در حال بارگذاری ...
  • بابک محمدی در واکنش به نمایش همه دختران امیر کبیر گفت :

    نادیده گرفتن حضور زنان در جنگ تحمیلی ظلم بزرگی است

    ایران تئاتر   : بابک محمدی پس از تماشای نمایش همه دختران امیر کبیر در گفت و گو یی خواندنی به بررسی اهمیت و جایگاه پرداختن به حضور زنان در عرصه دفاع مقدس بویژه موضوع اسارت پرداخت.

    " بابک محمدی " فارغ التحصیل سینما و تلویزیون از اتریش و ایتالیا است  ؛ او  نویسنده و کارگردان نمایش هایی چون  مادام پی پی ، پدرخوانده ناپلی ، حرفه ای ها ، روح جهنمی ، انتری که لوطیش مرد و...  می باشد؛ ایشان  بیست  سال است  که در ایران فعالیت هنری  دارند .

    محمدی  ، مقالات تخصصی  و مطالب تحقیقی و پژوهشی و علمی  بسیاری نیز در خصوص هنر، تئاتر ،  سینما  و فلسفه هنرهای نمایشی  به رشته تحریر  در آروده است .  با وی پس از دیدن نمایش " همه دختران امیرکبیر " به گفتگو  نشستیم .

     

     با توجه به وضعیت موجود تئاتر که کمتر به متون  و موضوعات  " چون همه دختران امیرکبیر " پرداخته می شود نظرتان درباره این متن چیست ؟

      نمایش " همه دخترانه امیرکبیر " متن بسیار مهمی دارد . اشاره به موضوعی چنین مهم که خیلی زودتر باید به آن پرداخته می‌شد و متاسفانه نشده است  . من هنوز تئاتری در مورد ایثار و  شهامت و از خود گذشتگی زنان در جبهه  های جنگ تحمیلی ندیده ام ، زن به عنوان مادر یا همسر شهید همیشه نشان داده شده است ؛ اما خود حضور زن در جنگ را  بیشتر در قالب شخصیت هایی مانند پرستار و پزشک دیده ام . 

    شروع  تفکری که در نمایش است خوشحالم کرد ، نادیده گرفتن حضور زنان در جنگ تحمیلی ، ظلم بزرگی است. امیدوارم باز هم به چنین موضوعاتی پرداخته شود . به نوعی می‌توان گفت بی معرفتی فرهنگی در مورد این نمایش صورت گرفته است . نمایشی که با حداقل امکانات صحنه ، نور و حتی بازیگر چهره روی صحنه می‌رود با موضوعی به این درجه اهمیت مدیریت خوبی داشته اما بدون اینها  وحمایت های مادی و معنوی کافی مسئولین چگونه باید دیده شود؟ باید بگویم خود داستان از زوایای مختلف سرنوشت یک زن را خوب تصویر می‌کند . چرا که همیشه بعد از اتمام جنگ است که ما با تبعات آن روبرو هستیم و خواهیم بود . ما زنان زیادی داشتیم که درخود جنگ فعال بودند نه حاشیه آن و مستقیما آسیب دیده اند . زنان و دختران ما در جنگ تحمیلی مورد تعرض و تهاجم دشمن عراقی قرار گرفتند . اما از این سو هیچ آماری از رفتار شنیع و ضد انسانی و ضد اخلاقی از سمت سربازان ایرانی وجود ندارد ؛ رفتاری مانند دزدی ، تعرض و ...

     متن بسیار قوی است و درست به این موضوع پرداخته است . بیشترین چیزی که مرا درگیر کرده متن است .

     

    در اینجا باید پرسید با توجه به جرح وتعدیل هایی که وجود دارد وبه متن تحمیل شده آیا متن توانسته رسالت خود را درست انجام دهد ؟

    در زمان افلاطون  به دلیل تفسیر به رای ها  و... سانسورهایی برای حفظ اثر به وجود آمد ، اگر متونی از این قبیل بی جهت و براثر تفسیر به رای ها یا برداشتهای نادرست وسلیقه ای جرح وتعدیل شوند دیگری چیزی از اصل اثر باقی نخواهد ماند . به همین دلیل این عمل باید با دقت و وسواس صورت پذیرد ؛  تا اثر الکن نشود و ساختار آن به هم نریزد و چیزی که می خواهد بگوید از دست نرود و تبدیل به " شیر بی یال و دم و اشکم " نگردد .

    نباید به حقیقت اثر آسیب وارد کرد ، کسی که برای  باز خوانی و بازبینی و... می‌آید ، باید بداند که مسئولیت خطیری به عهده او گذاشته شده ، پس می باید قوی‌تر از کارگردان و نویسنده باشد ؛ که  بتواند کمک کند به اثر نه آنکه  خدای ناکرده  اثر را  تخریب نماید . در هرصورت متن توانسته بود که حرف خود را بزند . 

     کار تئاتر باز کردن مسائل است  نه بستن آنها . باید افکار و ایده های جدید ، مضامین و تعابیر و مفاهیم جدید به وجود آیند و از ایجاد آن ها استقبال شود؛  تا از این طریق مردم را وادار به فکر کردن  نمود . خیلی از ما مشکلمان این است که در کشور ما کسانی که فکر می کنند و می اندیشند با هم مخالفند و کسانی که نمی دانند و قدرت تحلیل و ژرف نگری ندارند با هم رفیق ! واین بالقوه می تواند یک فاجعه تراژیک باشد که می باید آسیب شناسی شود .

     حتی نمی‌شود گفت دوره این نمایش‌ها گذشته ، چون موضوع مهمی دارد و این ربطی به جنگ ندارد . ما زنان بزرگی چون گردآفرید ، بی بی سردارمادر علیمردان خان بختیاری را داشته‌ایم و خیلی از زنان دیگر که باید به آنها پرداخته شود . باید گفت پرداختن به مسائل زنان  و دختران در جنگ هیچ گاه کهنه نمی شود.

     

    نظرتان در مورد شیوه اجرایی و کارگردانی این نمایش چیست؟

    ابتدا باید بگویم که  نمایش خیلی خوب شروع و تمام شد . یعنی ریتم بسیار مطلوب ودراماتیکی داشت . با حفظ این مسئله که در تئاتر نمی شود همه چیز را یک جا گفت . پس ممکن است  رفتار دشمنان  در آن شرایط  تحقیر نمودن زن به نظر بیاید .اما ما که در شرایط آن زنان و دختران  نبودیم . باید گفت که  برای اسرا در جنگ راهی غیر از سکوت و از خود گذشتگی وجود نداشته وندارد . اگر در تئاتر ما مشکل پول حل می‌شد تئاترهای بهتری می‌دیدیم . امروز ما بازیگر را مثل  " آکسسوار " صحنه خریداری می‌کنیم . دیگر بحث دستمزد نیست . بازیگران خود را به قیمت های گزاف می فروشند . در دنیا ، بازیگران معروف وقتی با اثری خوب مواجه می‌شوند حتی  خود سرمایه‌گذاری می‌کنند ؛ اما در ایران چنین چیزی نیست و این مشکل بزرگی است که باید ابتدا فرهنگش پیدا شود. 

     من هنوز نمی‌دانم چرا تئاترهایی در سراسر این شهر برگزار می شود و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد که مایه خجالت ملت است  و تئاترهایی چون " همه دختران امیرکبیر " مورد بی‌مهری واقع می شود .

     

     در مورد کارگردانی نظرتان چیست ؟ 

    در خصوص شیوه اجرایی و کارگردانی باید بگویم که آن هم منوط و وابسته به عوامل مالی ، صحنه ، نور ، بازیگر و ... است . با این شرایط و نبود امکانات مالی و حمایتی کافی  و وافی کارگردانی خوب صورت پذیرفته است . پس نمی توان  به آن خرده گرفت.

     سه بازیگر اصلی کار،که با تجربه ‌تر هستند بسیار خوب کار را پیش می‌برند . ساختن این نوع نقش‌ها کار ساده ای نیست . پس هدایت کارگردان بر اساس سبک و شیوه اجرایی خوب صورت پذیرفته است . شاید بعضی ها  به اشتباه فکر کنند که موضوع جنگ برای مردم دیگر شنیدنی نیست ؛ اما موضوع  این نمایش کاملاً متفاوت است و تازگی دارد و برای اولین بار است که مطرح می شود .

    همین که کارگردانی  یک سال وقت بگذارد و چند نوجوان و جوان که  به روی صحنه نرفته اند و این  نمایش تقریبا اولین کار آن هاست  را گرد هم آورد وطوری با آن ها کار کند که بتوانند در تالار حرفه ای  چون حافظ به روی صحنه بروند  و موضعی را که برای آن ها کاملا نا آشناست را به صحنه بکشند وشخصیت هایش را ملموس بازی کنند خود به تنهایی کار بسیار ارزنده ای است .

    در آخر از این فرصت استفاده کرده و در همین جا از همه ارگانها  و نهادهایی که داعیه کار در امور فرهنگی و هنری را دارند و برایش بودجه از دولت دریافت می کنند دعوت می‌کنم به حمایت این نمایش‌ها  که تئاتر " همه دختران امیر کبیر " نمونه  بارز آن است بشتابند چرا که مظلوم واقع شده است.

     




    مطالب مرتبط

    مروری بر نمایش‌های حوزه دفاع مقدس در 6 ماه نخست سال

رنگ و بویی تازه در روایت‌ هشت سال سرنوشت‌ساز
    مروری بر نمایش‌های حوزه دفاع مقدس در 6 ماه نخست سال

    رنگ و بویی تازه در روایت‌ هشت سال سرنوشت‌ساز

    ایران تئاتر: از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد نمونه‌هایی از آثار نمایشی با مضامین و بن‌مایه‌هایی از دفاع مقدس بوده‌ایم که می‌تواند ما را از روند فعالیت‌ها در این عرصه آگاه‌تر کند.

    |

    به بهانه فرارسیدن 8 مهر، سالروز بزرگداشت مولوی

هنرهای نمایشی و چشیدن از شهد ادبیات غنی ایران
    به بهانه فرارسیدن 8 مهر، سالروز بزرگداشت مولوی

    هنرهای نمایشی و چشیدن از شهد ادبیات غنی ایران

    ایران تئاتر: سالروز بزرگداشت مولوی شاعر و اندیشمند برجسته عمده بهانه‌ای برای طرح این پرسش‌ها دست داده که  آثار تولید شده متأثر از ادبیات کلاسیک ایرانی در سال‌های گذشته حول چه ابعادی از ادبیات کلاسیک ایران شکل گرفته‌اند و از چه زوایایی به بازخوانی این شخصیت‌ها و آثارشان ...

    |

    مروری بر نمایش‌های بر صحنه به مناسبت هفته دفاع مقدس

دفاع مقدس؛ بخشی جدانشدنی از تاریخ ایران
    مروری بر نمایش‌های بر صحنه به مناسبت هفته دفاع مقدس

    دفاع مقدس؛ بخشی جدانشدنی از تاریخ ایران

    ایران تئاتر: هفته دفاع مقدس به هفته آغازین جنگ ایران و عراق اطلاق می‌شود و از 31 شهریور تا 7 مهر ادامه دارد. به همین مناسبت برآن شدیم تا نمایش‌هایی که در این روزها با موضوع دفاع مقدس بر صحنه هستند را معرفی کنیم.

    |

    گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است
    گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

    این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است

    ایران تئاتر: کارگردان نمایش معتقد است با اینکه بخش زیادی از بار جنگ بردوش زنان قرار داشته همچنان این موضوع در حوزه سینما و تئاتر مغفول مانده.

    |

    ایران تئاتر به بهانه روز بازگشت آزادگان بررسی کرد

تئاتر در اسارت ؛ پدیده ای فراتر از هنر
    ایران تئاتر به بهانه روز بازگشت آزادگان بررسی کرد

    تئاتر در اسارت ؛ پدیده ای فراتر از هنر

    ایران تئاتر : بدون تردید تئاتر هنری موثر و تحول آفرین در اجتماع و ابزار آگاهی بخشیدن است، اما تئاتر در دوران اسارت نقشی فراتر از واژه خود را ایفا می کرد و به گفته آزادگان در آن دوران اجرای نمایش در موارد بسیار راهکاری برای درمان افسردگی، انزوا طلبی و رهایی از فشارهای روانی اسرا ...

    |

    گزارش تمرین نمایش «همه دختران امیرکبیر» به کارگردانی سید علی تدین صدوقی

عیب تو اینه که نمی‌تونی موقعیت دشوار آدم‌ها رو درک کنی
    گزارش تمرین نمایش «همه دختران امیرکبیر» به کارگردانی سید علی تدین صدوقی

    عیب تو اینه که نمی‌تونی موقعیت دشوار آدم‌ها رو درک کنی

    ایران تئاتر:سیدعلی تدین صدوقی نام آشنایی برای تئاتری‌ها است و یک هنرمند چندمنظوره است که در حوزه نویسندگی، کارگردانی، آموزش و نقدنویسی در تئاتر فعالیت‌های جدی دارد و چند روز قبل در سایت ایران تئاتر می بیینمش و از روند تمرین نمایش جدیدش می‌پرسم و قرار می‌شود برای تهیه ...

    |

    با حضور محب اهری، محمدی، سعادت، بیگلریان و فیاضی

داوران بخش مسابقه ایران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند
    با حضور محب اهری، محمدی، سعادت، بیگلریان و فیاضی

    داوران بخش مسابقه ایران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

    حسین محب اهری، بابک محمدی، مریم سعادت، احمد بیگلریان و رضا فیاضی نمایش‌های بخش مسابقه ایران بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان را داوری خواهند کرد.

    |

    نظرات کاربران