر فراز ونشیبی داشته است، حسن هم دنبال ازدواج و تشکیل خانه و خانواده بوده است و دوست دارد در خانه اش به آرامشی برسد و جایی هم اشاره می کند که نگران زن و بچه اش است و می خواهد نزد آنها برود. بنابراین در بدترین شرایط بازهم فکر خانواده اش است و در زندگیش این دلخوشی را دارد.

 

به نظر می رسد با توجه به نوع عملکردشان آنها نتوانند به آرزو و آرامشی برسند؟

بله، نخواهند رسید؛ اما تلاششان را انجام می دهند اما با توجه به راه ناثوابی که در نظر می گیرند طبیعی است که موفق نشوند.

 

جامعه هم در تبدیل شدن آنها به هیولا نقش و سهم دارد؟

بله، فضا سازی نمایش هم نشان می دهد اینها شخصیت های طبقه فرودست جامعه هستند و در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می کرده اند.

 

کف صحنه نمایش با آبی قرمز رنگ انباشته شده است. دلیل چنین رویکردی چه بود؟

در اصل اینها مکانی را برای دزدیدن آدمها و شکنجه شان تدارک دیده اند و بر اثر این شکنجه و اذیت و آزارها کف آنجا پر از خونابه است.

 

آیا به علت بیماری خاصی است که استخوان های بدن حسن زود می شکند؟

شاید به علت بیماری و یا اعتیادش باشد؛ اما این بیماری آسیب پذیرش می کند و در انتهای فیلم با افتادن از پله و آسیب دیدن استخوان هایش می میرد و یک جورهایی دل آدم برایش می سوزد. من اگر فرصت و مجال بیشتری داشتم برای بهتر نشان دادن این شخصیت خودم را چندین کیلو لاغر تر می کردم، تا تکیده تربه نظر برسم.

 

حسن رفتارهای بیرون گرایانه زیادی دارد و اهل لاف زدن و داد و قال کردن است؟

 تلاش کردم ویژگی هایی به نقش حسن اضافه کنم و آدم غد و پر رویی هم به نظر می رسد؛ اما در عین لاف زدن ترسو است و موقعی که برای نسب رجز می خواند و با پرخاشگری او فورا پا پس می کشد و این امر طنز شخصیت حسن را بیشتر می کند.

 

در نیمه اول نمایش با توجه به جنس بازیتان که معمولا نقش ها را شیرین بازی می کنید و جاهایی تک جملاتی نامربوط به فضا را بیان می کنید که باعث خنده مخاطب می شود. اما در نیمه دوم از این شیرینی ها خبری نیست دلیل این مسئله چیست؟

نیمه دوم نمایش فضا و داستان تلخ و گزنده تر می شود و داستان به سمت جدی تر شدن می رود و حسن و نسب این دغدغه را دارند که مامورها رد آنها را زده اند. بنابراین دیگری جایی برای این شیرین بازی ها نیست.

 

آیا جاهایی حسن تلاش می کند با ابراز کردن اینکه بابک فرزند او است نسب را به چالش بکشاند؟

می خواهد او را به چالش بکشاند و یک جنگ قدرت در جریان است و به هرحال بروز چنین رفتارهایی از سوی آنها طبیعی است. اینها یک جور خفاش شب هستند که اقدام به یک سری از قتل های زنجیره ای می کنند.  

 

بیشتر به عنوان بازیگر نقش های جدی شناخته می شوید اما تجربه بازی در نمایش های کمدی راهم دارید ؟

همینطور است، تجربه نقش کمدی برایم تجربه جدیدی بود. درنمایش رویای نیمه شب تابستان مهدی کوشکی چنین تجربه موفقی داشتم و در این نمایش نامه شکسپیر عموما نقش ها، ویژگی شخصیتشان کم رنگ و وجوه تیپکالشان پر رنگ تراست. این تیپ بازی کردن برایم متفاوت بود. تلاش کردم در بازیم مرزی میان تیپ  و شخصیت به وجود بیاورم و صرفا تیپیک بازی نکنم و مخاطب هم با این نوع بازیم ارتباط برقرار کرد و برایم خیلی جالب بود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار، به عنوان بازیگران نمایش «ژیلت‌» که قرار است با کارگردانی حسن‌ جودکی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود، معرفی شدند.

|

نظرات کاربران