در حال بارگذاری ...
به منظور کشف استعداد های جدید در نمایشنامه نویسی

فراخوان «چهارفصل تئاتر ایران» منتشر شد

ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری فصل نخستِ دوره جدید پروژه‌‌های جامع ملّی «چهارفصل تئاتر ایران» در این مرکز خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر پروژه‌ جامع ملی «چهارفصل تئاتر ایران» که چهار سال متوالی با مدیریت ایوب آقاخانی در سال‌های 87 الی 91 موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده بود بار دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد. این پروژه که پیش از این از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، این‌بار در حوزه هنری از سوی مرکز هنرهای نمایشی این نهاد انقلابی برگزار خواهد شد.
متن فراخوان فصل نخستِ دوره‌ جدید پروژه‌‌های جامع ملّی «چهارفصل تئاتر ایران» به این شرح است:

به نام فاضلِ هنردوستِ یکتا

اینک به یاری، اراده و فضلِ پروردگار پروژه‌ جامع ملی چهارفصل تئاتر ایران، که در سال 1387 به نیّت تقویت بنیه‌   درام‌نویسی در سطح کشور و ازبین‌بردن و یا کم‌کردن فاصله‌ کیفیت آن در پایتخت با شهرهای دیگرِ کشور با مدیریت اینجانب پی نهاده شد و پس از برگزاری دوازده فصل و تکمیل آن به دلایل متعدد اداری، سیستماتیک و سلیقه‌ای از سال 1391 متوقف و معلق شد، بار دیگر، با همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه   هنری جان گرفته است و تعقیب می‌شود. امید است شوریدگی علاقه‌مندان به قلم و صحنه، چون گذشته، بدل به سرمایه‌   بی‌رقیب این پروژه و دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه   هنری شده باعث دوام و قوام و ثمربخشی آن شود.

 

فرایند

پس از انتشار فراخوانِ هر فصل در مهلت مقرّر مندرج در فراخوان، طرح‌های اولیه‌   شرکت‌کنندگان که به آدرس ایمیل معرفی‌شده ارسال گشته، از سوی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه  هنری گردآوری و وارد مرحله‌   کارشناسی ارزیابی توسط هیئت‌علمی آن فصل، که از طرف مدیر پروژه منصوب می‌‌شوند، خواهد شد. از میان طرح‌‌های ارسال‌شده آثار منتخب وارد مرحله‌ دوم می‌شوند، یعنی با درنظرگرفتن توصیه‌‌های اولیه‌‌ هیئت‌علمی ـ که از طریق ایمیل یا تلفن به نویسندگان منتقل خواهد شد ـ تا زمان مقرّر باید نسخه‌   اولیه‌‌ نمایش‌نامه به همان آدرس ایمیل ارسال شود. نسخه‌‌های نخست نمایش‌نامه‌‌ها را اعضای هیئت‌علمی ارزیابی می‌کنند و کارگاه‌‌های حضوری و عملی با تدریس و مدیریت اعضای هیئت‌علمی در تهران برگزار می‌‌شود و منتخبان ـ که نمایش‌نامه‌‌هایشان خوانده شده است ـ از شهرهای مختلف ایران در این کارگاه‌‌های چندروزه حضور پیدا می‌‌کنند تا با مشورت نمایش‌نامه‌شناسانِ صاحب‌نام کشور و با یاری علاقه‌مندان دیگر، که در کارگاه حضور یافته‌‌اند، نمایش‌نامه‌   آن‌ها صیقل خورده، آماده‌   بازنویسی نهایی در کیفیتی قابل دفاع شود. در این کارگاه‌‌ها مهلت نهایی ارسال آثار بازنویسی‌شده مقرّر می‌شود و شرکت‌کنندگانِ راه  افته به این مرحله می‌توانند آثار خود را از طریق ایمیل ارسال کنند و در صورت تأیید نهایی اعضای هیئت‌علمی فصل، نمایش‌نامه‌‌ها جهت انتشار به انتشارات سوره‌ مهر معرفی می‌‌شوند. بدیهی است که در رویدادهای نمایشیِ مربوط به مرکز هنرهای نمایشیِ حوزه هنری اجرا و تولید این نمایش‌نامه‌‌ها، در صورت احراز کیفیتِ قابل چاپ، در اولویت خواهد بود.

فصل نخستِ دوره جدید پروژه‌‌های جامع ملّی چهارفصل تئاتر ایران؛ « ایران در بستر تاریخ»

در این فصل، که پاییز 1397 تعریف می‌‌شود، لازم است علاقه‌مندان به هنر قُدسیِ نمایش‌نامه‌نویسی طرح‌‌های خود را با مضمون تاریخ و اداوار مختلف آن و مضامینی که به وقایع تأثیرگذار تاریخی کشورمان ارتباط دارد، تا نیمه  مهرماه 1397 به آدرس ایمیل: a.aghakhani@hotmail.com در قالب فایل word ارسال نمایند. ضروری است توجه شود که این طرح‌‌ها باید به نیت ورود به این پروژه نوشته شده باشند. طرح‌‌هایی که سابقه‌‌ای در هر رویداد هنری داشته باشند، پذیرفته نخواهند شد.

 

توضیح

* به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، طرح‌‌های مربوط به این واقعه   تاریخی در اولویت خواهند بود.

* در این فصل استثنائاً اثر برترِ خروجیِ فصل در زمینه‌   تاریخ انقلاب اسلامی به تشخیص اعضای هیئت‌علمی فصل، به مناسبت چهل سالگی انقلاب، جدا از چاپ، کنار سایر آثار جهت تولید و اجرا نیز حمایت خواهد شد.

* هر گوشه از تاریخ ایران می‌‌تواند در طرح‌‌های علاقه‌مندان مورد توجه قرار بگیرد. تأکیدی روی تاریخ کهن یا تاریخ معاصر وجود ندارد.

* حجم طرح اولیه (تعداد سطور و صفحات) در ارزیابی هیئت‌علمی فصل اثری نخواهد داشت.

* به هیچ عنوان پس از زمان مقرر، در هیچ مرحله‌‌ای، هیچ اثری، با هیچ توجیهی پذیرفته نخواهد شد.

* دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه   هنری با یاری و اهتمام امور استان‌های آن مرکز و انتشارات سوره‌   مهر بر آن خواهد بود که آثار منتخب و چاپ‌شده به کلیه‌ رویدادهای نمایشی خُرد و کلانِ کشور معرفی شوند تا این آثار در قامتی اجرایی نیز به مخاطبان علاقه‌مند تقدیم شده، مواهب احتمالی موجود در آن‌ها به لحاظ دقت در ساختمان، ظرایف نگارش و پاکیزگی محتوا در شکلی کلان‌تر منتشر شود.

* کارگاه‌‌های این فصل از پروژه چهارفصل، پاییز 1397 در حوزه  هنری تهران برگزار خواهد شد.

* فصلنامه  تخصصی هنرهای نمایشی «صحنه» در استفاده از این نمایش‌نامه‌‌ها جهت چاپ آزاد خواهد بود.

 

تکمله

امید است همان‌گونه که چهره‌‌های صاحب‌سلیقه‌‌ای در حوزه‌ درام‌نویسیِ دور از پایتخت در دوره‌‌های پیشین پروژه‌   جامع ملی چهارفصل تئاتر ایران شناسایی و به کشور معرفی شدند که تا کنون چرخش قلمشان را روی کاغذ در عرصه‌ تئاتر می‌‌بینیم، به یاری پروردگار در دوره جدید نیز بتوانیم چنین استعدادها و چهره‌‌هایی را بشناسیم و بشناسانیم.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

با اعلام مهلت ارسال ایده‌ها تا ۱۵ فروردین‌ ۱۴۰۳

فراخوان پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران منتشر شد
با اعلام مهلت ارسال ایده‌ها تا ۱۵ فروردین‌ ۱۴۰۳

فراخوان پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران منتشر شد

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از همه علاقه‌مندان نمایشنامه‌نویسی دعوت کرد ایده‌های خود را تا ۱۵ فروردین‌ ۱۴۰۳، برای شرکت در سیزدهمین دوره پروژه چهارفصل تئاتر ایران با عنوان «آفریننده‌ ریشه‌ها؛ تبلور فرهنگ‌عامه در تئاتر» ارسال کنند.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

نظرات کاربران